Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det virker kanskje litt blåst, men var noen tanker som streifet meg i går. Kom til å tenke på hvordan vi på mange måter egentlig lever i himmelen allerede. Først må man kanskje se for seg hva "himmelen" er, men om det ikke er en magisk plass hvor man kan fly rundt og være udødelig, kunne det ikke vært her på jorden. Er vel egentlig naturlig å tenke seg at i "himmelen" ville man også vært redd for å dø, og man ville måtte fått i seg mat og vann. I "himmelen" hadde sikkert også sjalusi og maktspill oppstått. Man kan da vel spørre seg om "himmelen" ikke er bare bra, men det er den nok heller ikke. Kanskje det er "himmelen" og "helvete" i ett, og man gjennom å gjøre de rette valgene vil bevege seg mer mot "himmelen" i stedet for "helvete". Veldig blåste tanker, men ga kinda litt mening for meg i går/i dag. Blir uansett artig å se.

 

Det er i det store bare artig å se, har "funnet ut" hvordan jeg på en måte kan skape min egen realitet ved å lete etter akkurat de tegnene jeg vil se for å gjøre det jeg vil gjøre. Kanskje alt er i hodet, men for alt jeg vet er hele verden i mitt hode.

Endret av Kun10kr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig naturlig å tenke seg at i "himmelen" ville man også vært redd for å dø, og man ville måtte fått i seg mat og vann.

 

Jeg trodde en obligatorisk ting ved himmelen var evig liv, og at det ikke fantes noen kirkegårder. Her på jorda finnes det rikelig av sistnevnte. Pluss sykehus, brannvesen, gamlehjem og sånt. Det skulle vise at vi ikke fysisk er i himmelen. Men vi kan selvfølgelig tro at vi allerede er frelste i himmelsk forstand, og er så godt som i himmelen allerede.

 

På en veldig fin vårdag eller sommerdag oppe i fjellet, går det an å tro at man er i himmelen. Eller vi kan drikke noe, og si det smaker himmelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde en obligatorisk ting ved himmelen var evig liv, og at det ikke fantes noen kirkegårder. Her på jorda finnes det rikelig av sistnevnte. Pluss sykehus, brannvesen, gamlehjem og sånt. Det skulle vise at vi ikke fysisk er i himmelen.

Her antar du i vei igjen, i god kristen stil. Du har brukt bøtter og spann med kognitiv dissonans og, høyst uærlig, TROR det må være slik fordi du tror det er slik. For hvorfor skulle det ikke være kirkegårder i himmelen? Tenk om noen ble lei marionette dukke tilværelsen der de må tilbe gud hver jævla dag og ønsker å dø da? Hva VEt du om dette egentlig, siden du uttaler deg så skråsikkert? Skulle ikke forundre meg om du trodde det ikke var toaletter i himmelen, for engler driter ikke?

 

 

Men vi kan selvfølgelig tro at vi allerede er frelste i himmelsk forstand, og er så godt som i himmelen allerede.

 

På en veldig fin vårdag eller sommerdag oppe i fjellet, går det an å tro at man er i himmelen. Eller vi kan drikke noe, og si det smaker himmelsk.

 

Vil vel si at alt dette himmelske er oppfunnet, og til dels godtatt, fordi vi har en kristen arv her i landet, en arv som hele tiden har lovet en himmelsk belønning de aldri har hatt noen rett til å love noen nettopp fordi ingen aner hva som vil skje når vi dør og ut i fra det vil vi alltid tippe og gjette at himmelen må være et bedre sted enn der vi er nå. Hele tanken bak denne "søte" lovnaden, og den harde straffen som blir utlovet hvis man ikke tror på det kristne budskapet, er jo nettopp at folk skal få det bedre i det "neste" liv...

 

Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor vi skal lure oss til å tro noe slikt, hvorfor kan vi ikke bare være fornøyde med det vi har hvis vi kan klare oss med det? Ville det ikke vært bedre om vi faktisk forsøkte å forstå vår natur bedre og på den måten bli mer fornøyde enn å løpe rundt å ødelegge denne planeten for de neste generasjoner mens vi luller oss inn i naiv tro på at vi kommer til himmelen? Så vidt vi vet har vi kun dette ene livet, så hvorfor lure seg selv til å tro at man kan kaste det livet vekk i sinnsvak tilbedelse til en eller annen entitet i håp om å oppnå noe ingen vet noe om?

 

Vi mennesker er i sannhet rare... Og fryktelig redd for døden, som jo er hjørnestenen til alle disse religionene og lovnadene deres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Not funny... :nei:

Men hvis man liker oldnordiske kulturen bedre, hadde de også en oppfatning av evighet etter døden. Dvs de falne krigerne satt i Valhall og drakk mjød og spiste svinesteik, og de slaktet den samme grisen gang etter gang. De trodde det var slik at denne grisen våknet opp igjen etter å ha blitt spist..? :ph34r:

"I Valhall blir galten Særimne spist i etegilde hver dag. Til kvelden er den like levende igjen, og kan spises på nytt neste dag."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt bortkastet å spørre om vi bor i himmelen uten å definere hvem himmel du snakker om?

 

Det er jo ganske klart at vi ikke lever i den bibelske himmelen, er himmelen bare den realiteten du opplever uten noen dogme er det klart at du lever i himmelen, men det blir også da en meningsløs påstand.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er det ikke litt bortkastet å spørre om vi bor i himmelen uten å definere hvem himmel du snakker om?

 

Det er jo ganske klart at vi ikke lever i den bibelske himmelen, er himmelen bare den realiteten du opplever uten noen dogme er det klart at du lever i himmelen, men det blir også da en meningsløs påstand.

Ja, du har et poeng. Når jeg skrev tråden var jeg veldig flink til å se på verden positivt, for å si det sånn. Men, det handler på en måte om den bibelske himmelen vil unngå de problemer vi har i dag.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Ja, du har et poeng. Når jeg skrev tråden var jeg veldig flink til å se på verden positivt, for å si det sånn. Men, det handler på en måte om den bibelske himmelen vil unngå de problemer vi har i dag.

 

Dersom du spør deg om den bibelske himmel, så anbefaler jeg deg å lese om hva Bibelen har å si om himmelen. Easy as that. ;)

Endret av Mennesket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Not funny... nupe2.gif

Men hvis man liker oldnordiske kulturen bedre, hadde de også en oppfatning av evighet etter døden. Dvs de falne krigerne satt i Valhall og drakk mjød og spiste svinesteik, og de slaktet den samme grisen gang etter gang. De trodde det var slik at denne grisen våknet opp igjen etter å ha blitt spist..? ph34r.png

"I Valhall blir galten Særimne spist i etegilde hver dag. Til kvelden er den like levende igjen, og kan spises på nytt neste dag."

Bullshit, evigheten får du stå for selv. Det har da ingenting med skandinavisk religion å gjøre?

Lenke til kommentar

 

Dersom du spør deg om den bibelske himmel, så anbefaler jeg deg å lese om hva Bibelen har å si om himmelen. Easy as that. ;)

Men er du villig til å akseptere det som står skrevet, Mennesket

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham"

 

Her skriver Paulus at han og de kristne allerede sitter i himmelen med med Kristus

 

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone"

 

Å være i himmelen betyr med andre ord å ha en opphøyet stilling, ikke å være et helt annet sted.

 

Matt 26:64 "Jesus svarte: .... Fra nå av skal dere få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme på himmelens skyer"

 

Her snakker Jesus Kristus om den opphøyede stillingen han fra den dagen av skal inneha, ikke at han bokstavelig talt skal være på en sky i himmelen.

 

Å være med Jesus Kristus i himmelen, vil si å dele hans opphøyede stilling med ham (å inneha samme stilling) ikke å bokstavelig talt være på en sky i himmelen eller noe lignende.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg trodde de måtte vente på dommedag!

