Cilleron Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg har et Canon 7D og med dens RAWfiler i Camera Raw 6.6 har jeg tilgang til 53 EF og EF-S objektiver (+ 6 PowerShot kameraer). Tar jeg inn en RAWfil fra madammens EOS 1100D, får jeg tilgang til kun 13 EF/EF-S objektiver (+ en Canon 6.1-30.5mm f/2.8-4.5). Objektiver som ikke står på listen, blir feilaktig gjenkjent som et annet objektiv. Et av objektivene som mangler, er EF-S 15-85mm, med 7Ds RAWfil står det Profile: Adobe (Canon EF 15-85mm f/3.5 - 5.6 IS USM), uansett hvilket (Canon) objektiv jeg har tatt bilder med, er profilen Adobe at eller annet. Med 1100Ds RAWfil står det Profile: Canon EOS 50D - Canon EF-S 10-22mm f/3.5 - 4.5 USM, med dette kameraet er profilen alltid Canon EOS 50D et eller annet. Finnes det en måte å fikse dette på? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Er det nyeste firmware i 1100D ? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 Ja, men ut ifra changelog på firmwaren skulle ikke det ha noe å si... Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Ja, men ut ifra changelog på firmwaren skulle ikke det ha noe å si... Firmwaren i kameraet burde ikke ha noe å si for hva ACR gjenkjenner av linser. Det første jeg ville gjort var å sjekke i Bridge, hvis du ser på Metadata for en CR2-fil der ser du raskt om det ligger korrekt linse i Exif for 1100D. Gjør det det står det "EF-S15-85mm f/3.5-5.6 IS USM" og det er en forutsetning for at ACR skal finne riktig profil, og står det korrekt i Exif er problemet i ACR og ikke i kameraet. Den mest sannsynlige forklaringen er vel at Adobe ikke har laget noen profil for 15-85 på 1100D, og da velger den vel første og beste profil hvis jeg husker riktig (får ikke testet da jeg ikke har noen linse det ikke er profil for lenger). Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 ACR har, ut ifra det jeg nå har lest meg frem til, ingen egen profil for hvert EOS-kamera - de har et sett for FF, et for 1.4 crop og et for 1.6 crop. EXIF viser rett objektiv. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Det høres mest ut som det er noe buggy med ACR. I LR3 opplevde jeg enkelte ganger at jeg ikke fikk valgt Tamron objektivet mitt. Løste seg når jeg f.eks. installerte en oppdatering til Camera Raw eller LR3. I LR4 og Camera Raw 7.3 får jeg hvertfall fritt velge objektiv-profil, selv Nikon, Leica, Hasselblad osv. Edit: Vet ikke om det er noen oppdateringer til CS5 installasjonen din eller om du kan oppdatere Camera Raw, isåfall, test det. Endret 31. desember 2012 av egilh Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Har oppgradert fra 6.6 til 6.7 uten forbedring. Får prøve å legge inn CS5 på nytt for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå