AKIversen Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hei, har aldri vist hva jeg ønsket og bli, og gikk derfor studiespesialiserende på vgs. Når har jeg funnet ut at å jobbe som matros kanskje kunne vært noe for meg, og lurer dermed på om det er noen mulighet for å bli dette uten å måtte ta videregående utdanning på nytt. Takk for svar Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Tror dette har vært spurt om tidligere. Om jeg ikke husker feil blir man matros etter fullført lærlingtid, men for å bli lærling må man ha gått yrkesrettet skole. Jeg tror linjene er elektrofag, etterfulgt av maritime fag (VG2). Jeg tror det finnes alternative veier for de med generell studiekompetanse, for eksempel utdanning som styrmann. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Hei, har aldri vist hva jeg ønsket og bli, og gikk derfor studiespesialiserende på vgs. Når har jeg funnet ut at å jobbe som matros kanskje kunne vært noe for meg, og lurer dermed på om det er noen mulighet for å bli dette uten å måtte ta videregående utdanning på nytt. Takk for svar Du har følgende valg: #1: du kan gå VG1 TIP eller elektrofag, for så å gå VG2 Maritime fag etterfulgt av 2 år læretid som matroslærling. #2: du kan få deg jobb på båt uten noe relevant utdannelse, og jobbe der i 5 år for så å gå opp til fagprøve som matros. Det er, dog, ikke så mange som kommer ut på båt uten utdannelse lengre, etter som at rederiene har mange utdannede å velge mellom nå til dags. Om du så skal ha sjanse til å komme deg ut på båt uten utdannelse, så må du koste på deg IMO 60 sikkerhetskurs, som er et krav for å få jobbe på sjøen. Lenke til kommentar
AKIversen Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Du har følgende valg: #1: du kan gå VG1 TIP eller elektrofag, for så å gå VG2 Maritime fag etterfulgt av 2 år læretid som matroslærling. #2: du kan få deg jobb på båt uten noe relevant utdannelse, og jobbe der i 5 år for så å gå opp til fagprøve som matros. Det er, dog, ikke så mange som kommer ut på båt uten utdannelse lengre, etter som at rederiene har mange utdannede å velge mellom nå til dags. Om du så skal ha sjanse til å komme deg ut på båt uten utdannelse, så må du koste på deg IMO 60 sikkerhetskurs, som er et krav for å få jobbe på sjøen. Ok, har en venn som kom seg på båt uten utdannelse og han sa til meg at hvis jeg skulle ønske det så kunne han prate med noen for meg. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Første bud er IMO60 sikkerhetskurs. Hvist ikke stille du veldig svakt. Jeg tror du kan søke som lettmatros uten utdannelse. For så å jobbe som det en del år, før du går opp til en slags fagprøve. Men er ikke mange folk uten utdannelse som kommer inn. Men det trengs masse Norske matroser, så stå på! og selfølgelig, har du studiekompetanse kan du søke styrmans-skolen. Det er vel et tre års skoleløp på høgskole. Før du så seiler noen turer som kadett, før du mønstrer 2. styrmann. Lenke til kommentar
AKIversen Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Første bud er IMO60 sikkerhetskurs. Hvist ikke stille du veldig svakt. Jeg tror du kan søke som lettmatros uten utdannelse. For så å jobbe som det en del år, før du går opp til en slags fagprøve. Men er ikke mange folk uten utdannelse som kommer inn. Men det trengs masse Norske matroser, så stå på! og selfølgelig, har du studiekompetanse kan du søke styrmans-skolen. Det er vel et tre års skoleløp på høgskole. Før du så seiler noen turer som kadett, før du mønstrer 2. styrmann. Men hvis vi sir at jeg bare tar VGS utdanningen på nytt, er det da mulighet for å ta begge årene i ett? Siden jeg allerede har studiekompetanse Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Men hvis vi sir at jeg bare tar VGS utdanningen på nytt, er det da mulighet for å ta begge årene i ett? Siden jeg allerede har studiekompetanse det har jeg ikke peiling på. Vil anbefale deg å ta kontakt med et av de maritime opplæringskontorene. De burde vite det. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Men hvis vi sir at jeg bare tar VGS utdanningen på nytt, er det da mulighet for å ta begge årene i ett? Siden jeg allerede har studiekompetanse Hvis du tenker på å ta VG1 TIP og VG2 Maritime fag samtidig, så er ikke dette mulig. Du vil, dog, ha mulighet til å søke om fritak fra alle de almenfagene som du har tatt, som f.eks norsk, engelsk, matte, gym, osv. Dette betyr da at du kun møter opp på skolen de to årene for å være med på yrkesfagene. Edit: du må tenke over hva som føles riktig for deg i denne situasjonen. Vil du jobbe i 5 år som lettmatros med "bra" lønn for så å ta fagbrevet som matros, eller vil du gå to år på skole og to år som lærling med dårlig lønn før du tar fagbrevet? Jeg kan ut i fra erfaring fortelle deg at 80-90 % av det du lærer på VG2 Maritime fag er ting du ikke får bruk for i praksis som matros, som f.eks kartlesing / navigasjon, konstruksjonen av skip, lovverk og regler, osv. Det du trenger å kunne i praksis som matros lærer du når du er lærling, ikke på skolebenken. Selve året på VG2 Maritime fag er mer ett forberedende år med mye teori for de som har planer om å gå på fagskole eller høyskole for å bli styrmann. Endret 4. januar 2013 av Centrux Lenke til kommentar
AKIversen Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Hvis du tenker på å ta VG1 TIP og VG2 Maritime fag samtidig, så er ikke dette mulig. Du vil, dog, ha mulighet til å søke om fritak fra alle de almenfagene som du har tatt, som f.eks norsk, engelsk, matte, gym, osv. Dette betyr da at du kun møter opp på skolen de to årene for å være med på yrkesfagene. Edit: du må tenke over hva som føles riktig for deg i denne situasjonen. Vil du jobbe i 5 år som lettmatros med "bra" lønn for så å ta fagbrevet som matros, eller vil du gå to år på skole og to år som lærling med dårlig lønn før du tar fagbrevet? Jeg kan ut i fra erfaring fortelle deg at 80-90 % av det du lærer på VG2 Maritime fag er ting du ikke får bruk for i praksis som matros, som f.eks kartlesing / navigasjon, konstruksjonen av skip, lovverk og regler, osv. Det du trenger å kunne i praksis som matros lærer du når du er lærling, ikke på skolebenken. Selve året på VG2 Maritime fag er mer ett forberedende år med mye teori for de som har planer om å gå på fagskole eller høyskole for å bli styrmann. Ok, men hva hvis jeg jobber på båt i en hvis tid som matros og finner ut at jeg vil gå videre vil dette være mulig kun ved fagbrevet eller vil det kreve ekstra fag ? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Ok, men hva hvis jeg jobber på båt i en hvis tid som matros og finner ut at jeg vil gå videre vil dette være mulig kun ved fagbrevet eller vil det kreve ekstra fag ? For å gå videre til å bli styrmann må du enten ha et relevant fagbrev; matros / fisker f.eks, eller så kan du gå videre bare med generell studiekompetanse. Så du kan altså hoppe rett på høyskole å studere nautikk hvis du har generell studiekompetanse, eller du kan hoppe på fagskole (eller høyskole for den saks skyld) hvis du har fagbrev som matros eller fisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå