Klompisify Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Kan noen ta seg tid til å gi meg noen ENKLE, veldig enkle java oppgaver som jeg må finne ut. Prøver å finne nye uteveier til å lære java, ikke hating! :o Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) -Finn ut hvordan du kan addere to tall, hent tallene inn fra bruker, men du må også finne ut hvordan håndtere to ugyldige inputs. (eks du ber om to tall, jeg skriver inn "mordi" og "rompetroll" i inputfelt) -utvid den overfor til å la bruker kunne velge operasjon ( gange, dele, pluss, minus) -en båt går i 15 km/h, den andre går i 20 knop . Finn ut når båt 2 er minst X antall meter forran/bak båt 1. Her må du regne om til en felles enhet. Anta konstant fart på begge båter Anta at den som skal vurdere koden din, kommer fra USA eller et annet engelskspråklig land. Endret 28. desember 2012 av dabear Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Lag en røverspråk-enkoder/dekoder. Det er en fin og lett begynneroppgave. Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 -Finn ut hvordan du kan addere to tall, hent tallene inn fra bruker, men du må også finne ut hvordan håndtere to ugyldige inputs. (eks du ber om to tall, jeg skriver inn "mordi" og "rompetroll" i inputfelt) -utvid den overfor til å la bruker kunne velge operasjon ( gange, dele, pluss, minus) -en båt går i 15 km/h, den andre går i 20 knop . Finn ut når båt 2 er minst X antall meter forran/bak båt 1. Her må du regne om til en felles enhet. Anta konstant fart på begge båter Anta at den som skal vurdere koden din, kommer fra USA eller et annet engelskspråklig land. Takk Lag en røverspråk-enkoder/dekoder. Det er en fin og lett begynneroppgave. Takk Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Noen som kan en kode der en kan skrive inn enten Gange, Minus, Pluss eller Deling for å få denn bestemte måten å regne på? Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 -Finn ut hvordan du kan addere to tall, hent tallene inn fra bruker, men du må også finne ut hvordan håndtere to ugyldige inputs. (eks du ber om to tall, jeg skriver inn "mordi" og "rompetroll" i inputfelt) -utvid den overfor til å la bruker kunne velge operasjon ( gange, dele, pluss, minus) -en båt går i 15 km/h, den andre går i 20 knop . Finn ut når båt 2 er minst X antall meter forran/bak båt 1. Her må du regne om til en felles enhet. Anta konstant fart på begge båter Anta at den som skal vurdere koden din, kommer fra USA eller et annet engelskspråklig land. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan velge mellom de 4 regnemåtene :O Hjelp`? Lenke til kommentar
zulo Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan velge mellom de 4 regnemåtene :O Hjelp`? Sett modusen først ved å spørre brukeren og hent inn via input en av disse chars '*' '/' '+' eller '-' ? Lenke til kommentar
Klompisify Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Sett modusen først ved å spørre brukeren og hent inn via input en av disse chars '*' '/' '+' eller '-' ? Hva slags variabel skal jeg bruke til det? Lenke til kommentar
Persn Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hva slags variabel skal jeg bruke til det? Det der er jo ting du egentlig burde prøve å finne ut selv og eksperimentere så mye som mulig. Det er sånn man virkelig får nytte av å gjøre oppgavene, i etterkant når du har fått mer erfaring vil du kunne gå tilbake til oppgavene å se måter du kunne gjort ting bedre/enklere på Det er ingen gitt fasit her og du skal i teorien fint klare å bruke hvilken som helst variabel. Jeg kan si at for ett slikt enkelttegn ville jeg brukt char, siden den lagrer et tegn i unicode. Eksempel på bruk: char regneOperator = '/'; if(regneOperator == '/'){ //Do crap } Hvordan du skal flette dette inn i koden din bør du sette av litt tid til å tenke på selv før du kommer tilbake hit og spør om hjelp Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Noen som kan en kode der en kan skrive inn enten Gange, Minus, Pluss eller Deling for å få denn bestemte måten å regne på? En kode? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Når du føler deg komfortabel nok, kan du prøve å lage en klasse som fungerer på følgende måte: Map map = new Map(); map.put("number", 3); map.put("five", 5); map.put("threePlusThree", 6); map.get("number"); // Skal hente ut int-en 3. map.get("five"); // Skal hente ut int-en 5. map.get("threePlusThree"); // Skal hente ut int-en 6. map.put("number", 42); // Skal "skrive over" 3. map.get("number"); // Skal nå hente ut int-en 42. Lykke til! Endret 5. januar 2013 av LostOblivion Lenke til kommentar
