t0lling548 Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Hei. Skal kjøpe kamera, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg tar ofte bilder i mørket på vinteren for å fange nordlys, måne å stjernehimmelen å slikt. Tar også en del bilder på dagtid, men er greit med et kamera som klarer å få flotte bilder i mørket. Har lest tester å litt om Canon EOS 600D, å dette viker nesten som beste valg til max 4000kr. Men jeg er at batteriet i kameraet går fort tomt. Er amatør fotograf, så er ikke så opphengt i så mye/mange innstillinger osv.. Viktigste er vel god autofokus, å mulighet å stille på lukkerhastigheten å slikt, men det er jo de fleste, forhåpentligvis. Håper noen kan hjelpe litt her Mvh Stine. Endret 29. desember 2012 av Falbach91 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Hei. Skal kjøpe kamera, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Jeg tar ofte bilder i mørket på vinteren for å fange nordlys, måne å stjernehimmelen å slikt. Tar også en del bilder på dagtid, men er greit med et kamera som klarer å få flotte bilder i mørket. Har lest tester å litt om Canon EOS 600D, å dette viker nesten som beste valg til max 4000kr. Men jeg er at batteriet i kameraet går fort tomt. Håper noen kan hjelpe litt her Mvh Stine. Det er ikke valg av kamera som vil være dit største problem, men heller objektivet som sitter på. Kitobjektivene er vel kanskje ikke det som passer best ut fra dine "krav". Min påstand er at de fleste rimelige speilreflekshus, uavhengig av merke, vil fungere. Men ett litt bedre objektiv enn kit-objekivet ødelegger kanskje budsjettet. Når det gjelder batteri, så har jeg ikke hørt noe om at det er verre på 600D enn på andre kamera. Uansett jeg håper du finner noe som fungerer for deg, og hvis du "tør" deg ut på bruktmarkedet så er foto.no et av de bedre nettstedene. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hvilket objektiv vil du anbefalle ? Å er det mulig å få et til max 1000 lapp ? Mvh Stine fra annen bruker*** Endret 30. desember 2012 av Hveding Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hva med Nikon D5100 og 18-105mm? Flott kamera med gode ISO-egenskaper og selv om 18-105 er et kitobjektiv så er det ganske bra. Denne pakka koster vel omtrent 4000 nå. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hvilket objektiv vil du anbefalle ? Å er det mulig å få et til max 1000 lapp ? Mvh Stine fra annen bruker*** Hva med Nikon D5100 og 18-105mm? Flott kamera med gode ISO-egenskaper og selv om 18-105 er et kitobjektiv så er det ganske bra. Denne pakka koster vel omtrent 4000 nå. Jeg har ingen kjennskap til Nikon, men det er godt mulig at 'Kjøleskap' sitt forslag kan fungere. Men som sagt jeg har ingen konkret kjennskap. Jeg er Canon-mann, men ikke en "canon-fanatiker" , så jeg får svare ut fra det. Jeg forstår deg slik at du har et max-budsjett på kr 4000, så innen for Canon-utvalget så vil Canon 1100 D være det rette valget. Kameraet er et greit nybegynnerkamera og frigir mest mulig midler til objektiv. Lefdal har denne på tilbud til kr 1995 akkurat nå. Denne har dessverre den "dårligste" normalzoomen, men prisen her er lavere enn om du kun kjøper huset hos en fotoforhandler. Lefdal har også samme huset med et litt bedre objektiv (IS-versjonen) til kr 2790. Det siste valget er absolutt det beste, men det er du som må vurdere det økonomiske, siden "billig-varianten" på ingen måte er ubrukelig i greit lys. Det objektivet som jeg anser som det beste kjøpet under kr 1000 er canon 50 mm f/1.8, denne får du mange stedet til en pris i underkant av kr 750. Dette er et fastobjektiv (ikke zoom) og egner seg kanskje best som et objektiv i tillegg til en vanlig normalzoom. Canon 50 mm f/1.8 er et relativt lyssterkt objektiv, som er brukbart i dårlig lys. Objektivet går under kallenavnet "plasticfantastic" siden det er mye plast og du må behandle det fint. Men det kan gi meget bra bilder. Det jeg har skrevet er i utgangspunktet ikke en anbefaling ut fra de bruksområder du har skrevet, men en vurdering av hva du kan få av canonutstyr innenfor det budsjett du nevner. Hva som finnes av aktuelle kameraer innenfor andre merker får andre svare på. PS!!! husk at minnekort ikke følger med speilreflekskameraer, så dette kommer utenom. EDIT! En liten "oppdatering" av svaret mitt, siden du tross alt nevnte Canon 600D i først post. Denne får du bl.a. hos Japan Photo & Fotovideo til en krone eller to under 4000. Dette er nok et bedre hus enn 1100D, og det kommer med den "bedre" versjonen av canons 18-55 (IS-versjonen). Hvis du i tillegg har budsjett litt utover kr 4000, så ville jeg fremdeles sterkt ha vurdert Canon 50 mm f/1.8 som et supplement til 600d-kitet. Endret 31. desember 2012 av polljen Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Har et Canon PowerShot SX30 IS fra før av, vil Canon EOS 1100D være et bra valg for meg ? Eller evt denne som medfølger objektiv: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764058&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#extra Endret 31. desember 2012 av Hveding Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Har et Canon PowerShot SX30 IS fra før av, vil Canon EOS 1100D være et bra valg for meg ? Eller evt denne som medfølger objektiv: http://www.komplett....0D71DBD87#extra Det tilbudet du linker til er ikke det beste, begge objektivene som følger med er noe av det dårligste du får fra Canon, og det kan hende at du blir så irritert over dårlige bilder at du bare legger hele sulamitten på hylle og tar frem kompaktkameraet igjen. Er ikke videoopptak veldig viktig kan du kjøpe et 550D, er video viktig er 600D mer rettet mot det. Det at batterikapasiteten ikke er kjempestor er ikke et stort problem, og blir det et problem får du gode tredjeparts batterier fra en 300.- og oppover. Endret 31. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Har et Canon PowerShot SX30 IS fra før av, vil Canon EOS 1100D være et bra valg for meg ? Eller evt denne som medfølger objektiv: http://www.komplett....0D71DBD87#extra Det er knapt forskjell på 550D og 600D, med unntak av at 600D har en bevegelig skjerm. Begge kan ta video, men det er mulig at 600D er bedre på dette, uten at jeg klarer å finne noe konkret om akkurat det. Men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt 600D siden den har en standardzoom (IS-verjonen) som er bedre enn den som kommer med 550D i pakken fra Komplett. Det andre objektivet i Komplett-pakken har jeg ikke erfaring med, men ut fra det jeg leser på nettet så er det ikke noe godt "kjøp". Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 600D er et trygt valg, og batterikapasiteten er det liten forskjell på kontra andre kamera i samme segment. Legger du til 8-900,- får du 650D http://produkt.akam....eos-650d-161031 Tor Lenke til kommentar
rbsol Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Touch skjermen på 650d er verdt hele pris forskjellen mener jeg, også er det litt bedre autofokus på Video ( enda mye å gå på der da) Lenke til kommentar
Swome Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hvis du ikke trenger et avansert hus kan du like godt klare deg med et kamera fra Sony sin NEX-serie. NEX-5n kan du få til under 4000. Bildesensoren i det kameraet gir like bra bilder som de fysisk større speilrefleksene i samme prisklasse og det skal være mer enn nok manuelle innstillinger til ditt bruk. Anbefaler deg å vurdere dette kameraet. Hvis du skal ta mye bilder ute i mørket bør du skaffe deg et stativ også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå