Gå til innhold

"Lang" weekend til Paris, spise på en to-tre stjerne Michelin restaurant.

RamGuy

Anbefalte innlegg

Kjæresten fikk et weekendopphold i Paris til julegave, og vi skal ta en tur nedover i Mars og i forbindelse med det så blir det endel sightseeing i byen Paris, to dager i Disneyland Paris og ikke minst så har vi tenkt til å gå "all out" og spise på en av de beste restaurantene som er å oppdrive i Paris.

Vi har alltid hatt lyst til å teste ut en "skikkelig" Michelin restaurant, men har droppet de norske på grunn av pris kontra kvalitet. Men når vi først er i Paris, som huser noen av de beste restaurantene i verden med opptil flere tre stjerners Michelin restauranter så er tiden inne for å slå til.

Det er jo dog endel å velge mellom, er det noen spesielle å anbefale? Og hvordan er det med kleskode og liggende på slike restauranter? Vi har ikke akkurat tenkt til å pakke ned finstasen til et weekend opphold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

L’Astrance, Pierre Gagnaire eller L’Arpege om du er ute etter noe stivt og fancy.

Hadde det dog vært opp til meg, ville jeg heller anbefalt noe litt mer casual, men samtidig så er maten i særdeles høy klasse. Det har vært en liten revolusjon med akkurat slike restauranter i Paris de siste årene. F.eks:

Les Cocottes, Le Chateaubriand (stemt til 15 beste restaurant i verden), Frenchie eller Le Comptoir.

http://www.lefooding.com er guiden å følge i Paris for den type restauranter -- det er disse som er i bølgen for tiden. Om du på en annen side syntes det er stas å spise middag i dress bør du følge http://www.viamichelin.com/.

Lenke til kommentar

Var engang med på en spesialmeny med 15 retter på en restaurant i Frankrike med 2 stjerner. Kjente en var var kollelærling der og han inviterte med venner som skulle imponeres. Det er absolutt en stor opplevelse.

Sist jeg var i Paris ga en enkel meny i et lokalt brasserie en fantastisk opplelvelse og det til en pris som jeg nesten ble flau av.

Om du har bestemt deg for å prøve to stjerner så er det bare å kle seg opp og forberede lommeboken på innhug. Det kan bli vel stivt og ikke nødvendigvis veldig mye bedre enn det man kan få til en brøkdel av prisen. Du bør gå gjennom menyen på forhånd så du ikke dummer deg ut ved å ikke vite hvilke legemsdeler det er du bestiller. Husk at alt på dyret kan serveres her. Det er ofte ikke så enkelt å skjønne når de sitter der og virker du for håpløs kan du faktisk oppleve at de sier at McDonalds nedi gaten kanskje passer bedre for deg. Med litt forberedelse kan det uansett bli en stor opplevelse og en god historie å fortelle.

Sjekk også hvor langt i forveien bord må bestilles. Ikke regn med at det bare er å droppe innom.

Lenke til kommentar

Vi har alltid hatt lyst til å teste ut en "skikkelig" Michelin restaurant, men har droppet de norske på grunn av pris kontra kvalitet.

Det er jo dog endel å velge mellom, er det noen spesielle å anbefale? Og hvordan er det med kleskode og liggende på slike restauranter? Vi har ikke akkurat tenkt til å pakke ned finstasen til et weekend opphold.

Jeg har ikke vært på de beste i Paris, men jeg har vært på noen tostjernersrestauranter i Frankrike og synes pris/kvalitetsforholdet på de beste stedene i Norge er betydelig bedre. De aller beste i Paris er betydelig dyrere igjen, vi snakker 300€+ for full meny, drikke kommer i tillegg. De er bedre enn de beste i Oslo, men er det verdt prisforskjellen? Ikke for meg..

Jeg vet ikke om du rekker å få bord hvis du bestiller nå og reiser i mars, det er i så fall bare så vidt. Og jo, du må ta med deg finstasen hvis du skal til flerstjernersrestauranter i Paris..

Alt i alt støtter jeg anbefalingen til ahpadt om å finne noe mer casual.

Edit: Omformulerte meg litt og la til hva de beste faktisk koster..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært på de beste i Paris, men jeg har vært på noen tostjernersrestauranter i Frankrike og synes pris/kvalitetsforholdet på de beste stedene i Norge er betydelig bedre. De aller beste i Paris er betydelig dyrere igjen, vi snakker 300€+ for full meny, drikke kommer i tillegg. De er bedre enn de beste i Oslo, men er det verdt prisforskjellen? Ikke for meg..

Franskmenn er ulikt de aller fleste i europa vant med å betale godt for god mat. Det er helt vanlig i Frankrike. Mat er en veldig stor del av kulturen.

Lenke til kommentar

De er enda mere vant med at luksus skal koste mere. I Norge er nesten alle middelklasse og kan kjøpe og spise hva de ønsker. Luksus-varianten av noe i Norge koster kanskje 3-4 ganger mere enn den enkleste varianten. I Frankrike har de veldig store klasseskiller og luksus-varianten koster gjerne minst 20 ganger mere. Dette avspeiler forskjellene i lønn.

I tillegg har de i Frankrike endel ekstremt rike turister fra Russland og Midtøsten som gjerne vil skryte av hvor mye de betaler. Enkelte restauranter kjemper om disse kundene ved å være så dyre som mulig. Det kan bli veldig dyrt for en gjennomsnittlig nordmann å bli med på den karusellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...