Lackadaisical Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hei. Hvordan foregår de forskjellige eksamenene? Er det slik at jeg må både ha en skriftlig, og muntlig eksamen i engelsk hvis jeg melder meg opp som privatist? Og i så fall, hvordan settes karakteren? RLE eksamen, er den slik at du har 30 min med forberedelsestid etter at du har trukket et emne, og så er det bare å gi alt? takk på forhånd. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Hopp og sprell Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 I mitt fylke (Troms) er det 30 min forberedelse på alle muntlige privatisteksamener. I engelsk VG1 er det både muntlig og skriftlig eksamen, altså får du to karakterer som begge skal på vitnemålet. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 (endret) I mitt fylke (Troms) er det 30 min forberedelse på alle muntlige privatisteksamener. I engelsk VG1 er det både muntlig og skriftlig eksamen, altså får du to karakterer som begge skal på vitnemålet. Standpunktkarakteren er jo bare en karakter, mens om du tar eksamen i det så får du to? merkelige greier det her, men jeg tror du har rett. Endret 29. desember 2012 av Lackadaisical Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Jepp, det er i grunn litt merkelig. Det samme gjelder for f. eks Kjemi 2, Biologi 2, Fysikk 2, Spansk (og andre språkfag) nivå 1,2 og 3 og internasjonal engelsk. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 31. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2012 Men uavhengig av hvordan en gjør det så har man valget til å bestemme om en vil behold den gamle standpunktkarakteren, eller eksamenskarakterne? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 I Oslo er det annerledes. I engelsk vg1 må du ta opp skriftlig og muntlig privatiseksamen, men de karakterene må slås sammen. Dvs. for å få 4 må du få både 4 i muntlig og skriftlig, eller 3 og 6 i ett av fagene. Man får altså ikke 4 av å få 3 i den ene eksamenen og 4 i den andre. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Hva skjer om jeg får 6 på en ene, og 5 på den andre? Og om jeg ikke er fornøyd med karakteren, kan jeg velge å la den forrige standpunkt karakteren min være den som gjelder på vitnemålet? Endret 7. januar 2013 av Lackadaisical Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Da får du 5, fordi det er ikke noe som heter 5,5. Ja, det kan du. Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Hvis du får 5 på den ene og 6 på den andre, er det sånn at begge karakterene skal på vitnemålet, slik at i teorien får du 5.5 i snitt i engelskfaget. Du kan dessverre ikke beholde noen av de gamle karakterene når du tar opp både muntlig og skriftlig. Da er det enten å beholde de gamle karakterene, eller å bytte ut de gamle med de nye. Et unntak er hvis du har vært oppe til skriftlig eksamen tidligere. Da kan du beholde den gamle skriftlige eksamenskarakteren hvis du ikke er fornøyd med den nye. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Hvis du får 5 på den ene og 6 på den andre, er det sånn at begge karakterene skal på vitnemålet, slik at i teorien får du 5.5 i snitt i engelskfaget. Du kan dessverre ikke beholde noen av de gamle karakterene når du tar opp både muntlig og skriftlig. Da er det enten å beholde de gamle karakterene, eller å bytte ut de gamle med de nye. Et unntak er hvis du har vært oppe til skriftlig eksamen tidligere. Da kan du beholde den gamle skriftlige eksamenskarakteren hvis du ikke er fornøyd med den nye. Det var det jeg spurte om. Hvis jeg får to femmere, vil jeg helst bare beholde den ene femmeren jeg allerede har som standpunkt, men hvis jeg derimot får en 6 og en 5 har jeg heller lyst til å beholde de og forkaste min gamle karakter. Takker for svar folkens! Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Hvis du får 5 på den ene og 6 på den andre, er det sånn at begge karakterene skal på vitnemålet, slik at i teorien får du 5.5 i snitt i engelskfaget. Du kan dessverre ikke beholde noen av de gamle karakterene når du tar opp både muntlig og skriftlig. Da er det enten å beholde de gamle karakterene, eller å bytte ut de gamle med de nye. Et unntak er hvis du har vært oppe til skriftlig eksamen tidligere. Da kan du beholde den gamle skriftlige eksamenskarakteren hvis du ikke er fornøyd med den nye. What? Hele tiden har jeg blitt fortalt at det ikke går an å legge sammen karakterene eller at begge karakterene ikke skal i vitnemålet hvis man får to forskjellige karakterer. Hvordan er det med bare skriftlig da? Jeg tok opp et fag nå til høsten som var lavere enn standpunktkarakteren som jeg ikke har kommet opp i eksamen. Får jeg beholde den gamle standpunktkarakteren som er høyere enn privatistkarakteren? Endret 8. januar 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Hei. Det du har blitt fortalt stemmer nok ikke. Dersom du tar et fag som privatist som krever at du tar to eksamener (engelsk VG1, språkfag etc, som nevnt ovenfor), vil begge karakterene føres på ditt nye vitnemål og gi uttelling. Når du tar opp fag som privatist og ikke er fornøyd med din nye karakter, trenger du rett og slett ikke å bruke den nye karakteren- det er valgfritt. Men hvis du f. eks tar opp et fag med både muntlig og skriftlig eksamen, og er fornøyd med muntligkarakteren, så kan du ikke velge å føre på bare den ene karakteren. Enten må du beholde gamle karakterer i faget, eller så må du bytte ut den gamle med begge de nye karakterene. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for oppklaringen! Nå skjønner jeg det Lenke til kommentar
sola2000 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvis du får 5 på den ene og 6 på den andre, er det sånn at begge karakterene skal på vitnemålet, slik at i teorien får du 5.5 i snitt i engelskfaget. Du kan dessverre ikke beholde noen av de gamle karakterene når du tar opp både muntlig og skriftlig. Da er det enten å beholde de gamle karakterene, eller å bytte ut de gamle med de nye. Et unntak er hvis du har vært oppe til skriftlig eksamen tidligere. Da kan du beholde den gamle skriftlige eksamenskarakteren hvis du ikke er fornøyd med den nye. eeh, jeg forstår ikke helt. hvis jeg tar engelsk som prvatist kommer til å telle som 2 karaterer eller som en karakter? Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Alle engelskfag (Vg1, internasjonal engelsk, samfunnsfaglig engelsk) har to eksamener når du tar fagene som privatist. Dermed vil du få to karakterer som begge skal på vitnemålet. Lenke til kommentar
sola2000 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Alle engelskfag (Vg1, internasjonal engelsk, samfunnsfaglig engelsk) har to eksamener når du tar fagene som privatist. Dermed vil du få to karakterer som begge skal på vitnemålet. men her sa du at: Hvis du får 5 på den ene og 6 på den andre, er det sånn at begge karakterene skal på vitnemålet, slik at i teorien får du 5.5 i snitt i engelskfaget så betyr det at de skal stå på vitnemålet men de kommer til å telle som en karakter? Endret 25. april 2013 av sola2000 Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Nei. De teller som to karakterer. (5 + 6)/2 = 5.5 (dette er gjennomsnittet av de to karakterene). Lenke til kommentar
sola2000 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 I Oslo er det annerledes. I engelsk vg1 må du ta opp skriftlig og muntlig privatiseksamen, men de karakterene må slås sammen. Dvs. for å få 4 må du få både 4 i muntlig og skriftlig, eller 3 og 6 i ett av fagene. Man får altså ikke 4 av å få 3 i den ene eksamenen og 4 i den andre. så jeg vil spørre deg. er det siker på det du sier? at i Oslo slås karakterene samen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå