Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cøliaki og drikking ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva en person med cøliaki kan/ikke kan drikke på en fest ?

Jeg kan svært lite om dette men personen jeg kjenner som har det har ganske nylig fått cøliaki og er litt uviten om hva hun kan drikke på fest.

noen som vet mer en oss her om det ? =)

Det jeg har er Bacardi Razz og Vodka , Hva kan dette blandes med for en med cøliaki ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk med cøliaki reagerer på gluten, som finnes i flere vanlige kornsorter. (Hvete, havre, rug, bygg og spelt med flere.) Tommefingerregelen er å unngå øl, rusbrus og "blandet" brennevin (brennevin med tilsetninger, som likører etc.) Vin og rent brennevin går greit. Selv kornbrennevin vil som regel ikke inneholde noe gluten når den er ferdig destillert, men tryggest er du selvsagt med typer som ikke er laget på korn (druebrennevin og potetsprit.)

Det er ingen absolutter her dog. Min far som hadde cøliaki, hadde funnet et par ølsorter han tålte, og ulike typer brennevin kan ha tilsetninger man reagerer på. Så her må man prøve seg litt fram.

Men hvis din venninne liker vin, ville jeg holdt meg i det landskapet. (Hvit eller rød vin, hetvin, druebrennevin.) Personlig synes jeg lav alkoholprosent er bedre enn høy på fest, fordi du ikke vil kollapse før kvelden er over, men det er bare mitt syn. Alkoholen i seg selv er ikke farlig for cøliaki-rammede.

Geir :)

Lenke til kommentar

Folk med cøliaki reagerer på gluten, som finnes i flere vanlige kornsorter. (Hvete, havre, rug, bygg og spelt med flere.) Tommefingerregelen er å unngå øl, rusbrus og "blandet" brennevin (brennevin med tilsetninger, som likører etc.) Vin og rent brennevin går greit. Selv kornbrennevin vil som regel ikke inneholde noe gluten når den er ferdig destillert, men tryggest er du selvsagt med typer som ikke er laget på korn (druebrennevin og potetsprit.)

Det er ingen absolutter her dog. Min far som hadde cøliaki, hadde funnet et par ølsorter han tålte, og ulike typer brennevin kan ha tilsetninger man reagerer på. Så her må man prøve seg litt fram.

Men hvis din venninne liker vin, ville jeg holdt meg i det landskapet. (Hvit eller rød vin, hetvin, druebrennevin.) Personlig synes jeg lav alkoholprosent er bedre enn høy på fest, fordi du ikke vil kollapse før kvelden er over, men det er bare mitt syn. Alkoholen i seg selv er ikke farlig for cøliaki-rammede.

Geir :)

Men har du noen formening om Baccardi Razz og absolut vodka ? Evt hva kan hun kjøpe og blande dette med ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kjempe bump på en gammel tråd!

Lurer på om det også er skadelig å drikke Coca Cola dersom en har Cøliaki? Jeg var til undersøkelse for noen uker siden, og jeg har mest sannsynligvis Cøliaki.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...