IceCool Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hva er Palomino prosessorer beregnet til? I forhold til Barton og Thoroughbred hva skiller Palomino seg ut på? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Den er eldre, overklokker dårligere(produserer mer varme) og har mindre L2 cahce en Barton. Tbred og Palomino har 256kb L2 Cahce, mens Barton har 512Kb. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Det er forløperen til t-bred og barton... Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Ah okey...Sitter og bestiller deler, PC oppgradering til gamlingen hehe og d ska værra belli ja sjø sier han Rasker bare no skrot fra komplett.no. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 ikke kjøp palomino, de lager mye varme, en xp1900pal gir like mye varme som en xp2400 t-bred teoretisk og det er varmt. Vil anbefale en barton siden de har 266 buss og 512kb cache om jeg ikke husker helt feil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Hva er Palomino prosessorer beregnet til? I forhold til Barton og Thoroughbred hva skiller Palomino seg ut på? Beregnet på nøyaktig det samme! Forskjellene er bare at palomino var en tidlig kjerne produsert med 180nm produksjonsteknikk og hadde 256kB L2 cache. For å gjøre ting billigere å produsere og raskere så lagde AMD en ny utgave med 130nm teknikk. Denne er mindre (les: billigere å produsere) og mye kjøligere (les: kan kjøres raskere). Navnet ble Tbred. Deretter forbedret AMD den igjen ved å legge til mere cache. Navnet på denne ble barton. Bruksområdet er altså det samme. PS. Om du skal ha noe billig: kjøp Tbred XP 2000+. Den er kjølig (og kan kjøres med de billigste eller mest stillegående kjølerene) eller om du betaler litt mer, kanskje 150-200kr for kjøleren, så kan du sikkert overklokke den til 2600+. (Noe jeg nylig gjorde med en kjøler til 117kr) Lenke til kommentar
alexio Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Den er eldre, overklokker dårligere(produserer mer varme) og har mindre L2 cahce en Barton. Tbred og Palomino har 256kb L2 Cahce, mens Barton har 512Kb. her går du også litt inn i papir-teorier.. altså: I teorien er ikke palomino så mye dårligere å overklokke enn thoroughbred, det kommer som mange vet an på stepping og batchnr. Palominokjernen er bygget på 11 mikronsteknologi, mens alle thoroughbred'ene og barton'ene er bygget på 9. Det er også forskjellig farge på cpu'ene (de fleste palominokjernene er grønne, noen brun-røde.. (hvis jeg ikke husker feil). sikker litt smær på flæsk, men får uansett håpe det hjalp --alexio Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Palominokjernen er bygget på 11 mikronsteknologi, mens alle thoroughbred'ene og barton'ene er bygget på 9. For all del, ikke sjekk opp fakta før du poster noe her. Palomino er bygget på 0.18u mens T-bred og Barton er bygget på 0.13u. Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Den er eldre, overklokker dårligere(produserer mer varme) og har mindre L2 cahce en Barton. Tbred og Palomino har 256kb L2 Cahce, mens Barton har 512Kb. her går du også litt inn i papir-teorier.. altså: I teorien er ikke palomino så mye dårligere å overklokke enn thoroughbred, det kommer som mange vet an på stepping og batchnr. Palominokjernen er bygget på 11 mikronsteknologi, mens alle thoroughbred'ene og barton'ene er bygget på 9. Det er også forskjellig farge på cpu'ene (de fleste palominokjernene er grønne, noen brun-røde.. (hvis jeg ikke husker feil). sikker litt smær på flæsk, men får uansett håpe det hjalp --alexio Smør på flesk? Vil heller kalle det vann på varm olje. I hvilken teori er ikke Palo mye dårligere å overklokke? Om du hadde satt deg litt inn i hvordan en prosessor er bygd opp, og hva produksjonsprosessen har å si for hastighetene den kan klare hadde du nok vært av en annen oppfatning. Jeg er litt nyskjerrig på den teorien din.. lyst til å dele den med oss? BTW: 11 mikron? 0.11 mener du vel.. selv om også det er feil. Som nevnt her så er Palomino 0.18 og tbred 0.13 .. 0.9 er ennå en stund frem i tid. Maken til vranglære. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 I dag selges Palomino stort sett bare pga. at noen litt eldre HK som tar XP-CPUèr kan bare kjøre Palomino (men ikke T-Bred). Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 12. september 2003 Forfatter Del Skrevet 12. september 2003 Bestillte en liten AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus, det får holde til Word, Excel og mailing og internett VG.no lesing hehe... Og MSI KT2 Combo-L Hovedkort Socket A KT266A, ATA/133, ATX, LAN, SD & DDR Billig og det holder i massevis til hans bruk. Har ettpar 128MB RAM brikker liggende, så når dette blir spikra sammen håper jeg han smiler og slipper å klikke 20 ganger på musa hver gang han skal ha opp Internet Explorer, han bruker å får opp x antall vinduer og blir forbanna Stakkars gamle Intel Pentium II'en på 233 mhz som han har, sliter så sinsykt med alt, skal bli godt å få den i søppelkværna. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Det oppsettet der blir han garantert godt fornøyd med til det bruket :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 1. I teorien er ikke palomino så mye dårligere å overklokke enn thoroughbred, det kommer som mange vet an på stepping og batchnr. 2. Palominokjernen er bygget på 11 mikronsteknologi, mens alle thoroughbred'ene og barton'ene er bygget på 9. 3. Det er også forskjellig farge på cpu'ene (de fleste palominokjernene er grønne, noen brun-røde.. (hvis jeg ikke husker feil). 1. I teorien er Palomino (7 lags 180nm) ganske mye dårligere å klokke enn Tbred (9 lags 130nm) 2. Palominokjernen er bygget på 0,18 mikron ikke 11 mikron. Hadde den vært det ville den sikkert vært en kvadratmeter stor. Tbred'ene er 0,13 mikron, ikke 9 mikron. 3. Jeg tror du missforstår litt om hva en kjerne er for noe: Kjernen er den ca 1x1cm brikken som ligger oppå det brune eller grønne substratet. Selve kjernen har minimale fargeforskjeller. Lenke til kommentar
Star Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 min gamle 1600+ Palomino holdt ofte både 50-60c med en 1900+ FULL SPEED vifte fra EKL... knall bra eller hva? Den nye 2500+ holder mellom 30-40 under spilling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå