Gå til innhold

Win XPSP3 på snurredisk - oppgradere til Win 8 på SSD?

Anbefalte innlegg

Ærede forumister!

Som nenvnt i overskriften ønsker jeg å kjøpe en ny SSD til min (halv)gamle bærbare (Fujitsu-Siemens amilo pro v3205). Den har idag vanlig harddisk med win xp sp3 installert, og jeg lurer på hvordan jeg enklest kan skifte:

1) Sette inn SSD, installere xp og deretter win 8 oppgadering? Lar xp seg forresten greit installere på en SSD?

2)Direkte installasjon av win 8 etter å ha stappet inn SSD'en, xp-nøkkel er tigjengelig.

PS: Jeg har lest igjennom tidligere poster på forumet etter beste evne....

JILDG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du blinket deg ut en SSD? :)

Hadde du tenkt å kjøpe og laste ned Windows 8 Pro via Windows.com (249kr ut januar)?

Eller DVD-plate fra (nett)butikk (rimeligste 399kr)?

Hvor mye arbeidsminne har du? Hvis du har mer enn 3GB, kan du installere 64-bit utgaven for å få utnyttet all RAM. Så sant maskinen takler det.

Hvis du handler via Windows.com og laster ned, får du lik versjon som du har nå. Så hvis du har norsk Windows XP, så får du norsk Windows 8 Pro 32-bit. Programmet du bruker til å laste ned installasjonsfilene kan også lage ISO, brenne til DVD og kopiere til minnepenn (de to siste alternativene fungerer kun på Vista/7/8). Så et alternativ er å laste dette ned på en annen maskin.

Kjøper du DVD-pakken, får du med både 32-bit og 64-bit og velger selv.

Du kan installere direkte på SSD-en, men pass på at SATA = ACHI i BIOS før du starter. Det kan hende du må utføre registertrikset nevnt i tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8?

Lykke til!

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Har du blinket deg ut en SSD? :)

Hadde du tenkt å kjøpe og laste ned Windows 8 Pro via Windows.com (249kr ut januar)?

Eller DVD-plate fra (nett)butikk (rimeligste 399kr)?

Hvor mye arbeidsminne har du? Hvis du har mer enn 3GB, kan du installere 64-bit utgaven for å få utnyttet all RAM. Så sant maskinen takler det.

Hvis du handler via Windows.com og laster ned, får du lik versjon som du har nå. Så hvis du har norsk Windows XP, så får du norsk Windows 8 Pro 32-bit. Programmet du bruker til å laste ned installasjonsfilene kan også lage ISO, brenne til DVD og kopiere til minnepenn, men dette fungerer kun på Vista/7/8. Så et alternativ er å laste dette ned på en annen maskin.

Kjøper du DVD-pakken, får du med både 32-bit og 64-bit og velger selv.

Du kan installere direkte på SSD-en, men pass på at SATA = ACHI i BIOS før du starter. Det kan hende du må utføre registertrikset nevnt i tråden Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8?

Lykke til!

Takker for svar! Tror enkleste blir nedlasting og installasjon på nåværende disk, deretter skifte til SSD og reinstallasjon.

JILDG

Lenke til kommentar

Jeg tok feil, det ser ut til at du kan lage ISO på Windows XP med Windows 8 Upgrade Assistant. Det er brenne DVD og klargjøre minnepenn som ikke fungerer.

Fant dette tipset:

If you're purchasing the upgrade from a machine running Windows XP, I recommend that you save the file in ISO format and use the Windows 7 USB/DVD Download Tools to create bootable media. (Full instructions here.) Don't be fooled by the name. This utility runs on Windows XP, Vista, and 7, and it works with Windows 8 ISO files.
Lenke til kommentar

Hei og takker for svar! Vil prøve win8 noen dager før jeg evt kjøper en liten og billig SSD, lastet derfor ned og installerte ikveld. Fikk dessverre ingen mulighet til å lagre noen iso-fil for evt senere SSD, lurer på om jeg fikk skjegget i postkassa der gitt.... :confused: Vet du om Microsoft tillater at dette lastes ned senere? Lisensen er tross alt betalt...

JILDG

Lenke til kommentar

Hei og takker for svar! Vil prøve win8 noen dager før jeg evt kjøper en liten og billig SSD, lastet derfor ned og installerte ikveld. Fikk dessverre ingen mulighet til å lagre noen iso-fil for evt senere SSD, lurer på om jeg fikk skjegget i postkassa der gitt.... :confused: Vet du om Microsoft tillater at dette lastes ned senere? Lisensen er tross alt betalt...

JILDG

Er du sikker på det?

Jeg har kjøpt 2 win 8 lisenser fra microsoft og begge gangene hadde jeg mulighet til å lage ISO fil.

Lenke til kommentar

Ikke oppgradering fra XP vel?

JILDG

Det skal ikke ha noe å si hvilken versjon du oppgraderer fra, prosessen er lik. Jeg har oppgradert fra en maskin med Windows Vista og den andre Med Windows 7. Begge gangene var prosessen lik.

Man laster ned et program der man enten kan installere win 8 direkte fra eller man kan velge å lage en ISO fil, denne kan brennes ut til en DVD plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...