caver911 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Lurer litt på hva man gjør hvis man mottar aksjer i gaver? Hvordan oppgir man dette på selvangivelse? Hvis man er ufør og mottar aksjer i gave, kan man motta det? og hvordan føres dette opp på selvangivelse, kapitalinntekt med mer? Som ufør kan man tjene opptil 1g, kapital inntekt regnes ikke som dette. Hvis jeg mottar f.eks aksjer for 100 000. Har jeg lov til det? Eventuelt mp gaven være fra familie? mvh Lurer litt på hva man gjør hvis man mottar aksjer i gaver? Hvordan oppgir man dette på selvangivelse? Hvis man er ufør og mottar aksjer i gave, kan man motta det? og hvordan føres dette opp på selvangivelse, kapitalinntekt med mer? Som ufør kan man tjene opptil 1g, kapital inntekt regnes ikke som dette. Hvis jeg mottar f.eks aksjer for 100 000. Har jeg lov til det? Eventuelt mp gaven være fra familie? mvh Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Aksjer oppgis som formue, og du bør også oppgi at de er gaver med en gang slik at skattemyndighetene ikke sender deg mindre hyggelige brev der du bes redegjøre for din formuesøkning og forklare om denne økningen stammer fra skattepliktig inntekt. Dersom gaven er fra personer du kan arve kan gaven være arveavgiftspliktig, og du må da sende melding om avgiftspliktig gave til Skatteetaten. Du skal ikke oppgi gaver som inntekt. Gaver er ikke inntekt. Gaver får heller ikke betydning for friinntektsgrensen på 1G for uføre, fordi denne inntektsgrensen bare gjelder inntekt fra arbeid. 2 Lenke til kommentar
caver911 Skrevet 1. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2013 Aksjer oppgis som formue, og du bør også oppgi at de er gaver med en gang slik at skattemyndighetene ikke sender deg mindre hyggelige brev der du bes redegjøre for din formuesøkning og forklare om denne økningen stammer fra skattepliktig inntekt. Dersom gaven er fra personer du kan arve kan gaven være arveavgiftspliktig, og du må da sende melding om avgiftspliktig gave til Skatteetaten. Du skal ikke oppgi gaver som inntekt. Gaver er ikke inntekt. Gaver får heller ikke betydning for friinntektsgrensen på 1G for uføre, fordi denne inntektsgrensen bare gjelder inntekt fra arbeid. Så hvis jeg mottar gave fra et ikke familie medlem så er dette helt greit? Er grunnen til gaven vikitig, hvis det ikke er fra familiemedlem? Er det noen lover og regler som støtter opp om dette? som jeg kan ha i bakhånd i tilfelle spørsmål, linker eller henvisninger. mvh WebRep Samlet vurdering Dette nettstedet er ikke rangert (ikke nok stemmer) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Så hvis jeg mottar gave fra et ikke familie medlem så er dette helt greit? Det er aldri galt å motta gaver. Under omstendighetene kan det være galt å unnlate å oppgi gaven til beskatning. Men så lenge gaven er fra noen du ikke arver, du ikke står i et arbeidsforhold til vedkommende, og du ikke er i vedkommendes testamente vil det ikke være skatteplikt. Er grunnen til gaven vikitig, hvis det ikke er fra familiemedlem? Grunnlaget for gaven er åpenbart viktig, fordi giverens motivasjon er avgjørende for hvorvidt det faktisk er en (skattefri) gave. Dersom gaven har preg av å være motytelse f.eks. for arbeid vil skattemyndighetene kunne hevde at gaven er inntekt inntjent ved arbeid. Er det noen lover og regler som støtter opp om dette? som jeg kan ha i bakhånd i tilfelle spørsmål, linker eller henvisninger. Det er ingen bestemmelser som direkte fastslår at gaver er skattefrie, det følger av en tolkning av begrepet "inntekt". Dersom du ønsker å lese mer om dette kan du lese Lignings-ABCs kapittel om gaver utenfor arbeidsforhold. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Ad gaver fra personer du ikke arver: Dersom jeg arver i dag fra en person som er veldig glad i meg, men som ikke har meg i sitt testamente i dag, og han senere tar meg inn i sitt testamente - hvordan stiller dette seg da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Lovteksten besvarer spørsmålet ditt ganske adekvat. Arveavgiftsloven pgf 2 (1) (b), (3), og (6): Avgift blir å svare av all arv. Det samme gjelder gave eller del av gave til: b) Noen som på den tid gaven ytes er betenkt i giverens testament. [...] En gave ansees ytet når giveren med endelig virkning har gitt fra seg rådigheten, eller den etter forholdene vesentlige rådighet, over den. Gave i form av oppnevnelse som begunstiget ved livsforsikring ansees ikke å være ytet så lenge forsikringstakeren har rett til å tilbakekalle oppnevnelsen eller til å heve gjenkjøpsverdien eller forsikringssummen ved oppnådd alder eller under andre vilkår, eller har rett til på annen måte å rå over polisens verdi. [...] Som giver regnes også den som mot vederlag har betinget seg at en annen yter en gave. Det samme gjelder den som er interessert slik som beskrevet i første ledds bokstav e) i selskap som yter gaven. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå