Castman Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Hei. Skal kjøre traktor i forbindelse med jobben. Er 25 år og fikk lappen 15.desember 2005. Spørsmålet er om jeg trenger å ta denne berømte traktor lappen hvis jeg skal kjøre en traktor med ubegrenset hanstighet og vekt(mest sannsynelig 5-6T og over 50km/t) ? Hvis jeg må ta traktorlappen(T) for å kjøre denne traktoren, kan jeg heller ta lastbillappen © og oppfylle de samme spesifikasjonene som traktorlappen ville gitt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Du må ha lastebillappen om du skal kjøre over 40 km/t. Traktorlappen gjelder kun opp til 40 km/t, det samme om du tar personbil med tilhenger (men da får du en vektbegrensning...som uansett er temmelig høy). Endret 29. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Castman Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Du må ha lastebillappen om du skal kjøre over 40 km/t. Traktorlappen gjelder kun opp til 40 km/t, det samme om du tar personbil med tilhenger (men da får du en vektbegrensning...som uansett er temmelig høy). Takk for svar. Nå som jeg har kun B lappen, kan jeg kjøre traktor over 3.5t forusatt at den ikke går mer enn 40km/t? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) Nei, da trenger du T eller BE. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Traktor+%28klasse+T%29 Endret 29. desember 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Castman Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Nei, da trenger du T eller BE. http://www.vegvesen....+%28klasse+T%29 Har allerede BE lappen, men ser ikke at denne gir disse mulighetene? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 For kjøring i Norge gir klasse BE førerrettighet også for: traktor og motorredskap (begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger når klasse BE er tatt etter 1. januar 2005. Begrensningen på 25.000 kg gjelder både når traktor/motorredskap er enkeltkjøretøy eller vogntog. Lenke til kommentar
Castman Skrevet 30. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2012 Se der ja Siste spørsmål: Hvordan ser man hvor fort traktorene går? Om maks hastighet er over 40km/t? Er den registert annerledes? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) "Konstruktiv hastighet" skal stå i vognkortet. edit: for å vende litt tilbake til åpningsinnlegget; traktor >40km/t krever som nevnt klasse C. Skal du trekke tilhenger (over 750kg, dvs i praksis "ingenting") kreves CE. Endret 11. januar 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Knobin Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Dersom du tar klasse C får du Traktor(143), dvs traktor ubegrenset størrelse/vekt og muligheten til å kjøre over 40km/t med henger som ikke veier mer enn 750kg, om du tar Vogntog lappen eller henger lappen på bil etter klasse C får du traktor(142) med ubegrenset størrelse/vekt + henger ubegrenset størrelse/vekt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det lønner seg å ta lastebil lappen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå