Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Hei! Kort fortalt: Jeg trenger litt hjelp til å velge skjermkort, ram, ssd strømforsyning og skjem til min nye pc. Jeg har bestilt meg: MSI Z77 MPower og CM Storm Stryker Vet ikke helt om jeg skal gå for i5 eller i7 K prosessor enda, men kansje jeg også kan få hjelp med dette? Men, nå kommer problemet. jeg har over hode ikke peiling på noen av de tingene jeg har listet opp, annet en at jeg kan se ut i fra hovedkortet mitt at jeg kan ha ram opp til 2400mhz. thats it! Hvis noen kunne være behjelpelig med å finne komponenter som går godt sammen med hovedkortet mitt blir jeg veldig fornøyd, og da skal du/dere få en smultring Det trenger ikke å være noen high end ting, for det har jeg ikke råd til. men alle råd og veiledning tas i mot med stor takk! Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Tror de fleste her ville sagt at du skal gå for I5 så lenge det er gaming det skal brukes til. F.eks i5 3570k. Samt du kan jo gå for 1600mhz 8gb ram(holder for gaming). Skjermkort: 7950,7970, gtx 670,gtx680, hvilken prisklasser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Okei, 3570k har jo relativt grei pris i forhold til i7. jeg har faktisk ikke peiling. jeg aner ikke om man får et bra skjermkort innafor absolutt max 3000kr ? Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Okei, 3570k har jo relativt grei pris i forhold til i7. jeg har faktisk ikke peiling. jeg aner ikke om man får et bra skjermkort innafor absolutt max 3000kr ? http://www.komplett....aspx?sku=660227 i5 ja.. 1700kr Skjermkort til 3k er mye det eks. http://www.komplett....=753282#reviews gtx 670 http://www.komplett....=659718#reviews 7970... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654#reviews 7970 GHZ edition Maaaasse. Har blant annet gtx660ti, gtx 670,, 7950, 7970 .. Alt avhengig av merke/kjølere osv.. Og hvor mye penger du vil legge i det:) Kan jo også diskuteres hva som er best av AMD/Geforce kort, men det er en endeløs diskusjon. Så du får evt søke på "Benchmarks" + skjemkortet og spill. Så får du noe lunde inntrykk og les anmeldeser osv,) Skal selv gå for gtx 670 eller 660TI.. Endret 27. desember 2012 av midtun Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Takk takk! jeg trodde skjermkort til 3k var barnemat jeg! men hvis jeg f.eks tenker bra bang for buck. som sagt så har jeg ikke så god peiling på hardware, så jeg vet liksom ikke. men jeg skal ha vannkjølt prosessor og bytte til noen bedre vifter (om det har noe å si for skjermkortet) GTX 670 så ut som et greit kort det! Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Takk takk! jeg trodde skjermkort til 3k var barnemat jeg! men hvis jeg f.eks tenker bra bang for buck. som sagt så har jeg ikke så god peiling på hardware, så jeg vet liksom ikke. men jeg skal ha vannkjølt prosessor og bytte til noen bedre vifter (om det har noe å si for skjermkortet) GTX 670 så ut som et greit kort det! Felles faktor er jo at jo bedre skjermkort osv, jo bedre tross alt. Haha.. Og i maks 3000kr blir det de som er nevnt allerede. Jeg er forholdsvis ny og skal kjøpe pc selv. Men det er dette som blir nevnt overalt i tråder! Ang kjøling. Så legger jeg selv merke til at de fleste kjøper noctua osv! Men vet ikke helt hvor nødvendig dette er. Kommer jo litt ann på hvilke temperaturer man får. Men vanlige svar ang komponenter er. I5 prosessor f.eks 3570k for overklokking+ HK med muligheter for overklokking/SLI/cross I5 pga i7(hyperthreading ikke brukes på så mange spill, om det brukes i det hele tatt). Og da er det unødvendig. 8gb minne holder masse, små forskjeller mellom 1600mhz og høyere f.eks.. og lite forskjelle om det er 8gb eller 16gb... Skjemkort: jo sterkere jo bedre(så her bør man legge mest penger)! Og i 3000kr har jeg sett det er GTX 660TI, 670 som er de "bedre" kortene. Så kan du jo sjekke om det kommer med standard kjølere på de eller om de er overklokket, ghz versjon osv... Også av AMD. 7950 og 7970.. Ente overklokket/ghz versjon og om det er dual fan osv osv osv.. Personlig: leser anmelder ang skjermkortene for å se kjøling/ytelse i f.eks BF3 som er det spillet jeg vil spille mest. Så tar jeg det jeg føler passer meg "best". Som f.eks asus 660ti har egen kjøler=mer kjøling enn standard, noe som er flott for meg da jeg ikke innstallerer så mye selv osv...