Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest den ene testen etter den andre, trålet internett opp og ned så er jeg noe klokere men fortsat langt fra å ta et endelig valg. Så forhåpentligvis er det noen der ute som kan hjelpe meg..

I julegave fikk jeg er Olympus vr-360 i og for seg et relativt bra kamera ville nok mange si, men beklageligvis er jeg over gjennomsnittet opptatt av bildekvalitet og totalt avhengig av kompaktkameraer (Har uten særlig stort hell forsøkt å bruke et vesentlig større kamera, utseende som speilrefleks men av eldre type som spiser AA batterier, men det er bare altfor stort og fumlete å dra med seg samtidig som mann heseblæser avgårde med 2 hunder i bånd)

Så langt frister selvsagt RX100 (og det ser ut i skrivende stund som det blir sparing en liten stund fremover) Men om jeg vil ha vesentlig bedre enn vr-360 og så nær rx100 uten å måtte overstige 3500 kr; hva er da de beste alternativene?

Av uvaner og krav kan det nevnes at jeg ofte pleier å beskjære bilder, og trenger derfor (meget) god oppløsning på bildene.

Misliker sterkt alt som heter korning og bluring i bilder. Noe desverre jeg følte meg plaget med på vr-360. Dette rettet seg selvsagt i betydelig grad ved å låse til lav iso (100) Men de fleste bilder som ikke er tatt uten å trykke kameraet opp i det uheldige fotoemnet og med blitz korner seg fort opp og ser litt ulne ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RX100 er bedre enn LX7 på bildekvalitet. Men om den er verdt de 1100kr. mer for deg skal jeg ikke uttale meg om, for meg er det et lett valg. Jeg hatt LX3 og LX5, jeg foretrekker RX100.

Jeg fikk til noen meget fine julebilder med RX100 og den innebygde blitsen. Jeg teipet fast en 1/2 CTO gel forran blitsen og rettet blitsen mot taket. Fungerte fint, fint...

Lenke til kommentar

RX100 er bedre enn LX7 på bildekvalitet.

Mindre er det også, men LX7 har annet zoomområde med mer vidvinkel og mindre tele, det har også blitssko og mulighet for søker. Det spørs litt hvilke egenskaper som er viktigst. LX7 har også bra bildekvalitet, kanskje bra nok og da er ikke valget nødvendigvis så opplagt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vrien som jeg er prioriteres bildekvalitet og liten str (dvs lommestr). :grin2:

Valget står for øyeblikket mellom

- Sony Cybershot RX100

- Canon Powershot S110

Håper vel på en liten prisreduksjon i første halvdel av 2013 mens jeg bruker god tid på bestemme meg. Jeg laster opp noen bilder for å vise hva jeg referer til og hva jeg ønsker forbedret.. Mulig jeg faktisk har urealistiske ønsker av et kamera.. :shrug:

Da spør jeg likesågodt dere andre her: er jeg bare FOR kresen eller kunne jeg fått til disse bildene vesentlig bedre med feks de ovennevnte kameraene?

(korning, bildeskarphet)

Japaner 1600 ISO

http://i142.photobuc...zpsbfb139a4.jpg

Crop av bildet over

http://i142.photobuc...zps2619972c.png

Japaner i farta ISO 320

http://i142.photobuc...zps6d33d9a0.jpg

Japaner i fart ISO 320

http://i142.photobuc...zpse4bf2799.jpg

Japanere i snøen ISO 320

http://i142.photobuc...047_zpsbdb9b62e

ettermiddag snølandskap ISO 250

http://i142.photobuc...zps7d8ca7b7.jpg

Samme landskap ISO 1600

http://i142.photobuc...zps8f0cec83.jpg

Som sagt er jeg litt (over) opptatt i at bilder har lite korning, og at kameraet takler dårlig belysning uten å gi bilder som ser like uskarpe ut. Og til slutt et som tar bilder som tåler beskjæring av bilder tatt av viltre hunder som i lek alltid er en halv mil unna idet det er et bra motiv.. Er amatør med store krav.. :roll:

Endret av Amaryne
Lenke til kommentar

Da spør jeg likesågodt dere andre her: er jeg bare FOR kresen eller kunne jeg fått til disse bildene vesentlig bedre med feks de ovennevnte kameraene?

(korning, bildeskarphet)

Som sagt er jeg litt (over) opptatt i at bilder har lite korning, og at kameraet takler dårlig belysning uten å gi bilder som ser like uskarpe ut. Og til slutt et som tar bilder som tåler beskjæring av bilder tatt av viltre hunder som i lek alltid er en halv mil unna idet det er et bra motiv.. Er amatør med store krav.. :roll:

Det er flere faktorer som påvirker synbar bildestøy og skarphet. Det er heller ingen automatikk i at dersom du kjøper kamera X og ikke Y så blir bildene betydelig bedre uansett.

Skarphet kan og være et subjektivt element hvor graden vil kunne oppleves forskjellig. Skarphet påvirkes i høy grad og av hvor godt fokus treffer - selv med "verdens beste kamera" kan du få uskarpe bilder dersom fokus ikke er satt rett. For lange lukkertider vil og kunne gi uskarpe bilder. Ustø kamerabruk vil og kunne gi uskarpe bilder - typisk er folk som beveger kameraet i avtrekksøyeblikket. Cropping av bilder kan og gi en følt øking av støy og uskarphet.

Typiske lommekamera har som regel sine begrensinger pga sensorstørrelsen i hovedsak, og dermed en lavere ISO-verdi hvor støy blir synlig enn f.eks systemkamera med større sensorer. Skal man prøve å utnytte et lommekamera best mulig bør en absolutt bruke råfiler og finjustere støy og skarphet selv i en råfilkonverter.

Det finnes enkelte kompaktkamera med en større sensor som gir noe mindre støy, men disse er som regel såpass store (og ofte tunge) at jeg selv ikke vil kalle de "lommekamera" - jovisst kan de kanskje gå ned i en frakkelomme, men ikke i en dresslomme eller bukselomme uten å nær sprenge denne. Ikke uvanlig betyr og større sensor høyere pris.

Ekte lommekamera som og har muligheter for å ta bilder i råfilformat finnes det et visst utvalg av i dag, men forskjellen i bildekvalitet mellom disse vil jeg nesten kalle marginal og en bør kanskje heller vurdere andre aspekter ved kameraene som valggrunnlag.

Tor

Lenke til kommentar

I tillegg til et godt kamera tror jeg du kan hente mye under redigering ved bruk av et greit redigeringsprogram.

Du burde kjøpe et kamera som kan produsere raw-filer så du har større frihet under etterbehandling av bildene, da kan du selv på en enkel måte justere hvitbalanse, eksponering, støy og selektiv fargekorrigering, noe seom er veldig vanskelig ved bruk av JPG-filer.

Lenke til kommentar

(korning, bildeskarphet)

Sony DSC-RX100 vil pulverisere det kameraet du har.

Her er et bilde tatt på ISO 4000 med en 1:1 crop. Det er mer å hente i RAW fila og i å holde kameraet stødigere, det ble ganske lang lukkertid på det bildet.

post-13911-0-91312100-1356872708_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nautica: Et bilderedigeringsprogram har jeg jo, i form av PaintShop Pro X4 Ultimate. (Som brukes flittig i mange sammenhenger) .. Fungerer for mitt bruk på nåværende tidspunkt. Helt ærlig så er det blitt mere komplisert og litt overkill for mitt bruk med årene siden psp7 :)

TorVidle: Er nøye på med det å bevege minimalt på kameraet når jeg tar bilder, iallefall så er jeg bevisst på det (og prøver så langt det er menneskelig mulig). At det som skal taes bilde av beveger seg, må jeg bare leve med og heller ta flere bilder. Fokus prøver jeg også å få til på riktig sted, så langt kameraet er enig med meg i hva som skal fokuseres på. :)

Kristallo: Ser meget bra ut.. RX100 frister veldig.

Lenke til kommentar

Nautica: Et bilderedigeringsprogram har jeg jo, i form av PaintShop Pro X4 Ultimate. (Som brukes flittig i mange sammenhenger) .. Fungerer for mitt bruk på nåværende tidspunkt. Helt ærlig så er det blitt mere komplisert og litt overkill for mitt bruk med årene siden psp7 :)

Ikke ta dette negativt men de bildene du viste frem kunne med fordel ha blitt redigert litt bedre, mye av dette vil være enklere med å bruke raw og en god raw-konverter men da må man også ha et godt verktøy "les kamera" og det hadde du ikke til den type bilder som du viste her. En LX7 eller RX100 eller et av de andre entusiastkompaktkameraene vil gi bedre bilder samt at du har flere justeringsmuligheter for og få eksponert bildene bedre ved fotografering.

Lenke til kommentar

Blir nytt "verktøy" når jeg klarer å finne en forhandler og evt en god pris.. :) Nedenunder kan bare kalles ren, skjære flaks med mobilkameraet. Vanligvis er bildekvaliteten alt annet enn imponerende på HTC'en. Olympusen som har tatt de foregående bildene ble det retur på for et par dager siden.. Så nå er det bare å finne et nytt kamera, men med kun mobilkamera så blir det litt "hvor er kameraet - vill i blikket" ha ha!

Tatt med HTC One X

https://fbcdn-sphoto...717081918_n.jpg

Jeg sier bare en ting jeg absolutt gleder meg til NÅR jeg finner og har fått kjøpt et nytt (og bedre) kamera med bildekvaliteten jeg håper på..

Endret av Amaryne
Lenke til kommentar

Kameraer i lommestrørrelse er vrien å bruke på vinteren, hansker kan du bare glemme. Jeg kjøpte en Canon G1X for å bruke ute på vinteren med hansker, RX100 blir for smått. Canon G1X er stor og tung iforhold til RX100. Selges for 4000kr. hos japanphoto. Den har nesten like stor sensor som speilreflekskameraene og leverer god bildekvalitet, men den er treg.

Sjekk RX100 erfaringstråden, der har jeg postet noen bilder med høy ISO etc.

(korning, bildeskarphet)

Du har ingen problemer med kresenheten din. De bildene du postet ville jeg ha slettet med GOV-wipe e.l. :p

Bildene dine er tatt i dårlig lys, eller rett og slett mangel på lys. Pluss at kameraet ditt suger balle.

For å være helt ærlig, du har nesten ingen krav. Du har en plan om å "gode" ta bilder av hundene dine i fart mens de er ett stykke unna med ett kompaktkamera til under 3500kr. Kravene dine er at kameraet skal være liten nok til å passe i lommen, ha god bildekvalitet og lite støy.

Lite kompaktkamera som passer i lommen, minste øverst:

-Canon S110

-Sony RX100

-Fujifilm XF1

-Samsung EX2F

-Olympus XZ1/XZ-2 iHS

-Panasonic LX7

Olympus XZ-2 iHS og Sony RX100 koster ca. 4500kr. De andre ligger på 3000-34000kr. bortsett fra Olympus XZ-1(2500kr.)

Jeg har ikke prøvd Canon S110 eller Fujifilm XF1, men har har eid Panasonic LX5, Olympus XZ-1 og Samung EX1 som alle er eldre modeller. Alle er gode kameraer, men RX100 er mye bedre i mine øyne. Og da tar jeg med alle mangler og feil den skulle ha. Jeg har aldri fått så fine filer fra et kompaktkamera som jeg har fått fra RX100.

dpreview har de gått gjennom nesten alle avanserte kompakkameraer og kommer med anbefalninger. Sony RX100 og Canon S110 ble plukket som de gode som passer i lommen, RX100 ble også valgt til beste all-arounder. De skriver at RX100 har klart best bildekvalitet, men til en høyere pris iforhold til de andre.

Disse er tatt fra dpreview:

Denne forteller deg hvor stor sensor, brennvidde, blenderåpning osv kameraene har.

Her ser du forskjellen på sensorstørrelsene. Sony RX100 er størst, Fujifilm XF1/X10 nest størst og de andre er noe mindre.

Lenke til kommentar

Tatt med HTC One X

De "billigete" kompaktkameraene vil nok forsvinne etterhvert siden mobiltelefoner leverer god nok bildekvalitet som flesteparten av kjøpegruppen er fornøyd med.

Du kan se på bilder tatt med de forskjellige kameraene på flickr eller 500pix, bare og skrive inn kameraet navn, foreksempel disse og disse bildene er tatt med LX7 og disse og disse bildene med RX100.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke virker spesielt kresen men svigerfar som har sin andel fotointeresse og svært dyrere speilrefleks og "noen" bilder under beltet påstår at jeg er kravstor.. Er veldig glad i landskapsbilder utenom bilder av dyr generelt, så gjengivelser av farger og det å klare å fange detaljer fra naturen er like så viktig..

Ser jo egentlig ut til at jeg bare får smøre meg litt med tålmodighet og spare littegrann til RX100.. Om prisen faller litt til skader heller ikke, ser ut som et knall kamera! LX7 tror jeg blir noe i overkant.

Har forsøkt å dra innom fotobutikker og kjedebutikkene i håp om å se disse kameraene live men blir oftest møtt med et skuldertrekk når jeg spør etter modell og ingen av de fører annet enn de foregående modellene..

Lenke til kommentar

Her kan du sjekke størrelsen på kameraene; http://camerasize.com/compare/#384,332

Hvor i landet bor du?

Sony Norge har prøvd å få de store kjedene til å sette opp prisen på RX100. Trur det var Elkjøp og Lefdal som satt ned prisen først, fra 5200kr. til 4500kr. uten å ha noen kameraer på lager. Ikke rart at Sony reagerer, de vil jo selge et 5000kr. kamera ikke ett 4500kr. kamera. JP og FV hadde RX100 til 5000kr. men de måtte sette ned prisen de også.

De fleste butikker er tom for RX100, snart nytt år og nye muligheter ;)

Lenke til kommentar

Det er og et moment å tenke på at det er forskjeller på nedre brennvidde mellom flere av de her nevnte kompaktene, f.eks har sony rx100 kun 28mm som videste (i følge tabellen over), mens f.eks canon s110 har 24mm. Den forskjellen kan i endel tilfeller bety ganske mye og tar du en stor andel landskapsbilder kan 24mm være gunstig å ha. Likeså gjelder dette i trange omgivelser.

Som lommekamera har jeg selv s95 som er 2 generasjoner eldre enn s110 og jeg er ofte svært imponert av hva det kan levere når jeg selv gjør ting rett (jeg bruker ellers speilrefleks). Kompaktkamera i dette segmentet det her er snakk om kan gi meget bra bilder dersom man ikke gjør tabber eller tøyer kameraet ut over dets grenser.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...