Gå til innhold

Egen router med Altibox. Bridge hjemmesentral?

Mr. ve

Anbefalte innlegg

Var å kjøpte en D-link 615 i dag, i det håp om å forbedre det trådløse nettverket i huset noe (Altibox).

Jeg er ikke så stødig på dette nettverksgreiene, men har omsider fått det så noen lunde opp og gå ved å deaktivere den trådløse delen på hjemmesentralen, og bruke windows' automatiske oppsetting av D-link'en.

Det jeg lurer på er om jeg får bedre ytelser ved å "bridge" hjemmesentralen, (som jeg da har forstått deaktiverer router-funksjonen i hjemmesentralen?) og kun bruke D-linken?

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at DIR-615 ikke er like stabil som hjemmesentralen ved mye trafikk. Det beste du kan gjøre med det du har nå, er trolig å sette den opp som aksesspunkt (se nettverkstips-linken min under).

Takker. Skal prøve å sette den opp som aksesspunkt etter hvert.

For å "forsvare" kjøpet av D-linken, den kostet 99kr på Elkjøp i dag så jeg tenkte den var verdt et forsøk, da hjemmesentralen har vært elendig.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å legge inn DD-WRT firmware. Gjorde det på min fars 615 D1 her om dagen. Ruteren ble mye mer stabil. Ikke minst får du tilgang på mer funksjonalitet og innstillinger.

Du kan sjekke om din 615 støtter DD-WRT, her.

Hvis du går for DD-WRT, husk å velg den som er merket med "factory". Den skal benyttes når du flasher fra firmwaren som kom med ruteren. Anbefaler også å lese igjennom wikien :)

Lenke til kommentar

Finnes ihvertfall tre varianter av hardware i denne. Dine erfaringer med dd-wrt trenger ikke være representative for routeren til trådstarter.

Stemmer det. Det er noen chipset variasjoner. Ruteren jeg flashet er fra ca. 2010(D1). Tviler uansett på at dd-wrt fungerer dårligere enn firmwaren til d-link, for den kan mildt sagt være noe ustabil ;)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ruteren jeg flasha har ralink chipset, funker bra så langt :)

Ihvertfall bedre enn med stock firmware, ruteren krasja i ett sett da jeg var hjemme i jula. Nettbrett, laptop og mobil ble visst for mye for den. Flashet den til dd-wrt og da ble den stabil med en gang.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Vil sjekke ut dette med flashing litt mer og evt. teste det neste år ;)

Men et par spørsmål til;

- jeg vil kunne bruke LAN-portene i D-linken selv om jeg bruker den som trådløst aksesspunkt?

- flashing av routeren vil også kunne ha en positiv effekt selv om jeg kun bruker den som aksesspunkt?

- hvis/når jeg går til anskaffelse av en "skikkelig" router, vil det DA være bedre å bridge hjemmesentralen, og la routeren ta seg av alt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Svar på sine spm:

Ja, det vil du

Tja... Jeg har kjørt 615 hjemme, 1. versjon, siden den kom, og sen har funket fint med original FW. Kjenner andre som har kjøpt nyere versjoner, som har funket dårlig. (Så 99kr er vel omtrent det den er verdt, siden du kan få RT-n56u for ca 600.

Ja, når du får en skikkelig router, bør du la denne ta seg av alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...