(per dags dato) PS: Dere skikkelige datakyndige kan gjerne "kill me" hvis jeg tar grovt feil her nå! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Hehe, jeg skjønte nesten det, "jo dyrere jo bedre" men det var mye nyttig info jeg aldri har tenkt over. sånn som at mhz og mengde ram ikke spilte så stor rolle ante jeg ikke. jeg har også lagt merke til at mange bruker noctua, og mange sier de er fordi dem går ganske stille i forhold til hvor effektive dem er eller noe sånt. men da vet jeg litt mer om hva slags prisklasse jeg burde holde meg i! men, jeg driver å leter litt etter en bra modular strømforsyning, klarer ikke helt å finne ut hvor mange watt jeg må/burde ha, noen tips der? Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Hehe, jeg skjønte nesten det, "jo dyrere jo bedre" men det var mye nyttig info jeg aldri har tenkt over. sånn som at mhz og mengde ram ikke spilte så stor rolle ante jeg ikke. jeg har også lagt merke til at mange bruker noctua, og mange sier de er fordi dem går ganske stille i forhold til hvor effektive dem er eller noe sånt. men da vet jeg litt mer om hva slags prisklasse jeg burde holde meg i! men, jeg driver å leter litt etter en bra modular strømforsyning, klarer ikke helt å finne ut hvor mange watt jeg må/burde ha, noen tips der? Hehe, ja er litt sånn at det koster å være kar! Men fra hvordan jeg har forstått det. Så holder det i bunn og grunn med 500w så lenge det ikke er "High end"... Men de fleste vil nok anbefale dersom budsjettet tillater det 600-1000w(pga overklokking/sli osv trenger mer strøm)! Men her kan jeg ta helt feil, er litt usikker når det gjelder PSU selv. Jeg kommer ihvertfall til å ta 500w eller muligens maks 750w(for fremtiden)! Men håper noen av de virkelige "folka" tar en titt innom tråden! hehe! Så ta alt jeg sier med kritikk ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 haha! er noe med det ja okei, jeg tenkte noe i den duren selv, drev å så på 750w, men jeg forstår liksom ikke helt forskjellen så da blir det plutselig litt værre! Jeg takker pent for hjelpen og håper flere kan være like behjelpelige, og ikke hogge hode av deg, <Midtun> om noe var feil! Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Kjøp 7970 GHz! Det er kongen innafor Battlefield, og er skikkelig bra! (AMD har fikset ganske mye på driverne nå, så det skal gå fint <3) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 dumt spørsmål; det passer i hovedkortet mitt det? det er ikke sånn at jeg får lista opp kort som er til amd prosessorer nå? eller er det ikke forskjell på sånt? Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 dumt spørsmål; det passer i hovedkortet mitt det? det er ikke sånn at jeg får lista opp kort som er til amd prosessorer nå? eller er det ikke forskjell på sånt? Skal ikke være noe problem det nei! Sånn som jeg ser Du har 3 x PCIe 3.0 x16 på HK... skjermkort trenger: PCI Express 3.0 x16 = 1 altså.. Ellers må noen virkelig drepe meg, for hvis dette ikke skal gå så forstår jeg ingenting! Jeg melder meg ut av tråden til de flinke kommer. Hhaha! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760429#extra + http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654#extra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) stemmer det, men for å få den siste (edit: PCI express porten) til å funke måtte jeg ha sånn, ivy bridge prosessor.. hvordan veit jeg at det er ivy og ikke sandy? men det virker veldig logisk for meg det du skrev! men det er et brukanes kort det også vell? jeg har som sagt over hode ikke peiling hva som er "best" og værst av amd eller nvidia osv, så her satser jeg på deres ekspertise Endret 27. desember 2012 av Slettet-yzWgwc Lenke til kommentar
otl Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) For å få pci-e 3.0 må du ha Ivy prosessor. F.eks 3570k som er Ivy. Setter du inn en sandy cpu, f.eks 2500k, går du glipp av pcie 3, og kjører kun på pcie 2. 7970 er det beste kortet (selv har jeg gtx670) Endret 27. desember 2012 av otl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 kjekt å vite! jeg viste det var noe der. jeg titta på komplett men det sto ikke spesifikt at den var ivy prosessor, som det brødhue jeg er så leita jeg meg jo ihjæl etter en det sto det på men jeg har vell ikke bruk for tre sånne skjermkort? for daaa blakker jeg meg Lenke til kommentar
otl Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Nei, og det vil du ikke ha heller Men hva tenker du generelt du skal handle? 2 x hd7970 hadde jeg ikke sagt nei takk til, hadde jeg fått dem. Her har du en psu på tilbud http://www.komplett....ku=760109#links Kanskje denne ssd'n? (Hør inspill fra andre på akkurat den) Har 830 serien selv og aldri hatt problemer med den http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765973 Endret 27. desember 2012 av otl Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Etter den nye driver oppdateringen fra AMD kalt Never Settle, så er HD7970 GHz edition det sterkeste single gpu kortet på markedet i dag. Har Sapphire 7970 3GB GHz Vapor-X versjonen selv. Sammen med en 120 hz skjerm (BenQ XL2420t) har BF3 blitt et helt nytt spill for meg, med 80+ fps. Det er virkelig natt og dag sammenlignet med HD6870 og 60hz skjerm jeg hadde tidligere. Andre kompiser jeg har som har vært innom og testet den nye maskinen min merker også den store forskjellen med 120hz vs. 60hz, og gidder nesten ikke game BF3 lenger nå som de har fåt kjenne hvordan spillet "egentlig" skal være. Makser 70C etter 3 timer med BF3 multiplayer når jeg har satt custom fan settings til å ikke spinne noe særlig mer enn 40%. Da er kortet ganske så stille. Btw. Tilbud på komplett på det nå til 2995,- og ganske sikker på at får med gratis sånn som jeg gjorde Far Cry3, Hitman Absolution, Sleeping Dogs og 20% av på MOG Warfigther Endret 27. desember 2012 av matta1985 Lenke til kommentar
otl Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Nå kommer det jo nye skjermkort om ikke så lenge så ville ikke hamstret inn fler i slengen for øyeblikket. Hadde nøyd meg med ett så lenge, spart resterende og byttet ut når neste gen. skjermkort kommer ut Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Nei, og det vil du ikke ha heller Men hva tenker du generelt du skal handle? 2 x hd7970 hadde jeg ikke sagt nei takk til, hadde jeg fått dem. Her har du en psu på tilbud http://www.komplett....ku=760109#links Kanskje denne ssd'n? (Hør inspill fra andre på akkurat den) Har 830 serien selv og aldri hatt problemer med den http://www.komplett....aspx?sku=765973 Takk og lov jeg tenkte mer på kun et skjermkort, ram, en ssd til os osv, Har masse 3TB til alt mulig ana, også må jeg ha psu og prosessor. men nå kan jeg jo stryke prosessor siden jeg vet hva jeg skal ha der. Etter den nye driver oppdateringen fra AMD kalt Never Settle, så er HD7970 GHz edition det sterkeste single gpu kortet på markedet i dag. Har Sapphire 7970 3GB GHz Vapor-X versjonen selv. Sammen med en 120 hz skjerm (BenQ XL2420t) har BF3 blitt et helt nytt spill for meg, med 80+ fps. Det er virkelig natt og dag sammenlignet med HD6870 og 60hz skjerm jeg hadde tidligere. Andre kompiser jeg har som har vært innom og testet den nye maskinen min merker også den store forskjellen med 120hz vs. 60hz, og gidder nesten ikke game BF3 lenger nå som de har fåt kjenne hvordan spillet "egentlig" skal være. Makser 70C etter 3 timer med BF3 multiplayer når jeg har satt custom fan settings til å ikke spinne noe særlig mer enn 40%. Da er kortet ganske så stille. Btw. Tilbud på komplett på det nå til 2995,- og ganske sikker på at får med gratis sånn som jeg gjorde Far Cry3, Hitman Absolution, Sleeping Dogs og 20% av på MOG Warfigther genialt! da veit jeg det. men det er fortsatt det her kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 du mener? (jeg ser det er så mange som heter det samme, eller tilnærmet litt så jeg blir jævlig forvirra ) Nå kommer det jo nye skjermkort om ikke så lenge så ville ikke hamstret inn fler i slengen for øyeblikket. Hadde nøyd meg med ett så lenge, spart resterende og byttet ut når neste gen. skjermkort kommer ut Når kommer neste generasjon ? og hva vil den største forskjellen være? jeg tenker det holder lenge med et kort for meg sånn, uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå