Gå til innhold

Bruke TV-en som skjerm....

derezzed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal se DVD-Filmer og lignende... Skal bruke PC-Skjerm til vanlig bruk...

Men skal jeg være ærlig så vet jeg ikke om jeg har tv-out... Har den porten du kobler til skjermen(ka heter den?) og et liten svart inntak... lignenede den du putter inn musen.. ps2 het den vel...

Lenke til kommentar

Den som ligner på en museport er sannsynligvis en S-Video utgang, som du kan koble til tv'en. Sjekk om tv'en din kan ta imot s-video signaler før du løper ut og kjøper kabel. Hvis ikke må du ha et kompositt-adapter. Hvis tv'en derimot støtter s-video må du få deg en kabel som har s-video i den ene enden og s-video eller scart i enden som skal inn i tv'en. Dette avhenger da av hvilken innganger tv'en har.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Med til kortet ditt fikk du sansynligvis med en liten ledningstump med en eller flere plugger i hver ende.. den ene enden passer i graffikkortet, den andre plugger du kabelen til tv'en i.. hvis du ikke har en slik plugg, så skal en standard s-video kabel passe..

På graffik kort programmet setter du opp skjermen som du måtte ønske, akkurat som du hadde gjort med to data skjermer. Du kan nå sette tv'en som hovedskjerm..

Problemer som jeg har vært borti..

1. Kabelen bør ikke være for lang hvis du bruker en s-video kabel.. Signalet blir for svakt.. kan løsest med en forsterker (har jeg blitt fortalt)

2. Husk å velg europeisk tv format.

Lenke til kommentar

Se bak på tv'en din.. Hvis det ikke er en tv av helt nytt merke har den mest sansynligvis ett av to, eller begge: en eller flere scart kontakter og/eller en vanlig antenne inngang. Er du ekstra heldig er det en inngang identisk med den på kortet..

Siden du ikke har en plugg med kortet må du bruke en s-video (s-vhs?) kabel, helst ikke over 2 meter.. plugg denne mellom dtaen og tv'en. Eventuelt må du ha en omformer til scart pluggen(koster 50 kr på en tv butikk eller lignede) plugg i og prøv deg fram...

En Tv butikk kan sikkert vise deg hva du trenger for å plugge deg opp mot tv'en..

Lenke til kommentar

Selv om du har scart inngang på tv'en er det ikke sikkert at den kan brukes til s-video signalet. Hvis tv'en ikke har støtte for s-video vil bildet da bli svart-hvitt. Da må du bruke et kompositt adapter og kompositt inngang på tv'en. (ser ut som en lydkontakt).

På min tv (Panasonic ca 7 år gml) bruker jeg scart kontakten, men må konfigurere den med fjernkontrollen (av-menyen) til å motta s-video signal og ikke vanlig scart. Vil tro de fleste nyere tv'er har støtte for s-video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...