Gå til innhold

Ganske stille maskin


Anbefalte innlegg

Har jobbet litt med å få en stille maskin. Er foreløpig ganske fornøyd og ville dele noen erfaringer. Mitt system:

 

AMD Thunderbird 1333 m/Silverado kjøler

EPOX8KHA+

256MB DDR RAM (Kingston value RAM)

ASUS GF3 Ti200

Chieftech Dragon DX-01W-D m/orig. PSU (340W)

IBM Deskstar 60GXP

4 Enermax 80mm regulerbare kabinettvifter

+ diverse kort/CDRW/DVD etc.

 

Dette bråkte opprinnelig en del. Brukte da to CoolerMaster kabinett-vifter som alltid stod på i stedet for de fire Enermaxene. Ellers som nevnt over.

 

 

Så til hva jeg har gjort:

 

Kabinettet er isolert med støydempende matter fra Torshov Bilrekvisita. Er usikker på hvilken effekt dette hadde, men synes vel det hjalp litt....

 

Har lastet ned en IBM-utility for å sette ned støyen fra disken. Det fjernet all lese-støy fra disken, men det er fortsatt litt "synging".

 

Bruker WPCRSET for å få cpu'en til å idle skikkelig. Hjelper på temperaturen i alle situasjoner med mindre jeg har svært tung belastning.

 

Når jeg kjører uklokket på min CPU har jeg satt spenningen i BIOS lavest mulig. Fortsatt helt stabilt, men litt kjøligere. Kjører vanligvis uten å klokke CPU, men det hender. I så fall justerer jeg spenningen på CPU opp.

 

Så det viktigste: Bruker SpeedFan som kan lese/justere to fan connections på hovedkortet (CPU fan og case fan) samt lese temperatur på disken. Bruker splitter slik at alle fire kabinettviftene går mot case fan connection og begge CPU-viftene på Silverado'en går mot CPU fan connection. Har konfigurert Speedfan til slå på viftene når temperaturene går over definerte grenser (CPU: 40º, System 30º, HD 40º). Dette fungerer veldig bra.

 

Ved vanlig bruk står alle kabinett-viftene og begge CPU-viftene stille og jeg har CPU-temperatur på 38º. Nå er det normalt kun disk, PSU-vifte, skjermkort-vifte og chipset-vifte jeg hører! Når jeg spiller eller belaster maskinen på annen måte setter viftene i gang, og kjøler det som trengs (mer enn nok). Kult å (vanligvis) kunne klare seg med passiv kjøling på en AMD1333!

 

 

Planer fremover:

 

Skal prøve å ta knekken på de siste støykildene.

 

Disk: Skal prøve Silentdrive selv om varmeutviklingen på min disk er "i grenseland".

 

Chipset-vifte: Skal forsøke å erstatte denne med http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB32

Noen som har prøvd det (gir det nok kjøling på min NorthBridge)?

 

VGA-vifte: Skal forsøke å erstatte denne med http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM17CU

Noen som har prøvd det (gir det nok kjøling på min GF3Ti200)?

 

PSU-vifte: Bytte denne til Enermax justert på minimums spenning.

 

Hvis dette funker så bør det kunne bli svært stille!

 

Artig å høre om noen har kommentarer/tips.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har gjort mye av det samme som deg og har samme disk som deg (har 60GXP, 60Gb). Jeg har også stilt ned accoustic level. I tillegg har jeg disken i et CoolerMaster 4002-drev (med vifte som står) som demper støyen og disken blir tilnærmet lydløs. Problemet er at det blir veldig varmt for disken ved belastning. Har vært opp i 60C ved max belastning over tid (brukte samme IBM-programmet). Har nå derfor (som en nødløsning da jeg ikke vil ha en ødelagt disk) en bråkete kabinettvifte i bakkant av kabinettet som blåser luft på disken bakfra og da går det fint. Når 42C ved max belastning.

 

Men jeg vurderer å heller skifte ut vifta som følger med CoolDrive'n med en 40x40 stillegående Papst-vifte. Og også skaffe papst-vifter i kabinettet (som blåser luft ut bak istedet for inn slik det er nå).

 

Tviler sterkt på at du kan bruke den disken inne i et SilentDrive-drev. SilentDrive kan lede bort 6.8 watt varme, mens IBM'en genererer 6.7 watt når den er idle. Har ikke funnet ut hva den genererer under belastning.

 

Har forøvrig også en GF3Ti200 som jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med. (Den var eneste støykilde igjen før jeg satte inn kabinettvifta).

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg voltmodda CoolDrive 4002-vifta ned til 5 volt og den ble tilnærmet lydløs. Dvs at du kunne høre den hvis du la øret inntil. Men en time med IBM feature tool ga for høy temperatur (>50C).

 

Jeg modda opp til 7 volt og man hører at vifta går, men ikke i nærheten av hva det var tidligere. Men etter 1 time hadde også nå temperaturen steget litt for mye.

 

Jeg tok deretter av støvfilteret og temperaturen begynte å gå nedover igjen (fortsatt med full diskbelastning fra IBM Feature Tool og døra i front på kabinettet lukket).

 

Jeg stoppa vifta i kabinettet før dette for å se virkningen av denne vifta. Jeg får høyere temp på mb+cpu enn tidligere, men har ikke nådd skumle grenser enda.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-16 01:34, - Blaster - skrev:

Hvordan målte du tempen på harddisken? Er det en innebygd sensor, eller har du noe påmontert?


