Mr. ve Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Var å kjøpte en D-link 615 i dag, i det håp om å forbedre det trådløse nettverket i huset noe (Altibox). Jeg er ikke så stødig på dette nettverksgreiene, men har omsider fått det så noen lunde opp og gå ved å deaktivere den trådløse delen på hjemmesentralen, og bruke windows' automatiske oppsetting av D-link'en. Det jeg lurer på er om jeg får bedre ytelser ved å "bridge" hjemmesentralen, (som jeg da har forstått deaktiverer router-funksjonen i hjemmesentralen?) og kun bruke D-linken? Endret 28. desember 2012 av Mr. ve Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Det vil bli endel lettere med portforwarding o.l. om du setter hjemmesentralen i bridge mode ja, slik oppsettet ditt er nå har du nok dobbel nating. Ytelsemessig burde det ikke ha så mye å si Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Tror nok ikke du får så mye bedre nett med en 615. Det er en veldig gammel router og var blandt de billige den gang. Anbefaler deg heller å gå for noe av Linksys eller Asus. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg vil tro at DIR-615 ikke er like stabil som hjemmesentralen ved mye trafikk. Det beste du kan gjøre med det du har nå, er trolig å sette den opp som aksesspunkt (se nettverkstips-linken min under). Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg vil tro at DIR-615 ikke er like stabil som hjemmesentralen ved mye trafikk. Det beste du kan gjøre med det du har nå, er trolig å sette den opp som aksesspunkt (se nettverkstips-linken min under). Takker. Skal prøve å sette den opp som aksesspunkt etter hvert. For å "forsvare" kjøpet av D-linken, den kostet 99kr på Elkjøp i dag så jeg tenkte den var verdt et forsøk, da hjemmesentralen har vært elendig. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Det er godt mulig den vil gjøre en grei jobb trådløst. Det avhenger litt av hvilke hastigheter du behøver. Du kan jo se sammenligning med f.eks DIR-655 (som er en ok trådløsrouter) her. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg anbefaler deg å legge inn DD-WRT firmware. Gjorde det på min fars 615 D1 her om dagen. Ruteren ble mye mer stabil. Ikke minst får du tilgang på mer funksjonalitet og innstillinger. Du kan sjekke om din 615 støtter DD-WRT, her. Hvis du går for DD-WRT, husk å velg den som er merket med "factory". Den skal benyttes når du flasher fra firmwaren som kom med ruteren. Anbefaler også å lese igjennom wikien Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Finnes ihvertfall tre varianter av hardware i denne. Dine erfaringer med dd-wrt trenger ikke være representative for routeren til trådstarter. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Finnes ihvertfall tre varianter av hardware i denne. Dine erfaringer med dd-wrt trenger ikke være representative for routeren til trådstarter. Stemmer det. Det er noen chipset variasjoner. Ruteren jeg flashet er fra ca. 2010(D1). Tviler uansett på at dd-wrt fungerer dårligere enn firmwaren til d-link, for den kan mildt sagt være noe ustabil Endret 28. desember 2012 av Uderzo Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Dd-wrt er generelt langt å foretrekke ja , men av og til kan også dd-wrt gi problemer dersom det er råtne drivere. En av variantene har ralink, og det kan være trøblete. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Ruteren jeg flasha har ralink chipset, funker bra så langt Ihvertfall bedre enn med stock firmware, ruteren krasja i ett sett da jeg var hjemme i jula. Nettbrett, laptop og mobil ble visst for mye for den. Flashet den til dd-wrt og da ble den stabil med en gang. Endret 28. desember 2012 av Uderzo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Ja man kan få bedre stabilitet med DD-WRT (bedre timingparametre) og faktisk bedre trådløsdekning. Ved å øke effekten noe så vil signalet hos klientene bli bedre, og dermed større sjanse for å motta datapakkene. Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 29. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2012 Takker for svar. Vil sjekke ut dette med flashing litt mer og evt. teste det neste år Men et par spørsmål til; - jeg vil kunne bruke LAN-portene i D-linken selv om jeg bruker den som trådløst aksesspunkt? - flashing av routeren vil også kunne ha en positiv effekt selv om jeg kun bruker den som aksesspunkt? - hvis/når jeg går til anskaffelse av en "skikkelig" router, vil det DA være bedre å bridge hjemmesentralen, og la routeren ta seg av alt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. desember 2012 Del Skrevet 29. desember 2012 Svar på sine spm: Ja, det vil du Tja... Jeg har kjørt 615 hjemme, 1. versjon, siden den kom, og sen har funket fint med original FW. Kjenner andre som har kjøpt nyere versjoner, som har funket dårlig. (Så 99kr er vel omtrent det den er verdt, siden du kan få RT-n56u for ca 600. Ja, når du får en skikkelig router, bør du la denne ta seg av alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå