Gå til innhold

AMD 64 vs P5 (prescott)

punk in drublic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
64/32-bit kan for øyeblikket sammenlignes med AGP 4/8x. Store teoretiske muligheter, men lenge igjen før vi ser de praktiske fordelene. Hadde Intel sett store nok fordeler ved å lansere en 64-bits desktopprosessor i dag, ville de gjort det. Situasjonen er bare den at ytelsesforskjellen ikke er verdt.

Det er dog en enorm markedsføringsverdi i dette!

Noen linker til å støtte deg på her? Alle tester jeg har sett viser noe annet... 64-bit skal gi ca 10-15% bedre ytelse jenvt over. I noen oppgaver langt mer. MEN, programmene må skrives om slik at de bruker de ektra registrene (4x så store som i 32-bit).

Lenke til kommentar

Tok det kanskje litt langt, men poenget mitt er det ikke PRIMÆRT er det faktum at den prosessere 64-bits kode som er det avgjørende for den økte ytelsen, men snarere "alt annet". At Athlon 64 kommer til å yte svært bra betviler jeg ikke.

(For å fortsette sammenligning min, så er det jo et faktum at ATI9700pro hadde langt bedre ytelsen enn de heteste Geforce4 kortene ved lanseringstidspunktet, mens dette bare i minimal grad skyldtes AGP8x. Vi er vel dessuten enige i at AGP8x er totalt overlegen AGP4x, bare vi får hard- og mykvare til å utnytte det?)

Lenke til kommentar

Prescott ser ut til å ha mange ting som kan "tyde" på 64-bits prosesserings muligheter, men det de mest sannsynligvis er bredere pathways for å kunne bedre jobber med 2 stk 32-bits tråder (vi er jo lovet forbedret Hyper-Threading :) ).

Med Ithanium2, og alle nyhetene som står på agendaen i den leiren fremover vil det være svært merklig om Intel går for x86-64 nå. Intel kommer til å stalle her så lenge de kan, og la AMD dra hele lasset til hjulene begynner å rulle - så hoppe på, eller (enda bedre i Intel's øyne) AMD klarer ikke å få med markedet/developere i noen vesentlig skala med på x86-64 og hele greia blir skøvet under teppet.

Det finnes 64-bits linux, men med all fare for å trege på meg noen, dette er i konsumer markedet av *svært liten* betydning (ikke at mye øvrig konsumer software for linux heller er tilgjengelig for x86-64).

Yamill i Prescott trenger vi ikke å tenke på engang. Der det først dukker opp, om det så skulle gjøre det en gang blir i Xeon systemer, her er det eneste stedet det kan gjøre noen som helst nytte for seg. Utover 4GB (Xeon kan bruke 64GB) så bruker Xeon en "tolke-teknikkk", en Xeon-64 vil kunne bruke 64GB+ på en smidigere/kjappere måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...