Etle Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei. Første gangen jeg poster noe på Diskusjon.no Jeg har et såkalt friår i år, for å tenke på hva jeg skal begynne å studere, og det har jeg virkelig brukt til det fulle. Jeg bruker nesten all fritiden min på å søke, lese og undersøke forskjellige studier og studiesteder. Var tidligere innpå tanken å studere noe innen media, flygeleder eller politikk men de tankene har jeg gått bort fra nå. Jeg har som sagt brukt MYE tid på å finne ut av det, og tror jeg har landet på noe som jeg kan trives med. Nemlig sosiologi. Jeg er veldig interessert i samfunnet og mennesker, og hvordan det henger sammen. Er det noen her som studerer sosiologi (gjerne på UiO)? Er det mye jobb og lesing? Er det gøy? Hvordan er arbeidsmulighetene videre? Hvordan er det å være student i Oslo? Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Jeg studerer ikke sosiologi, og kommer ikke til å gjøre det fordi det finnes mye annet som er minst like interessant i mine øyne. Dertil har sosiologer få jobbmuligheter. Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Velkommen til forumet! Hei. Første gangen jeg poster noe på Diskusjon.no Jeg har et såkalt friår i år, for å tenke på hva jeg skal begynne å studere, og det har jeg virkelig brukt til det fulle. Jeg bruker nesten all fritiden min på å søke, lese og undersøke forskjellige studier og studiesteder. Var tidligere innpå tanken å studere noe innen media, flygeleder eller politikk men de tankene har jeg gått bort fra nå. Jeg har som sagt brukt MYE tid på å finne ut av det, og tror jeg har landet på noe som jeg kan trives med. Nemlig sosiologi. Jeg er veldig interessert i samfunnet og mennesker, og hvordan det henger sammen. Er det noen her som studerer sosiologi (gjerne på UiO)? Er det mye jobb og lesing? Er det gøy? Hvordan er arbeidsmulighetene videre? Hvordan er det å være student i Oslo? Studerer selv sosiologi i Stavanger, men det kan vel fremdeles gi en liten pekepinn på hvordan det er. Riktignok bare årsstudium (planlegger å noe mer realfaglig neste år), men det tilsvarer det første året i en bachelor. Emnene er nokså interessante, men sjelden veldig dype. Så lenge du følger med under forelesningene og noterer skikkelig, skal det godt gjøres å ikke få kurante karakterer. Flere som har fått gode karakterer i enkelte fag uten å i det hele takk eie pensumbøker, noe som sier litt. Studiet blir nok mye mer krevende etter hvert, men har fått inntrykk av at vanskelighetsgraden er atskillig lavere enn på andre studier. Det du lærer når du studerer sosiologi kan brukes til ekstremt mye forskjellig, noe som også er litt av problemet. Du blir en "allrounder" som kan gjøre en grei jobb innen mange forskjellige yrker - men du blir ofte prioritert bak folk som har mer spesialiserte utdanninger når du søker jobb. Statistikk underbygger dette. Ikke er det mye penger i det heller, så jeg ville kanskje ha sett på alternativene. Endret 31. desember 2012 av Bob Sacamano Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå