abze Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Jeg jobber daglig med AutoCAD og Inventor, så det vil nok ikke bli brukt mye på denne PC'en. Denne skal hovedsaklig bli brukt for å lære Maya og 3ds Max. Jeg vil også ha muligheten åpen for å kunne spille når sjansen byr seg. Listen hos komplett: http://www.komplett....33-91163DA1E149 Komponentene jeg har til nå er: CPU - Intel® Core i7-3770K Processor RAM - Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB HOVEDKORT - MSI Z77A-GD65, Socket-1155 GPU - ZOTAC GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA SSD - Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM KABINET - Fractal Design Define R4 Arctic White PSU - XFX ProSeries Core Edition 650W PSU Jeg har lest rundt på diverse forum som har kommet opp i søk, at GTX 680 virker fint sammen med Maya og 3ds Max, det er også testet og godkjent på Autodesk's nettside. Hvis der er noen som har bedre forslag til GTX 680, kom gjerne med det. Har vurdert GTX 580, men det finner jeg bare med 1,5 gb minne. Jeg bygget en PC for over 12/13 år siden, og jeg er langt ifra oppdatert når det gjelder maskinvare. All tips og hjelp mottas med takk. Denne kom på 11000 nok, skulle ønske den var litt billigere. Endret 4. januar 2013 av abze Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 deffinitivt gå for 680, du får mer ytelse, du får et bedre kort, du får det som er aller viktigst, mer ram... maskinen din ser helt grei ut er to ting som er viktig når du velger for 3ds max / maya det er intel cpu og nvidia gpu spesielt sistnevnte pga cuda cores og physx. er det budsjett pc så kan du gå for amd 8350 cpuen, den gir veldig god ytelse for veldig lite penger selv til rendering du holder på med autocad og skal begynne emd 3ds max, då kjenenr du til utganspunktet i dei forskjellige basics tingane så å lære dei programmane vil gå veldig fort. det som det kommer ann på er hvor mye du skal bruke framover etter du har lært programmane ordentlig, om det blir daglig med mye arbeider og skikkelig gode arbeider. for hvis du skal ha tunge arbeider så gå for 680, men hvis du føler at du kansklje komemr til å oppgradere seinere eller at du holder på mer normalt sett så gå for 660TI heller for å få prisen ned, 660TI holder lenge det jeg bruker det til 3ds max og har ikke opplevd noe problemer med performance, selv oppe i 40 mill polys Lenke til kommentar
fflex Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Ville byttet ut Cooler Master strømforsyningen, har lest en del ymse om akkurat den modellen. http://www.komplett....aspx?sku=760108 Forslag til en langt bedre PSU som også er modulær. Du klarer deg fint også med 650W Når det gjelder å kutte prisen og samtidig ha veldig god ytelse, se på lillebroren GTX 670. Det yter særs tett opp til GTX 680, og koster en del mindre. http://www.komplett....aspx?sku=751639 Direct Cu2 utgaven er spesielt god på støynivå, og er på tilbud på feks komplett.no Endret 29. desember 2012 av fflex Lenke til kommentar
abze Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) deffinitivt gå for 680, du får mer ytelse, du får et bedre kort, du får det som er aller viktigst, mer ram... maskinen din ser helt grei ut er to ting som er viktig når du velger for 3ds max / maya det er intel cpu og nvidia gpu spesielt sistnevnte pga cuda cores og physx. er det budsjett pc så kan du gå for amd 8350 cpuen, den gir veldig god ytelse for veldig lite penger selv til rendering du holder på med autocad og skal begynne emd 3ds max, då kjenenr du til utganspunktet i dei forskjellige basics tingane så å lære dei programmane vil gå veldig fort. det som det kommer ann på er hvor mye du skal bruke framover etter du har lært programmane ordentlig, om det blir daglig med mye arbeider og skikkelig gode arbeider. for hvis du skal ha tunge arbeider så gå for 680, men hvis du føler at du kansklje komemr til å oppgradere seinere eller at du holder på mer normalt sett så gå for 660TI heller for å få prisen ned, 660TI holder lenge det jeg bruker det til 3ds max og har ikke opplevd noe problemer med performance, selv oppe i 40 mill polys Greit å vite at du ikke har opplevd problemer GTX 660 TI. Skal en bare bruke det til 3ds Max og Maya, sier noen at du bør gå for Quadro eller FirePro, men de er jo kanondyre. Greit å vite at jeg har valgt et bra kort, og kommer nok ikke til å gå for et annet. Nå blir det karakter design og animasjon på hobby basis en så lenge. Hadde likt å fått meg jobb som animatør frem i tid. Bruker du 3ds max i jobbsammenheng eller er det bare hobby? Tusen takk for hjelpen Endret 29. desember 2012 av abze Lenke til kommentar