Iverfix Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hei, har prøvd meg litt på dette. Kom fram til hvordan jeg skulle lage kalkulator med valg av operasjoner: import java.util.Scanner; public class kalulator { public static int num1, num2, svar; public static String oper; public static void main(String[] args){ calcu(); } static void calcu(){ Scanner scan = new Scanner(System.in); System.out.println("Velkomment til kalkulator 1.0 av Iver:\n"); System.out.println("Venligst gi meg et tall:"); num1 = scan.nextInt(); System.out.println("Venligst velg en oprasjoner(+, -, *, /)"); oper = scan.next(); System.out.println("Venligst gi meg et nytt tall:"); num2 = scan.nextInt(); System.out.print("\nSvaret er: "); System.out.print((oper.equals("+")? svar = num1 + num2 : "")); System.out.print((oper.equals("-")? svar = num1 - num2 : "")); System.out.print((oper.equals("*")? svar = num1 * num2 : "")); System.out.print((oper.equals("/")? svar = num1 / num2 : "")); scan.close(); } } Men må nok jobbe videre med hvordan den skal håndtere ting som ikke er tall Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Noen grunn til at du har brukt static void calcu? Lenke til kommentar
Iverfix Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Noen grunn til at du har brukt static void calcu? Nei, men var slik jeg gjorde det Lenke til kommentar
Iverfix Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Er det noe galt i å gjøre det? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Ikke i det hele tatt. Sjekk her: http://docs.oracle.c...l#nextInt%28%29 Dette er dokumentasjon for hvordan nextInt fungerer. Du ser at dersom den ikke finner et tall, kaster den en InputMismatchException. Dette kan du bruke til å håndtere unntak i programmet ditt, som er en vanlig del av programmering. Du kan f.eks. skrive: System.out.println("Venligst velg operasjon (+, -, *, /)"); try { num1 = scan.nextInt(); } catch (InputMismatchException ex) { System.out.println("Du tastet ikke inn et tall."; scan.next(); // Les forbi det som ikke var et tall uten å bruke det. } Dersom du vil at brukeren skal kunne prøve igjen, kan du skrive følgende. boolean inputOk = false; while (!inputOk) { System.out.println("Venligst velg operasjon (+, -, *, /)"); try { num1 = scan.nextInt(); inputOk = true; // Dersom linjen over kaster exception, kommer den ikke hit. } catch (InputMismatchException ex) { System.out.println("Du tastet ikke inn et tall. Prøv igjen."; scan.next(); // Les forbi det som ikke var et tall uten å bruke det. } } Endret 5. januar 2013 av LostOblivion Lenke til kommentar
Iverfix Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Tusen takk, der hjalp du meg med det prosjektet. Du gjorde en feil med inputOK, men fikk det til uansett Lenke til kommentar
xaco Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Hei, har prøvd meg litt på dette. Kom fram til hvordan jeg skulle lage kalkulator med valg av operasjoner: import java.util.Scanner; public class kalulator { public static int num1, num2, svar; public static String oper; public static void main(String[] args){ calcu(); } static void calcu(){ Scanner scan = new Scanner(System.in); System.out.println("Velkomment til kalkulator 1.0 av Iver:\n"); System.out.println("Venligst gi meg et tall:"); num1 = scan.nextInt(); System.out.println("Venligst velg en oprasjoner(+, -, *, /)"); oper = scan.next(); System.out.println("Venligst gi meg et nytt tall:"); num2 = scan.nextInt(); System.out.print("\nSvaret er: "); System.out.print((oper.equals("+")? svar = num1 + num2 : "")); System.out.print((oper.equals("-")? svar = num1 - num2 : "")); System.out.print((oper.equals("*")? svar = num1 * num2 : "")); System.out.print((oper.equals("/")? svar = num1 / num2 : "")); scan.close(); } } Men må nok jobbe videre med hvordan den skal håndtere ting som ikke er tall Koden ser helt grei ut, men er et par ting som er greit å få med seg. Normalt sett har klassenavn stor forbokstav. Metodenavn har små(dette har du gjort rett). En annen oppgave du kan gjøre er å skrive de 30 første Fibonacci tallene til fil. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 altså at du lager en fil. Dette går på filhåndtering, og her finnes det flere måter å gjør det på, så det gjelder å finne den metoden du liker. Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå