Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg for mange probemer til at de kan løses?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung student. Selv i en så lav alder har jeg fått en rekke problemer. Noen har bare kommet og andre er selvpåskyldt.

Det begynte med at jeg tok en operasjon for en stund siden. Kirurgen kom til å ødelegge noe under operasjonen og dette førte til en kronisk smertetilstand som kommer å går. Jeg tar sterke smertemedikamenter for å holde dette i sjakk og det er ikke noe å gjøre for å helbrede sykdommen.

Dette førte igjen til at jeg sendte en søknad om erstatning til NPE. Denne ble avist og gitt avslag og er nå i pasientskadenemnda for vurdering.

Samtlige leger i min sak som har vurdert meg, sier at jeg har krav på erstatning. Den kroniske smertestilstanden kommer til å føre med seg et ras av tap. Tapt inntekt, utgifter til medisiner o.l osv. Det å få avslaget var hardt. Mente jeg hadde opplevd nok ved å få beskjed om at jeg var kronisk syk grunnet dette.

Jeg har vanskeligheter for å jobbe pga smerteproblemematikken og begynte å ta opp en rekke kredittkort for å finansiere det løpende forbruket. Gjelden er nå på 80 000. Ingenting av dette har gått til inkasso, da jeg betaler minstebeløpet på kortene.

Problemet er at jeg har så dårlig økonomi (får kun penger fra lånekassen) at jeg kun klarer å betale minstebeløpet. Noe som gjør at det dekker nesten kun renter.

Jeg har heller ingen rettigheter hos nav. Sier hvertfall dem? Fordi jeg er student. Jeg har også søkt på en rekke deltidsjobber men får ikke noe. Selvfølgelig oppgir jeg ikke sykdommen i søknaden.

Alle problene gjør at jeg totalt har følt meg deprimert i det siste. Hadde jeg bare fått løst noe av det, så hadde jeg kanskje sett lyset i tunnelen. Eks fått en jobb slik at jeg kunne betalt ned på forbruksgjelden og sett den minke ned mot 0.

Det å hver kronisk syk og kjempe mot forvaltningen er krevende for meg.

Alt dette har ført til at jeg har lust å bare gi opp alt. Det er for slitsomt og jeg ser ikke løsninger.

Hva sier dere? Har jeg for mange problemer til at de ikke kan løses?

Har dere noen tips/løsninger på hvordan jeg kan ta fatt og løse de problemene jeg er oppi? Anonym poster: 0a536efa949cb345eb60736d044e6c29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er under 26 år anbefaler jeg deg å søke om uførepensjon. Du vil da havne innenfor kategorien "ung og ufør" som er ment for unge personer som på grunn av medfødte eller kroniske sykdommer/funksjonshemminger ikke har mulighet til å delta 100 % i arbeidslivet.

Ung og ufør er rettet mot unge mennesker som ikke har tjent seg opp rettigheter til uførepensjon igjennom arbeidslivet.

Dette er ikke noe eget skjema som du må fylle ut. Om du søker uførepensjon og er under 26 år så skal du automatisk havne innenfor denne kategorien.

Lenke til kommentar

om du er student, så er det vel vanskelig å få hjelp av NAV, men om du ikke er i stand til å studere pga. din helsetilstand, så er det vel ikke riktig at du skal leve på studielån heller, og da vil jo NAV ha et ansvar om du ikke er frisk. Jeg er ikke noe ekspert på hvor grenser går på hvilke ordninger som vil passe deg, men jeg vil hvertfall tro at om du ikke orker å jobbe, så har du vanskeligheter med å studere også. Du sier ikke din alder, men det kan jo også ha noe å si for hvilke ordninger du vil kunne ha nytte av. Du har absolutt ikke for mange problemer til å løses, men jeg ville tatt kontakt med NAV, gjerne kommunen din og fastlege for å finne ut hvilken vei du bør gå. Tror ikke du bør satse på å livnære deg som student på et studielån. Det er ikke noen løsning om du ikke klarer å gjennomføre det, og om du har kroniske lidelser som gjør at du ikke fungerer i hverdagen, så kan du kanskje få orden på hverdagen før du evt. går tilbake til å være student.

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...