N o r e n g Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Unnskyld meg, men aner du i det hele tatt hva du prater om? Elgen har holdt på siden begynnelsen av side 3, og nå er vi startks på side 6 til tross for at det har kommet minst 10 poster som forklarer hvorfor det ikke går. Er det vits i å spørre? jeg vet ihvertfall hvor problemet ligger hen Kan du opplyse oss? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 aha... Det er "den første elgen" som har svaret Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Elgen har holdt på siden begynnelsen av side 3, og nå er vi startks på side 6 til tross for at det har kommet minst 10 poster som forklarer hvorfor det ikke går. Er det vits i å spørre? Kan du opplyse oss? Problemet er at de som lager softwaren ( dette inkluderer både drivere og directx) tenker for begrenset man har bestem seg på forhand hvordan forskjellige programgrines problemer skal løses jeg sier ikke at man ikke forsøker , men hittil virker det ikke som ikke satser så mye på løs det "ille" problemet Nå kjenner jeg ikke til programmeringsspråket de bruker Man vet jo heller ikke så veldig mye om detaljene Da kommer jeg ikke lenger Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Du sier selv at du ikke kjenner til kodespråket, hvordan kan du da påstå at det ikke er noe problem og løse det du kaller et lite problem? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Du sier selv at du ikke kjenner til kodespråket, hvordan kan du da påstå at det ikke er noe problem og løse det du kaller et lite problem? jeg sa ikke at det var problemfritt , bare det at man burde kunne klare det når man har hold på så lenge Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Så.... det han sier er at et problem han ikke vet noe om er lett å løse? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Det jeg vil frem til var at GPU-en prosessoren på skjermkorte brukes for lite til mange av oppgaven pcen må gjøre problemet var jo at CPu-en gjør oppgaver som forsinker grafikk prosessoren Du er inne på noe, men problemet er mer komplisert enn du tror. Problemet er bare det at på tida det tar å sende oppgavene over med PCIe til GPU, utregne dem, og så sende dem tilbake, er ofte flere ganger så lang tid som tida det hadde tatt for CPU å utregne dette. Riktig, pluss tiden det tar for driveren til å omstille GPUen mellom utregninger og lasting. Selv med 16 GB/s i hver retning på PCIe-bussen så får du i praksis bare utnyttet en brøkdel av dette, "kostnaden" ved å sende over bussen er høy siden det kan medføre at GPU-sykler "går til spille". Raskere PCIe er nødvendig etterhvert som programvare bruker GPUer mer og mer.Edit: Hvis programmet skal rendre også så må dataen overføres i små "bursts" mellom hvert bilde, og hvis ikke denne lasten jevnes ut i henhold til bilderate så blir den veldig ujevn. Nvidias GK110 med CUDA 5 har flere interessante funksjoner som vil gjøre GPUen anvendbar til langt flere oppgaver, blant annet at GPUen kan starte flere threads fra shaderprogram og direkte lasting fra andre PCIe-enheter, f.eks. en SSD. Se for deg video- og bilderedigeringsprogrammer der selve dataen aldri trenger å streife innom CPU og systemminne... Det finnes enkelte typer arbeid en GPU er egnet til å aksellerere, av de jeg vet om: Enkoding/dekoding av video Rendering/CAD Kompresjon Enkel tallknusing (multipliser alle verdier over X i en stor Y-dimensjonell matrise Z med P) Felles for alle disse er at det er enkel/lite logikk, en annen fellesnevner er at de fleste profesjonelle programmer allerede støtter aksellerering av disse oppgavene gjennom OpenCL/CUDA. Den viktigste fellesnevneren er få avhengigheter og at oppgavene er egnet for parallellisering. De kan gjerne være relativt kompliserte i dag, så lenge det er lite branching. Hvis regneoppgaven er stor nok, og gevinsten av regning på GPU overgår kostnaden av å transportere og synkronisere, så lønner det seg å gjøre på GPU (var nok det du mente) så lenge resultat skal presenteres på skjermen så burde oppgaven først og fremst overlates GPU-en Både OpenCL og CUDA kan kommunisere direkte med OpenGL-bufre. Problemet er heller situasjoner der resultatet skal lagres tilbake til SSD/disk, med unntak av GK110/CUDA5 så må dataen dessverre da tilbake via CPU og systemminne. :S Det ble nevnt at dirextx også vår en del av problemet her . hvis det stemmer hvorfor er da ikke pecene tregere ? DirectX mangler mye funksjonalitet som CUDA og OpenGL kan benytte her ja, men jeg forstår ikke spørsmålet. Godt nyttår til dere begge Endret 31. desember 2012 av efikkan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå