Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utfordringer i sameie!

NRB

Anbefalte innlegg

Hei, en tullete og unødvendig sak som jeg håper på innspill for en avslutning.

Egentlig skulle jeg postet dette i kategorien ”folkeskikk” men tar det her. ☺

Kort versjon:

Kort forklart, formannen i sameiet opptrer useriøst og ignorerer alle saklige henvendelser.

Jeg ønsker en formell behandling fra sameiet og har derfor med begrunnelse om at formannen ikke ivaretar sine oppgaver stanset innbetaling av fellesutgifter og bedt om en tilbakemelding.

Formannen ønsker ikke det og har bedt forretningsfører om å fortsette med purringer.

Er det ikke slik at når man med begrunnelse bestrider en faktura så må avsender ta en slik henvendelse seriøst?

Hva bør jeg gjøre?

Lang versjon, med detaljer:

I februar mnd. ble det utført arbeid på utvendig fasade (tilhører sameiet) som medførte en lekkasje hos meg. Jeg meldte umiddelbart fra til formannen og ba om en rask tilbakemelding.

Etter 4 uker purret jeg og da kom formannen på besøk, så skaden og var helt enig i at slik skulle det ikke være. Lovet og gi en tilbakemelding innen 2 uker.

Jeg hørte ikke noe og purret etter 1 og 2 mnd.

For og gjøre det hele litt mer formelt sendte jeg et skriv til vår regnskapsfører og forklarte at jeg ikke hadde tillit til styrets formann med henvisning til saken, og derfor ville holde tilbake fellesutgiftene inntil saken ble fulgt opp som avtalt og/eller var behandlet på årsmøtet. Sa meg villig til og innbetale til ”klientkonto” hos vedkommende.

Etter 2 mnd. (ca. juni) fikk jeg en purring på de mnd. som var forfalt, henviste til tidligere skriv og ba om styrets tilbakemelding. Han er også oppført kontaktperson i Brønnøysund for sameiet og jeg ba derfor ham om å distribuere mine skriv til styrets medlemmer slik at en med fornuft kunne sørge for at jeg i det minste fikk en tilbakemelding.

I september kom formannen på besøk, relativt hissig for at jeg stilte krav til hans jobb. Men samtidig beklaget han og lovet bedre oppfølgning – uten at det skjedde.

Jeg tok fikk da nok innsyn i saken slik at jeg selv kontaktet leverandøren som utbedret deler av skaden. Det gjenstår fortsatt arbeide, de har ikke avvist at det blir utført men vil heller ikke gi noen garanti for når det skjer. Årsaken til dette er at de må rigge til med lift og gjøre en jobb i 2-3 dager for å spare reparere en slurvefeil de gjorde under utbedringen.

Jeg sitter igjen med; en delvis utført reparasjon, vannskade på parketten – som visstnok ikke dekkes av sameiets forsikring, og en formannen som ”nekter” og gi en saklig/formell tilbakemelding b.la. på ferdigstillelse og forsikringen.

I dag fikk jeg en ny purring fra regnskapsfører, viste til mitt svar fra juni hvor jeg hadde bedt ham om å oversende saken til samtlige styrets medlemmer. Han hadde ikke gjort det og forholdt seg utelukkende til formannen som hadde bedt ham om videre purringer.

Kjedelig sak uansett dette, jeg er nå over det punktet hvor jeg vil forsøke og skåne formannen og hans handlinger. Samtidig må jeg få understreket ovenfor mine naboer at jeg ikke stiller meg på siden av sameiet og det gode nabolaget, men forventer at styret følger opp sine forpliktelser.

Min spekulasjoner er at formannen innser at ”tabben” men vil bruke dette som et påskudd for å trekke seg på neste årsmøte – og jeg dermed blir den stygge ulven.

Noen gode råd her?

Først og fremst vil jeg sikre meg ”juridisk” – har jeg overhodet noen årsak til og holde tilbake fellesutgiftene? Kan jeg forvente en saklig/formell behandling fra styret? Eller må jeg bite i det sure eplet og ta saken opp på årsmøtet? Skulle egentlig ønsket at styret tok et iniativ, men for alt jeg vet har formannen ikke tatt saken opp i styret. 45 sameiere og 3 medlemmer i styret.

Andre tips, mer relatert på ”folkeskikk” er også behjelpelige.

Takk til alle som evt. har tatt seg tid og lest denne kjedelige saken – som tok litt av gleden med romjulen fra meg.