 

Redigert:

Ikke si at dommedag har vært og jeg gikk glipp av det.

Også dommen har forlengst begynt, du som alle andre kommer for tur, det er Jesus Kristus som er dommeren.

 

Joh 12:30 "Da sa Jesus: ..... felles dommen over denne verden, skal denne verdens fyrste kastes ut"

 

Joh 5:22 "Far dømmer ingen, men har overlatt hele dommen til Sønnen"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men er du villig til å akseptere det som står skrevet, Mennesket

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham"

 

Her skriver Paulus at han og de kristne allerede sitter i himmelen med med Kristus

 

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone"

 

Å være i himmelen betyr med andre ord å ha en opphøyet stilling, ikke å være et helt annet sted.

 

Matt 26:64 "Jesus svarte: .... Fra nå av skal dere få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme på himmelens skyer"

 

Her snakker Jesus Kristus om den opphøyede stillingen han fra den dagen av skal inneha, ikke at han bokstavelig talt skal være på en sky i himmelen.

 

Å være med Jesus Kristus i himmelen, vil si å dele hans opphøyede stilling med ham (å inneha samme stilling) ikke å bokstavelig talt være på en sky i himmelen eller noe lignende.

 

 

Som bibelstudent og nå nesten ferdigutdannet teologistudent, kan jeg sjeldent stå inne for slik du bruker Bibelen, IHS. Du løsriver vers fra deres sammenheng og setter dem sammen til å lage din egen lille, esoteriske teologi som virker skummelt lik gnostisk spiritualisme. En slik spiritualisering av det Bibelen beskriver om historiske og konkrete hendelser i fortiden eller fremtiden, er grunnløs. Kristendommen har alltid vært en religion rotfestet og orientert i den reelle, konkrete virkeligheten:

 

"Derfor vil jeg stadig på ny minne dere om alt dette, enda dere kjenner til det og er grunnfestet i den sannhet som er kommet til dere. ... Og jeg vil gjøre mitt ytterste for at dere alltid skal huske dette, også etter at jeg er gått bort.
16 Vi fulgte jo ikke klokt uttenkte myter da vi kunngjorde for dere vår Herre Jesu Kristi kraft og hans komme. Nei, vi var øyenvitner og så hans guddommelige storhet. 17 For han fikk ære og herlighet av Gud, sin Far, den gang røsten lød over ham fra den høyeste herlighet: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.» 18 Vi hørte selv denne røsten fra himmelen da vi var sammen med ham på det hellige fjellet [som berettes om i evangeliene, Matt 17,1-13; Mark 9,1-8].
19 Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen [Jesus] stiger opp i deres hjerter. 20 Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. 21 For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud." (2 Pet 1,12.15-21)
"Det som var fra begynnelsen, det vi har hørt, det vi har sett med egne øyne, det vi så og som hendene våre tok på, det forkynner vi: livets ord [Jesus]. 2 Og livet ble åpenbart, vi har sett det og vitner om det og forkynner dere det evige liv, som var hos Far og ble åpenbart for oss. 3 Det som vi har sett og hørt, forkynner vi også for dere, for at dere skal ha fellesskap med oss, vi som har fellesskap med Far og med hans Sønn Jesus Kristus. 4 Og dette skriver vi for at vår glede skal være fullkommen." (1 Joh 1,1-4)

 

De spiritualistiske ideene dine som allegoriserer og bortforklarer Bibelens nedtegnelser av konkrete og reelle fortidige/fremtidige teofanier (manifestasjoner av Gud) i vår historie og virkelighet, er ikke bibelske. Å fornekte Guds virkelige og konkrete manifestasjon av seg selv, er å kalle Gud en løgner og å fornekte at det historiske mennesket Jesus Kristus var Guds Sønn, Gud i menneskeskikkelse (1 Joh 2,21-25; 4,1-3).

 

Hele Bibelen er tydelig på at det er en reell og virkelig domsdag i vente, og at Jesu Kristi spektakulære/dramatiske gjenkomst markerer slutten på ondskap og begynnelsen på frelste menneskers himmelske eksistens:

 

"Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster. 4 Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» 5 De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. 6 Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. 7 Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt.

8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. 9 Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.
10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.
11 Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
14 Mens dere venter på dette, mine kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og lyte. 15 Og Herrens tålmod skal dere se som en mulighet til frelse. Det samme har jo også vår kjære bror Paulus skrevet til dere, ut fra den visdom som er gitt ham." (2 Pet 3,3-15)

 

Og Paulus skriver:

 

"Vi vil at dere skal vite, søsken, hva som skjer med dem som er sovnet inn. Dere skal jo ikke sørge som de andre, de som er uten håp. 14 For om Jesus døde og sto opp, og det tror vi, så skal Gud også ved Jesus føre dem som er sovnet inn, sammen med ham. 15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som fremdeles lever og blir igjen her helt til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, når erkeengelen roper og Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først. 17 Deretter skal vi som er igjen og ennå lever, bli rykket bort sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid. 18 Trøst og sett mot i hverandre med disse ordene!" (1 Tess 4,13-18)

Og:

 

"Det første mennesket var fra jorden og skapt av jord, det andre mennesket er fra himmelen. 48 Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske. Og slik den himmelske er, slik skal også de himmelske være. 49 På samme måte som vi har båret det jordiske menneskets bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde. 50 Men det sier jeg, søsken: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve uforgjengelighet.
51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, 52 brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. 54 Og når dette forgjengelige er kledd i uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som står skrevet:
Døden er oppslukt, seieren vunnet. 55 Død, hvor er din brodd?
Død, hvor er din seier?" (1 Kor 15,47-55)

 

Det store håpet i kristendommen er Jesu gjenkomst (på himmelens skyer!) og en ny himmel og en ny jord (og en ny kropp) der alt er fullkomment og harmonisk slik det var i begynnelsen, samt å være der hvor Gud er (Joh 14,3). Dette er en konkrete, historiske, synlige, hørbare og merkbare hendelser som Bibelen beskriver skal oppleves og ses av samtlige (Matt 24,30; Åp 1,7). På samme måte beskriver Bibelen en konkret himmel og himmelsk tilværelse -- like konkret som vår planet slik den er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Det store håpet i kristendommen er Jesu gjenkomst (på himmelens skyer!) ...

Så når Jesus Kristus år 33 e.Kr sier,

 

Matt 26:64 "Jesus svarte: .... Fra nå av skal dere få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme på himmelens skyer"

 

så er det bare tull, mener du ? At det ikke skjedde som han sa der og da ?

 

Hvorfor tror du Apostelen Johannes i det første århundre e.Kr skriver,

 

Åp 1:7 "Se, han kommer med skyene!"

 

Fordi det er et faktum der og da.

 

Eller hvorfor tror du Apostelen Peter år 33 e.Kr sier,

 

Apg 2:17-21 "her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel: I de siste dager skal det skje.....Solen skal forvandles til mørke og månen til blod før Herrens dag kommer, den store og strålende. Men hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst"

 

fordi det var det som skjedd der og da !

 

Akkurat som "himmelens skyer" er et metafor for opphøydhet er det profeten Joel skriver et metafor for det som skjedde første pinsedag.

 

Eller mener du Jesus, Peter, Johannes og de andre tok feil, mens du med dine "studier" har rett ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

...Hele Bibelen er tydelig på at det er en reell og virkelig domsdag i vente, og at Jesu Kristi spektakulære/dramatiske gjenkomst markerer slutten på ondskap og begynnelsen på frelste menneskers himmelske eksistens...

 

Skjønner du ikke at "Jesu Kristi spektakulære/dramatiske gjenkomst " og "domsdag" er noe alle opplever i løpet av sitt liv eller den dagen de dør ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...