Gå til innhold

reinstall os x - versjonsproblemer?

petterg

Anbefalte innlegg

Mac'n til en bekjent har fått diskproblemer. Den enkle løsningen er å bytte disk og reinstallere os. Det er versjon 10.5.8 på hans mac.

Problemet er at han ikke har install-dvd for sin maskin.

Jeg har et dvd med versjon 10.8.2. Vil det medføre problemer om han låner min dvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tok meg mange forsøk å oppdage at usb-pinnen må være GPT og "MS-FAT" (som apple kaller fat32).

Når pinnen så til slutt lot seg lage, booter den til et innkjøring-forbudt-skilt. Det var altså ikke noen stor sukksess.

For morroskyld lastet jeg ned imaget en gang til - og samme resultat.

Betyr dette at denne maskina er for gammel til å kjøre mountain lion?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

du kan se her om modellen er innenfor det som er støtta. Selv så fikk jeg samme problemet da min tidlig-2008 macbook air ikke var støtta da for forsøkte å legge inn Mountain Lion. Jeg endte opp med å legge inn igjen Snow Leopard, da dette uansett virket å være raskest på den gamle maskina

Lenke til kommentar

Den offisielle måten er å kjøpe en Snow Leopard DVD, den koster 140kr:

http://store.apple.com/no/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

Boot fra Snow Leopard DVD, gå på appstore og last ned mountain lion.

En 2010 MBP kan ikke kjøre 10.5.8, kun 10.6.3 eller nyere.

Siste maskin som kan kjøre 10.5.8 var 2009 modellen, men alla maskiner solg fra sommeren 2009 hadde enten 10.6 installert eller gratis oppdatering til 10.6

Lenke til kommentar

Den offisielle måten er å kjøpe en Snow Leopard DVD, den koster 140kr:

http://store.apple.c...06-snow-leopard

Boot fra Snow Leopard DVD, gå på appstore og last ned mountain lion.

En 2010 MBP kan ikke kjøre 10.5.8, kun 10.6.3 eller nyere.

Siste maskin som kan kjøre 10.5.8 var 2009 modellen, men alla maskiner solg fra sommeren 2009 hadde enten 10.6 installert eller gratis oppdatering til 10.6

Hvorfor i allverden rådes han til å kjøpe SL, når han kan gå rett på ML?

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å gå tom for ideer!

Følgende er prøvd:

Nedlastet 10.6.8 lagt på usb: booter til innkjøring forbudtskilt

Nedlastet 10.6.8 en gang til med samme resultat

Nedlastet (torrent) 10.6.8 lagt på usb: samme resultat

Nedlastet (torrent) 10.6.0: lion disk manager klarer ikke lage bootbar usb av den.

Original 10.8.2 dvd (merket macbook pro 13". Denne maskina er en 15"): macen klarer ikke lese plata. Hverken for boot eller bootet opp fra hd. Det kommer veldig mye rare lyder fra dvdspilleren når plata står i, både om maskina er bootet når den settes i, eller man setter den i før boot. Maskina henger seg tilsynelatende før det kommer noe som helst på skjermen dersom plata står i ved boot. Etter å ha lagd lyder i flere minutter, og uten å reagere på eject, så spyttes plata ut igjen.

Original 10.4 dvd: macen klarer å lese plata etter boot, men plata kommer ikke opp som en valgbar bootkilde.

Original 10.3 server dvd: Samme som 10.4.

Så, hva mer kan man prøve?

Lenke til kommentar

Mye som skurrer her

"Original 10.8.2 dvd" Jeg vet ikke helt hvor du liksom skulle ha fått denne fra, da Apple ikke distribuerer noe nyere enn 10.6 på optisk medium.

Det var mulig å kjøpe 10.7 på USB-stick og 10.8 selges kun digitalt. Kjøper du ny maskin støtter den EFI-recovery over nettverket hvis det skulle være nødvendig med reinstall til blank disk.

I tillegg som nevnt over kan ikke en 2010 mac være levert med 10.5.8.

At 10.6 ikke er støttet av Lion diskmaker er ikke så rart, da den ikke er lagt for eldre enn 10.7.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

10.8.2 lånte jeg av en kammerat. Han hadde nylig brukt den til å reinstallere sin egen mac. Hvor han fikk den fra er ukjent. DVD'n så veldig original ut, og jeg tviler sterkt på at han har tatt seg bryet med å få den til å se original ut for å reinstallere sin mac en gang.

Selv om maskinen er kjøpt i 2010 kan den ha vært en utgått modell. Hvis det er det som er tilfelle, kan det forklare hvorfor de gamle dvd'n ikke kommer som bootvalg, og de nye ikke er lesbare?

Hvordan kan man lage bootbar usb av 10.6 image?

Hvordan tar man i bruk nettverket til å reinstallere en mac?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...