N.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke kommentere noe angående det juridiske, men utifra det jeg ser du skriver skjønner jeg at saken er kjedelig for deg. Virker også som at du har henvendt deg på en seriøs og saklig måte, Formannen høres ut som en person som ikke har noe i den stillingen å gjøre, så å få byttet han ut er jo muligens noe som kan komme alle til gode, men fremdeles en kjedelig sak. Håper du finner en rolig løsning. :)

Lenke til kommentar

Først og fremst, spørsmålet om du har rett til å holde igjen fellesutgiftene. Plikten til å betale fellesutgifter følger av eierseksjonsloven pgf 23 (3).

I en sak fra 2009 (LB-2009-131945) var saksforholdet at en seksjonseier holdt tilbake fellesutgifter inntil han fikk tilfredsstillende svar fra styret/forretningsfører på en e-post. Lagmannsretten uttalte at dette i seg selv var grunnlag for å konstatere mislighold, og at dette misligholdet utgjorde grunnlag for tvangssalg. Lagmannsretten forkastet også anførselen om at tilbakeholdelse var berettiget motregning, fordi seksjonseieren ikke hadde noe reelt krav mot sameiet som kunne holdes igjen med motregning.

Så du er på svak grunn når du holder igjen felleskostnader.

Styret har en del pliktige oppgaver etter eierseksjonsloven og andre lover. Styret har imidlertid ikke plikt til å ta opp til behandling alle henvendelser fra enhver sameier. Dette kan øyeblikkelig virke noe merkelig siden alle sameiere har rett til å få sakene behandlet på sameiermøtet, men det handler om at styret står under sameiermøtet - ikke under den enkelte sameier. Er dog dårlig folkeskikk (og dårlig styreskikk) å si at noe skal tas til behandling og så ikke gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til dere begge. Godt og få tilbakemeldinger.

Jeg skjønner at jeg bare innbetaler fellesutgiftene. Selv om jeg aldri ville latt det gå lenger enn til inkasso.

Men hvilke plikter er det styret faktisk har iflg. "jussen"?

Har full forståelse for at styret ikke kan hoppe hver gang lyspæra til fru Høie ikke fungerer, men her forelå videodokumentasjon på klar lekkasje. 2-3 dl i løpet av en regnfull dag.

Og når jeg da har fått en skade og ønsker kontakt med sameiets forsikringsselskap forstår jeg ikke at en arrogant formann kan hindre det og gjøre akkurat som han vil.

Siden jeg allerede har havnet i unåde vil jo han kunne ignorere nøkkelbestilling osv. frem til årsmøtet.

Gode råd for videre fremdrift mottas gjerne.

+

Regner med at det er siste periode han sitter, det koster ikke meg noe og kalle en spade for en spade... Synd uansett.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker jeg hadde kontakta sameiets forsikringsselskap selv jeg, og snakka med dem evt levert skademelding hvis mulig.

De ville da sannsynligvis også kontakta denne formannen, som ville fått en langt "mektigere" aktør å forholde seg til / trenere, noe som nok ikke er fullt så enkelt.

Ang om sameiets forsikring ikke dekker skader på parketten din pga vannlekkasje så høres det merkelig ut. Forsikringsselskapet burde kunne svare deg på det, ikke ta denne formannens ord for god fisk, han virker jo smått ubrukelig..

Edit;

En liten digresjon; jeg satt selv i et sameiestyre for et par år siden, i et meget veldrevet og velfungerende sameie. Her fikk noen vannskade i leiligheten sin, delvis pga feilkonstruksjon og delvis pga eiers tankeløshet. Her tok sameiet hele reparasjonen på sin forsikring og dekket halve egenandelen, alt utført i løpet av noen få måneder. Så det er mulig ;)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har allerede kontaktet selskapet som har forsikringen, men de sier at jeg må ta dette via styret. Var kanskje litt for ærlig og fortalte at det var utfordringer med styret.

Står dermed egentlig like langt.

Hvis noen har gode råd til hvordan kan jeg kan "kreve" en tilbakemelding fra styret uten og måtte vente til årsmøtet.

Med "kreve" mener jeg en henvendelse som de er nødt til og forholde seg til og ikke bare kan ignorere slik som nå.

Jeg tenker da og levere denne til hvert av de 3 i styret personlig, ikke bare til min gode venn formannen. Kanskje akkurat det vil hjelpe.

Mistillit og ekstraordinært årsmøte vil bare gi meg "skylden".

Ha en fin aften.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Gikk til et varamedlem, hun ville ikke si så mye utover at han hadde medisinske utfordringer.

Saken var egentlig ukjent for henne men hun lovet meg en formell tilbakemelding uansett.

Da ble det godt nyttår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...