 

Det er innebygd sensor i disken. Vanligvis bruker jeg SiGuardian HDDTemperature for å måle temperaturen, men det er også andre programmer som kan gjøre dette.

 

Quote:


Hva gjør IBM feature tool?


IBM Feature Tool er et program som lar deg sette en del ting på disken din. Feks kan du sette ned støynivå, div cache-instillinger, endre kapasitet, sette opp strømsparemodus, og måle temperaturen under full belastning.

 

Det var den siste biten her jeg kjørte, og da går disken maks samtidig som den viser temperaturen og stopper hvis du passerer en alt for høy temperatur (passerte 60C hos meg ved en tidligere test).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-16 16:47, - Blaster - skrev:

jeg finner ikke IBM feature tool på IBM sine hjemmesider. er det noen som kunne lagt ut en link?


 

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dow...htm#FeatureTool

 

Quote:


Hvor finner jeg SiGuardian?


 

http://www.siguardian.com/products/hddtemperature/

 

I dag har jeg montert to papst 80x80 kabinettvifter. Dermed kunne jeg slå ned Cooldrive-vifta til 5v igjen, noe som gjør at systemet er ganske så lydløst. :wink:

 

Tjente også inn et par C ved å ta av dekselet foran på CoolDriven.

 

For å oppsummere ble resultatet som følger ved max hd belastning med IBM feature tool og 25C romtemperatur:

 

40C med 80x80 Coolermaster 29db vifte i bakkant

 

slo av denne og fikk:

53C med original 40x40 på 5v

50C med original 40x40 i Cooldrive på 7v

 

 

Tok deretter av støvfilter og fikk:

47C med original 40x40 i Cooldrive på 7v

 

Monterte to 80x80 papst-vifter (inn i front, ut bak):

42C med original 40x40 i Cooldrive på 7v

47C med original 40x40 på 5v

 

Fjernet deretter deksel i front på CoolDrive (har fortsatt døra i front på kabinettet lukket):

45C med 40x40-vifta på 5v

 

Ellers i kabinettet har jeg dynamat, Biltema-matter og bak kabinettet har jeg plassert en eggkartong.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: wsp på 2002-02-16 22:38 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva burde jeg gjøre?

 

jeg har et chieftec midi kabinett med full støydemping fra noice control, har volcano 7 med medfølgende 80mm viftesom ligger på 31db(tok av min heftige delta vifte)kabinett vifta er nesten lydløs

og har ingen andre vifter en det! hva er problemet til at den bråker så mye?

 

mvh. Terje

Lenke til kommentar

til TerjeJensen

 

Det kan jo være vifta til strømforsyninga som bråker. I mitt tilfelle er det største problemet en summende harddisk, som jeg snart må få byttet ut.

 

Prøv å åpne kabinettet og prøv eliminerings-metoden. Den er effektiv når man skal finne hva som støyer...

 

bertie

Lenke til kommentar

Mitt nye proskjekt(holder på nå):

Chieftec DA01-RD(Rød, plexi, neon, og Kald Katode)

550 W PSU:

Aopen 300W PSU m/ Papst vifte

Coolermaster pII 250W m/ Papst vifte

2 zalman 80mm vifter bak hdd

2 zalman 80mm bak cpu(utsug)

1 enermax 92mm/m filter i front(innsug)

1 enermax 120mm i topp og bunn

Bryter

PCMods Baybus

Vannkjøling med 172 W Peltier?

Støydempingsmatter?

Gjøre noe mer med HDD?

 

Det er få vifter som klarer å kjøre på 3,3V som Baybusen gir. Der i mot har jeg gjort at en bryter skifter mellom DC 5 og DC 12 V. På 5 V høres ikke viften hvis du ikke har det nærmere enn 3 cm. 12 V kjører det også. Dette er en enkel invistering på 290 kr som har tre nivåer. 5 V- Bryt - 12 V, men som sagt uten bryter har jeg bare klart å kjøre et fåtall vifter(60mm og mindre)

Resultat=Godt utgangspunkt

 

Mitt gamle:

Aopen HQ45A

Aopen 300W PSU

3 * Sunon 60mm i front

1 * Delta Thick 60mm bak CPU 46 dBA

1 * 80mm sleeve vifte(støy...)

2 * 60mm Delta Black 54,5 dBA'

Abit drit 40mm

Tho-Fan

80mm i to av 5, 25"

HDD kjøler(2 vifter)

 

Hmmm... Hørselsvern?

 

Støyen er ikke til å overleve, hvis du ikke spiller musikk ganske høyt, eller spiller med høy musikk.

 

Hvis man spiller spill som skal være "skumle", så blir det ikke bedre når man hører et ***** vifte som suser som et annen uvær.

 

- Simon Iden

Lenke til kommentar

Til simiden,

 

Ja, du burde skaffe deg støydempings matter, men de hjelper ikke så mye mot vibrasjon, du kan også kjøpe en Noise-Control drevramme, "NoVibes" på http://www.Microplex.no til din HDD

 

mvh. Terje

 

_________________

Amd Athlon 1,1ghz

Tt volcano7

Kingston 256mb ddr-ram

geforce ti200 64mb DDR

chieftec dragon midi tower

Soyo SY-K7VDRAGON+

3dmark 2001 se: 6450

 

[ Denne Melding var redigert av: TerjeJensen på 2002-03-03 17:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...