olegunnaro Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Har du lyst til å ta bedre bilder av mennesker? Guide: Portretter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Finnes det ingen greie etterbehandlingsmetoder for å få mindre dybdeskarphet? Skulle tro det gikk å få ett program til å ta ting som var ute av fokus og gjøre det mere blurry, men har søkt litt, og alternativene virker å være preget av mye manuelt arbeid, eller eventuelt at de bare blurrer en fysisk del av bildet, ikke den som er ute av fokus fra før? AtW Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg kan ikke si at jeg er helt oppdatert på programvare som gjør slikt, da jeg som oftest leverer bilder til pressen. Så slik etterbehandling er uaktuelt for min del. That said, min framgangsmåte i Photoshop ville vært noe slikt: Dupliser laget med bildet i*, kjør Gaussian Blur-filteret på passende måte, visk ut de områdene som ikke skal være uskarpe. Det finnes helt sikkert enklere metoder, men har som sagt ikke forsket så alt for mye på hvordan man bør gå fram. *)For å lage et nytt lag med alle lag under, inkludert adjustmentlayers trykker man shift-alt-cmd-E (på Mac, bytt ut cmd med ctrl på Windows, tror jeg) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Zahl fra Kaizers mener jeg er skivebom, da bildet av signeringen hører hjemme i 9. Miljøportretter. Hvor kult hadde dette bildet av en signering i en butikk vært hvis han ble dytta mot en hvit eller sort bakgrunn ? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Zahl fra Kaizers mener jeg er skivebom, da bildet av signeringen hører hjemme i 9. Miljøportretter. Hvor kult hadde dette bildet av en signering i en butikk vært hvis han ble dytta mot en hvit eller sort bakgrunn ? Det er definitivt et miljøportrett, men jeg synes uansett det illustrerer fint hvor viktig det er å komponere bort forstyrrende elementer i bakgrunnen. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Joda poenget ser jeg, bare dårlig illustrert ;-) Er jo nok av trær, stolper og bygg som vokser opp fra hodene til folk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Finnes det ingen greie etterbehandlingsmetoder for å få mindre dybdeskarphet? Skulle tro det gikk å få ett program til å ta ting som var ute av fokus og gjøre det mere blurry, men har søkt litt, og alternativene virker å være preget av mye manuelt arbeid, eller eventuelt at de bare blurrer en fysisk del av bildet, ikke den som er ute av fokus fra før? AtW I Capture NX2 og LR kan man vel i teorien gjøre hele bildet uskarpt for så å fjerne dette kun i ansiktet feks, da begge har verktøy som henger seg på fargene i feks ansiktet så man lett kan gjøre den delen skarp igjen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Takk for tips, men å måtte manuelt velge, eller engang automatisk velge ut ansiktet gir jo ikke en spesielt realistisk inntrykk av liten dybdeskarphet om man ikke er heldig. Får håpe noe slikt dukker opp i framtiden. AtW Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 30. desember 2012 Del Skrevet 30. desember 2012 Syntes det er veldig rart å dra fram Nikon SU-4 som trådløs styring for Nikon..? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Det kan være min inkompetanse på Nikon-systemet som slår inn, men er ikke det rett enhet? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Nikon SU-800 ville vel være det naturelige valget, om man skal bruke en trådløs "kommandoenhet" ? SU-4 er vel en eldre sak, som hovedsaklig er beregnet på de litt eldre Nikon-blitsene uten det nye CSL-systemet. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Right, skal få oppdatert saken da. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg