ALHansen Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Hei alle sammen! I forbindelse med nye regler for tilhenger som trer i kraft 19.januar 2013 har jeg følgende spørsmål. Jeg har i dag en Ford Mondeo 2004 modell 2.0 TDCi. Denne bilen har maksvekt tilhenger med brems på 1800kg. Slik som reglene er i dag kan jeg trekke maksvekst tilhenger med totalvekt 1425kg med brems (campingvognregelen) med vanlig førerkort klasse B (ikke BE). Dersom jeg hadde hatt BE kunne jeg ha dratt 1800kg. Alt er ok så langt, men… Spørsmål 1: Med den nye kode 96 regelen øker jo total tillatt vognvekt fra 3500kg til 4250kg. Mondeo`en har maks vognvekt (bil og henger) på 3795kg. Vil det da si at jeg kun vil trenge denne 7 timers obligatoriske delen (for å få kode 96 på førerkortet) for å kunne trekke en 1800kg henger etter denne bilen? Spørsmål 2: Denne kode 96 er jo en EU greie. Disse reglene gjelder da i hele Europa? Håper noen her ute kan svare med på dette. De på BT har jo ikke peiling og ser ut som de har ramlet ned fra månen og lengter hjem igjen... :-) Mvh, Andreas Lenke til kommentar
Faller Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Slik jeg har forstått reglene skal det være nok med de 7 timene ja. Siden det er EU-regler skal det være gjeldende for Europa. Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå