Gjest medlem-16183 Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hei, jeg ser etter oppussingsobjekt i nærheten og har funnet dette: http://www.finn.no/f...RICE_TO=1000000 Problemet er at jeg vet ikke om dette er noe jeg kan ta på meg selv. Jeg har ikke tenkt å totalrenovere med de nyeste løsninger, heller gjøre det så billig som mulig og la det som er i orden være i fred. Det som bekymrer meg meste er de skjevhetene i tak og vegg som blir nevnt, er dette noe jeg kan reparere selv? Jeg er veldig teknisk begavet og lærer fort, har snekkere i familien osv. Kan dette være aktuelt for meg når jeg leter etter oppussingsobjekt? Tar også gjerne i mot tips. Endret 30. desember 2012 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Ville aldri kjøpt noe sånt uten at noen jeg stolte på og med peiling på slikt hadde gått grundig gjennom det. For meg ser det ut som om det går mye tid og penger før det der er i god stand. Har du full jobb i tillegg til at du skal pusse opp et slikt hus tror jeg ikke du har mange timer igjen av døgnet til andre ting...med mindre dette er en veldig langsiktig plan, da. Endret 30. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hvis du må spørre oss om det er det vel lite sannsynlig at du bør kjøpe et sånt hus. Min far kjøpte for ca. åtte år siden et hus som var i mye dårligere forfatning enn huset du viser her, og det er i dag et flott hus, men det har vært utrolig mye arbeid. Poenget mitt er at alt kan gå hvis du har kontroll på håndverk selv, men om du må ha inn fagfolk til alt vil det bli veldig dyrt. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Det er ikke lenger snakk om vanlig oppussing når huset er skjevt. Men ellers virka det jo greit utvendig Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Høres ut for meg som om grunnen har gitt etter... seget. Ville nok ikke kjøpt ett hus som står på usikker grunn, ville nok vært litt engstelig ved mye nedbør da ja. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 jeg skal få med meg noen kyndige og se på det. Står da ingen steder at hele huset er skjevt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Hvis gulvet i 1. etasje er skjevt... hva skyldes det trolig av? Hvis kun gulvet i 2. etasje er skjevt, ville de ikke si dette for at eventuell kjøper ikke skal konkludere med at huset er skjevt? Edit: Sier ikke at huset er skjevt bare at sannsynligheten er rimelig stor for at det er det. Endret 31. desember 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 jeg skal få med meg noen kyndige og se på det. Står da ingen steder at hele huset er skjevt. Å få med kyndige er er en god ide. Og så bør man lese takst eller boligsalgsrapport grundig - der kan det finnes vurderinger av hvorfor ting er skjevt, og om det må repareres, eller om det akseptable skjevheter som må forventes ut fra husets alder og er til å leve med. Selv er jeg geolog, samboer'n like så, og vi kvidde oss ikke for å kjøpe et 60 år gammelt hus med litt skjevheter i gulvene, da vi vurderte at det var helt naturlig at kjellermuren hadde sunket litt mer enn pipa på 60 år på ei tomt med leirjord 15-20 m over havet. Samt at vi kunne se at det som var pusset opp 10-11 år tidligere var i vater, lite eller ikke noe sig på de årene, vi antok at grunnen hadde satt seg (stabilisert seg) etter at huset var bygd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Å få med kyndige er er en god ide. Og så bør man lese takst eller boligsalgsrapport grundig - der kan det finnes vurderinger av hvorfor ting er skjevt, og om det må repareres, eller om det akseptable skjevheter som må forventes ut fra husets alder og er til å leve med. Selv er jeg geolog, samboer'n like så, og vi kvidde oss ikke for å kjøpe et 60 år gammelt hus med litt skjevheter i gulvene, da vi vurderte at det var helt naturlig at kjellermuren hadde sunket litt mer enn pipa på 60 år på ei tomt med leirjord 15-20 m over havet. Samt at vi kunne se at det som var pusset opp 10-11 år tidligere var i vater, lite eller ikke noe sig på de årene, vi antok at grunnen hadde satt seg (stabilisert seg) etter at huset var bygd. Grunnmuren har noen små sprekker, men den er i brukbar stand. Snakket med tanten min og hun sa at huset må dreneres fordi kjelleren slipper inn fukt. Det ble målt 99% luftfuktighet der og råteskade og begynnelse på soppdannelse på bjelkene i kjellertaket. Hvor mye koster drenering og finnes det andre løsninger enn drenering? Huset er taksert til 990 000 tusen, men megler sa at det er alt for høyt. Det er kommet inn bud på 600 000. Jeg har lest boligsalgsrapporten og det er en del som må gjøre. Mesteparten er små ting, men den kjelleren må fikses sier tante og i boligsalgsrapporten nevnes det at taket også må byttes da det brukes presenning på litt av det nå. Veggene og gulvet er skjevt fordi huset er gammelt står det og det sto også at det er normalt. Hva med denne metoden? http://www.eps-system.no/ Endret 3. januar 2013 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvis kjelleren ikke skal brukes til opphold og til lagring av ting som trenger å lagres tørt, finnes alternativer. Bedre lufting, og en (eller fler) avfukter(e) som surrer og går og. Må ledes til avløp, eller så må de tømmes ofte. EPS, ja mange mener å ha gode erfaringer med det, andre ikke like gode, fysikken tilsier vel at det fungerer best på homogene kjellermurer uten sprekker. Drenering er nok det sikreste alternativet, så sant man ikke skader muren mens man graver langs den, og det går an å få pristilbud fra firmaer som gjør hele jobben for en avtalt pris per meter mur. I tillegg til å få det tørt, blir det nok en ganske omfattende jobb å bytte bjelkelaget hvis det skulle vise seg å være råte i bjelkene, og ikke bare overfladisk soppdannelse. Taket med presenninger må også sjekkes grundig. Dersom taksperrer/åser er angrepet av råte og de må byttes løper seksifrede summer fortere enn om man bare trenger å legge et nytt undertak med plater og takpapp + ny takstein. Huset har sjarm, men om man kjøper det for under millionen, kan man fort bruke det dobbelte på oppussing, vil jeg tro. Når man først er i gang vil det fort balle på seg. Kanskje vil man ikke bare reparere ting, men også føre tilbake fasaden til 1865-stil med tidsriktige vinduer, og samtidig etterisolerer man og bytter kledning, f.eks? Og oppfdager man råte i veggene mens man gjør dette? Husets størrelse tatt i betraktning kan det lett bli dyrere enn å rive og bygge nytt, men for et hus fra 1865 som har vært i familiens eie kan det for noen være verdt det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvis kjelleren ikke skal brukes til opphold og til lagring av ting som trenger å lagres tørt, finnes alternativer. Bedre lufting, og en (eller fler) avfukter(e) som surrer og går og. Må ledes til avløp, eller så må de tømmes ofte. EPS, ja mange mener å ha gode erfaringer med det, andre ikke like gode, fysikken tilsier vel at det fungerer best på homogene kjellermurer uten sprekker. Drenering er nok det sikreste alternativet, så sant man ikke skader muren mens man graver langs den, og det går an å få pristilbud fra firmaer som gjør hele jobben for en avtalt pris per meter mur. I tillegg til å få det tørt, blir det nok en ganske omfattende jobb å bytte bjelkelaget hvis det skulle vise seg å være råte i bjelkene, og ikke bare overfladisk soppdannelse. Taket med presenninger må også sjekkes grundig. Dersom taksperrer/åser er angrepet av råte og de må byttes løper seksifrede summer fortere enn om man bare trenger å legge et nytt undertak med plater og takpapp + ny takstein. Huset har sjarm, men om man kjøper det for under millionen, kan man fort bruke det dobbelte på oppussing, vil jeg tro. Når man først er i gang vil det fort balle på seg. Kanskje vil man ikke bare reparere ting, men også føre tilbake fasaden til 1865-stil med tidsriktige vinduer, og samtidig etterisolerer man og bytter kledning, f.eks? Og oppfdager man råte i veggene mens man gjør dette? Husets størrelse tatt i betraktning kan det lett bli dyrere enn å rive og bygge nytt, men for et hus fra 1865 som har vært i familiens eie kan det for noen være verdt det. Ok. Jeg er enig. Virker som det er for mye og for stor risiko. Jeg har vært i DNB og åpnet BSU og BSU 2.0 og med det kan jeg spare 50 000 i året. Har allerede 50 000 på BSU. Med 300 000 som startkapital er det en helt annen situasjon og jeg kan kjøpe noe finere. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 En siste kommentar. Ja, det er en risiko, det kan bli dyrt. Men man kan også være heldig å få et billig hus der forfall kan stoppes/bremses med enkle og billige midler(*) og er helt greit å bo lenge uten å gjøre alt for mye med det. Derfor er det en god ide å få med en fagmann til å se på det, framfor å gjøre avgjørelsen basert på synsing fra oss forumbrukere som ikke har sett og luktet på huset. (*) Eksempler: Maling, ventiler i kjellermur + behandling av bjelker med soppdrepende midler, tak med metallplater 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 En siste kommentar. Ja, det er en risiko, det kan bli dyrt. Men man kan også være heldig å få et billig hus der forfall kan stoppes/bremses med enkle og billige midler(*) og er helt greit å bo lenge uten å gjøre alt for mye med det. Derfor er det en god ide å få med en fagmann til å se på det, framfor å gjøre avgjørelsen basert på synsing fra oss forumbrukere som ikke har sett og luktet på huset. (*) Eksempler: Maling, ventiler i kjellermur + behandling av bjelker med soppdrepende midler, tak med metallplater ja. Tante kommer den 10nde og henne kan en del. Vi skal ta en titt da. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 kjøp det, riv alt og bygg nytt hus. blir sikkert billigere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) kjøp det, riv alt og bygg nytt hus. blir sikkert billigere. Hehe, du er som jeg var før.... river man ett hus har man automatisk byggetilatelse til ett nytt og likt hus trodde jeg, som oftest er det ikke noe problem men dessverre er det ikke slik alltid. Endret 9. januar 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 I følge taksten er huset Sefrak-registert og er da bevaringsverdig. Så det er sikkert ikke lett å få rivingstillatelse. Alle utvendige endringer må i tillegg søkes om. Med svikt i taket, begynnende sopp i kjeller, pålegg om utbedring av el.anlegget, fukt i kjeller m.m. høres dette ut som en dyrt prosjekt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 I følge taksten er huset Sefrak-registert og er da bevaringsverdig. Så det er sikkert ikke lett å få rivingstillatelse. Alle utvendige endringer må i tillegg søkes om. Med svikt i taket, begynnende sopp i kjeller, pålegg om utbedring av el.anlegget, fukt i kjeller m.m. høres dette ut som en dyrt prosjekt. eneste som var med elektriske er at krypkjeller lyset er ugodkjent. Sikringsskap osv er nytt og moderne. Alle bærekonstruksjoner skal være i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå