Gå til innhold

plassering av fronthøytalere

AvIOn

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal sette opp aurroundanlegget mitt i nystua. Problemet er bare det at den veggen hvem står på er ganske liten, ca 180cm brei. Tven står på midten, og må jo da ha høytalerne på hver side. Bakhlytalerne står på hver si side av sofaen. Hva mister jeg pga ukureant plassering av høytalerne? De står da 180cm fra hverandre, og jeg sitter ca 3,5 meter fra dem...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det blir på grensen dette her. Tror jeg har lest at du minst bør ha 2 meter mellom hver høytaler for å få en god effekt. Hos meg har jeg vel 2,5 meter mellom hver av dem, men problemet her vel mest at formen på rommet samt gjenstandene som står her ødelegger. Men pass på å konfigurer forsterkeren (som jeg antar at du har) slik at den tar høyde for liten avstand mellom deg og høytaler.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I denne guiden: http://www.lydkilden.no/2013/02/hvor-bor-hoyttalerne-plasseres/ er det litt tips om nettopp dette.

Som for eksempel:

Dess nærmere høyttalerne er til vegger og hjørner, dess høyere bass. Høyttalere som er plas­sert nært vegger vil gi en sterke bass, men også et tyngre lydbilde. Årsaken til dette er at vibra­sjonene fra høyttalerne går mer i fase med veggen de er plassert til.

Og:

Jo lenger fra hverandre høyttalerne er (forutsatt samme lytte-posisjon), vil lydbildet bli bredere. Hvis høyttalerne flyttes lenger fra hverandre vil senterbildet svekkes eller til og med forsvinne. Hvis høyttalerne er for nært hverandre, blir lydbil­dets bredde innsnevret. Den optimale posisjonen vil produsere et bredt lydbilde, men et sterkt lydbilde i sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...