abze Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Ville byttet ut Cooler Master strømforsyningen, har lest en del ymse om akkurat den modellen. http://www.komplett....aspx?sku=760108 Forslag til en langt bedre PSU som også er modulær. Du klarer deg fint også med 650W Når det gjelder å kutte prisen og samtidig ha veldig god ytelse, se på lillebroren GTX 670. Det yter særs tett opp til GTX 680, og koster en del mindre. http://www.komplett....aspx?sku=751639 Direct Cu2 utgaven er spesielt god på støynivå, og er på tilbud på feks komplett.no Jeg var litt redd for at 500W ikke ville vær nok, så valgte 750W for å være på den sikre siden. Håpet noen ville kommentere PSU'en Da går jeg for 650W Tusen takk for hjelpen Endret 29. desember 2012 av abze Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Greit å vite at du ikke har opplevd problemer GTX 660 TI. Skal en bare bruke det til 3ds Max og Maya, sier noen at du bør gå for Quadro eller FirePro, men de er jo kanondyre. Greit å vite at jeg har valgt et bra kort, og kommer nok ikke til å gå for et annet. Nå blir det karakter design og animasjon på hobby basis en så lenge. Hadde likt å fått meg jobb som animatør frem i tid. Bruker du 3ds max i jobbsammenheng eller er det bare hobby? Tusen takk for hjelpen quadro of firepro kortane er lagd for nettopp 3ds max og maya og slikt arbeid så ja det er det du absolutt skulle hatt men eneste grunn til at jeg ikke har nevnt det er pga prisen. du syns 11k bli litt mye så då kan vi iallefall ikek snakke quadro kort, du må ha litt minne au i quadr/firepro kortet, er ikek bra med 512MB ram i et skjermkort når man skal jobbe med 3D er det high poly du har tenkt til elelr skal du mer low poly modellering? en character i high poly kan fort bli en del polys, animasjonsfilm kan au fort bli en god del polys, spesielt hvis du skal ha det realisme eller sånn og ikke til spill og low poly. jeg bruker det til hobby basis men det er igrunnen det jeg styrer med her uansett og holder på å lage spill og gjør alt aleine der så det blir både hobby og arbeid egentlig når jeg nevnte at jeg ikke hadde hatt problemer emd kortet så mente jeg i grunnen performance wise, at jeg har ei scene med 40mill polys og enda ikke emrke noe som helst vanskeligheter med ytelse på det kortet en character kommer aldri opp i 40mill polys men en litt lengre animasjonsfilm kan komme opp i det antallet. Lenke til kommentar
abze Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) quadro of firepro kortane er lagd for nettopp 3ds max og maya og slikt arbeid så ja det er det du absolutt skulle hatt men eneste grunn til at jeg ikke har nevnt det er pga prisen. du syns 11k bli litt mye så då kan vi iallefall ikek snakke quadro kort, du må ha litt minne au i quadr/firepro kortet, er ikek bra med 512MB ram i et skjermkort når man skal jobbe med 3D er det high poly du har tenkt til elelr skal du mer low poly modellering? en character i high poly kan fort bli en del polys, animasjonsfilm kan au fort bli en god del polys, spesielt hvis du skal ha det realisme eller sånn og ikke til spill og low poly. jeg bruker det til hobby basis men det er igrunnen det jeg styrer med her uansett og holder på å lage spill og gjør alt aleine der så det blir både hobby og arbeid egentlig når jeg nevnte at jeg ikke hadde hatt problemer emd kortet så mente jeg i grunnen performance wise, at jeg har ei scene med 40mill polys og enda ikke emrke noe som helst vanskeligheter med ytelse på det kortet en character kommer aldri opp i 40mill polys men en litt lengre animasjonsfilm kan komme opp i det antallet. Hvor mye minne bør en ha i skjermkortet syns du? Jeg vet faktisk ikke hvor mye poly jeg kommer til å bruke. Til nå har jeg laget scener/animasjon i 3ds Max av importerte modeller laget i Inventor. Har nettopp startet med Maya og jeg vet hva du mener med poly, men vet ikke antall. Tipper i den scenen jeg holder på med nå i Maya har under 100 poly enn så lenge.... så som du forstår Men, tviler på at skjermkortet blir noe problem, jeg er langt ifra avansert bruker av Maya og 3ds Max. Og skulle jeg bli det, får jeg bare kjøpe nytt skjermkort til mitt bruk. Endret 29. desember 2012 av abze Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 skjermkortet bør den dag i dag ha minimum 1.5GB tviler au på at skjermkort blir noe problem det med antall finner du utav ganske kjappt egentlig men som sagt så tviler ejg stort på det blir noe problem, det er kjekke ting å vite om da Lenke til kommentar
fflex Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Hva endte du opp med? Lenke til kommentar
abze Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hva endte du opp med? Jeg har byttet ut strømforsyningen til samme modell som du foreslo, bare 650W versjonen istedet for 750W. Byttet også til ett annet, billigere kabinett. Er usikker på hovedkortet, og bytter det kanskje. Jeg har valgt et billig med rett socket, men vil unngå at hovedkortet ødelegger for opplevelsen pc'en har potensial for å levere. Har enda ikke bestilt, haster ikke. Tror jeg kommer til å gå for dette: Se toppen av tråden! CPU - Intel® Core i7-3770K Processor RAM - Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB HOVEDKORT - MSI Z77A-GD55, Socket-1155 GPU - MSI GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA SSD - Intel® 335 SSD 240GB 2.5" SATA3.0 w/kit HDD - Western Digital® Desktop Green 3TB KABINET - Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort PSU - XFX ProSeries Core Edition 650W PSU Endret 31. desember 2012 av abze Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Bruk 100,- mer på 300R Lenke til kommentar
fflex Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=743925 Bedre hovedkort med flere funksjoner. Som nevnt så ville jeg gått for dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751639 Prisforskjellen mellom gtx 670 og 680 er ikke verdt ytelsesforskjellen. VIlle også droppet Green Disken, den er rett og slett ganske treig og egner seg kun for lagring av filer. Lenke til kommentar
abze Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) http://www.komplett....aspx?sku=743925 Bedre hovedkort med flere funksjoner. Som nevnt så ville jeg gått for dette skjermkortet: http://www.komplett....aspx?sku=751639 Prisforskjellen mellom gtx 670 og 680 er ikke verdt ytelsesforskjellen. VIlle også droppet Green Disken, den er rett og slett ganske treig og egner seg kun for lagring av filer. Da byttet jeg hovedkort. Ikke glem at skjermkortet skal brukes sammen med Maya og 3ds Max. Det må bli enten GTX 580 eller GTX 680. GTX 670 har ikke fullført testen hos Autodesk, skulle øsnket det. Hva syns du om GTX 580? Endret 31. desember 2012 av abze Lenke til kommentar
fflex Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Nå er jo GTX 670 kraftigere enn GTX 580, som er utdatert. Det er i bunn og grunn bare et litt nedklokket GTX 680, med samme arkitektur. Tipper at dersom GTX 680 er "ok", så vil også GTX 670 være det. De benytter seg av samme drivere etc. Nå skal jeg ikke være for bastant her, men det bør absolutt være helt ok. Endret 31. desember 2012 av fflex Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Da byttet jeg hovedkort. Ikke glem at skjermkortet skal brukes sammen med Maya og 3ds Max. Det må bli enten GTX 580 eller GTX 680. GTX 670 har ikke fullført testen hos Autodesk, skulle øsnket det. Hva syns du om GTX 580? jeg sitter med 660TI og har scene ope i 43 mill polys nå og fungerer helt fint. selv om det ikek har fullført noe test eller har et stort rundt merke på seg at det er approved så betyr ikke det at det er dårlig eller at det ike fungerer. 680 og 670 og 660TI er mye bedre kort enn 580, også til 3ds max, klarer mer polys, mer texture fill rate, klarer mer particles Lenke til kommentar
abze Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Her er oppdatert liste: http://www.komplett....33-91163DA1E149 Jeg er usikker på om jeg skal gå for win 8 eller win 7, noen tanker om det? Følger to vifter med kabinettet, men kjøper kanskje en eller to ekstra. Endret 4. januar 2013 av abze Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det der ser veldig bra ut angående hvilken windows så er det veldig smak og behag og individuelt. jeg liker win8 veldig godt men anbefaler begge versjoner. har du prøvd win8? hvis ikke så kan du jo sjekke litt på youtube og sånt og se om du liker det du ser eller ei. hvisi du har det så har du jo noe meining om det allerede Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Enig, men hvis du bryr deg om utseende, kan du se på NZXT Hale Hvit, du kan også se på dustinhome, de er som regel billigere Lenke til kommentar
abze Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Det der ser veldig bra ut Bra. Da er den bestilt og gleder meg til å bruke den. Har du noen linker til nettsider for folk som driver med 3d? kjener til noen allerede, men vil gjerne ha flere Endret 6. januar 2013 av abze Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 http://www.3dhue.com/ beste norske sida, med konkuranser og alt mulig, alle kategorier http://www.storedyret.com/forum/ au ei veldig bra norsk side, denne er eldre enn 3dhue da men liker 3dhue så mye bedre http://www.cgsociety.org/ internasjonal side med mange konkuranser og enormt fette premier og alt mulig det er dei jeg pleier å bruke. man har jo utallige flere då men får som regel det jeg søker på en av dei 3 sidane. google opp tutorials, texture, models og alt slik så finenr du sider som har multi purpose, altså forum og alt mulig i ett og ikke bare reine forums resten jeg kjenner, kjenner jeg fra studiet eller arbeid gjort ilag eller lignende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå