Gå til innhold

Teikne abonnement, men er under 18 år.


Anbefalte innlegg

Har planer om å teikne abonnement. Det er eit fastpris abonnement. Det må stå registrert på ein person som er 18 år eller meir. Dersom eg bestiller abonnemanget i pappa sitt namn, er det mulig og flytte det over på meg sjølv når eg er blitt 18 år?

 

Har dykk eventuelt andre abonnement som er mogleg å bestille utan å vere over 18 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at om du skal ha et abonnement ønsker selskapet at du kan betale for deg. Man kan ikke kreve penger fra dem under 18. Skal du ha mobil i eget navn før den tid, må du sannsynligvis skaffe kontantkort.

 

Det du kan gjøre er å snakke med selskapet, og høre om de kan registrere telefonen i ditt navn, men fakturere din far.

Lenke til kommentar

Dersom eg bestiller abonnemanget i pappa sitt namn, er det mulig og flytte det over på meg sjølv når eg er blitt 18 år?

Ja, din fars kan bestille i hans navn (juridisk eier), og sette deg som bruker.

Du må da gjøre et eierskifte for å sette det over på deg når du blir 18 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, din fars kan bestille i hans navn (juridisk eier), og sette deg som bruker.

Du må da gjøre et eierskifte for å sette det over på deg når du blir 18 år.

 

Har i dag eit kontantkort der eg står som eigar. problemet med å bestille eit abonnement no, vil vere at eg mistar nummerert mitt dersom pappa bestiller abonement, og set meg som brukar.

 

Er det mulig å bytte eigar av nr mitt no, med kontantkortet eg har, slik at pappa kan bestille eit abonnemang med mitt noverande nr, og som eg kan overta ved eit eigarskifte når eg fyller 18 år?

Lenke til kommentar

Eigarskiftet er gjort, og fungerte bra. Det tok litt tid, då eg valte å sende inn skriftleg skjema istaden for å ringe kundeservice, då eg ikkje var klar over at det var ein moglegheit.

 

Eg har endo eit spørsmål til dykk som kan dette her. Eg har bestillt ny telefon med abonnemang frå Djuice, og lurer på kor long tid det vil ta før ny og gammal (NetCom) operatør har overført meg som kunde, og eg kan ta i bruk den nye telefonen.

Lenke til kommentar

Minst 10 dager, en tid satt av Post- og Teletilsynet. Konkret dato kommer til å stå i det første skrivet Djuice sender deg, evt. i bestillingsprosessen.

 

Minst 10 dager er ikke noe Post- og Teletilsynet har satt som tid nei.

 

Her er svaret fra npt.no:

 

Overføring til ny teleleverandør skal i utgangspunktet være gjennomført innen fem virkedager, jf. ekomforskriften § 3-6. Den leverandøren du skal overføres fra har imidlertid en frist på to virkedager i tillegg til å godkjenne eller avvise bestillingen, slik at overføringstiden normalt vil være syv virkedager.

Denne ekstrafristen på to dager er gitt fordi man ønsker å redusere antall feil ved overføringer av telefonnumre. Vær oppmerksom på at leverandørene har adgang til å avtale lengre overføringstid seg imellom, og at det også kan ta litt tid før det nye abonnementet er aktivert hos din nye leverandør.

Lenke til kommentar

Sendte ei melding til Djuice i dag. Eg lurte på kva dag nummeret ville vere registrert hos Djuice, og eg kan ta i bruk telefonen.

Svaret eg fekk var: Overføringen av dette nummeret er 16.01.2013. Ønsker du å bruke telefonen før denne datoen send oss telefonenes IMEI-nummer når du mottar denne så fjerner vi operatørlåsen for deg :)

Eg bestillte telefonen 06.01.13, så det er 10 dagar som gjeld her. Men trur dykk det vil koste pengar å fjerne operatørlås, og vil dette gjere slik at den vil fungere med simkort frå andre operatørar?

Lenke til kommentar

Ok, PT har satt minst 7 virkedager, noe som i praksis alltid vil gi minst 9 dager før overføringen skjer, men 10 dager er satt som standard av mobilbransjen.

 

Nei!

PT har satt INNTIL 5 virkedager.

I tillegg har de gitt en frist på 2 dager til å akseptere overføringen.

Det vil si at de har satt en frist på INNTIL 7 dager.

 

Inntil betyr maksimalt, ikke minimum.

 

Så har operatørene gått sammen om å tilby oss dårligere vilkår for overføring enn hva det er grunn til å gjøre. Noe de har anledning til i følge PT.

 

Hvem taper på dette? Joda, det er det oss som forbrukere som gjør..

Lenke til kommentar

Slapp av. 7 virkedager = minst 9 dager i praksis.

 

To av dagene sitter det noen huer hos operatørene og ser over at juridisk eier som har bestilt hos eks. Telenor er samme juridiske eier som det det har vært i eks. Netcom og at kundens abonnement ikke er nullabonnement/sperret grunnet gjeld. Disse dagene kan også benyttes av Netcom til å ringe kunden og slenge litt penger etter vedkommende for å få kunden til å bli i butikken. To dager vil jeg ikke kalle for lang tid for en operatør å godkjenne overføringen.

 

Fem dager kan benyttes til å få kunden til å ombestemme seg og for å være sikker på at kunden mottar SIM-kort/PIN-koder og evt. mobil i mellomtiden. Disse vil jeg ikke kalle unødvendige dager, da operatører som Chess og One Call ikke har forhandlere hvor man enkelt kan hente ut et SIM-kort. Nettbaserte operatører er helt avhengig av litt tid før porteringen skjer.

 

Intiativet for å korte ned porteringstiden fra mars av kom fra både mobilbransjen og PT. Både Telenor og One Call har uttrykt at de ønsker det slik. Sannsynligvis vil jeg tro man selv kan bestemme antall dager før overføringen skjer, da eks. mellom 1 og 14 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...