Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Filoverføring til NAS feiler på kablet Lan, ok via wifi

Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med hjemmenettverket mitt:

post-107167-0-68790600-1356614024_thumb.png

Hvis jeg overfører filer fra stasjonær pc med Win XP til NAS-en, går alt bra, og jeg ligger på alt fra 60-90 MB/s, alt etter filstørrelse o.l.

Hvis jeg skal gjøre det samme fra gaming laptopen min med Win 7, via kabel, bare feiler overføringa. Ligger i beste fall på 20-30kB/s, og feiler som regel etter ei stund. Internettilgangen er det ikke feil på.

Hvis jeg kobler laptopen til nettet via wifi, går det fint, og jeg får overføringshastighet på 10-12 MB/s, som er helt ok med 150Mbit oppkobling og et par vegger i mellom.

Så spørsmålet er, hvorfor feiler det på kablet nett?

Jeg har prøvd å deaktivere trådløst nettverkskort på laptopen, men det hjelper ikke. Er det feil på noe maskinvare, eller er det en innstilling et eller annet sted som setter en stopper for det?

For øvrig samme symptom dersom jeg skal føre over fra laptopen til den stasjonære pc-en med XP, så holder en knapp på at det er noe bug med win7 laptopen..

Trenger tips, litt blank på hvor jeg skal begynne feilsøking!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evenbtuelt kan du prøve en annen port i switchen.

Prøvd, hjalp ikke.

Kan jo være noe feil med kabelen mellom laptopen og switchen, er den hjemmelaget? Uansett, prøv en annen kabel.

Nettverkskabler er ferdig lagt opp i vegger, kabler fra kontakt til pc er kjøpt, intet selvmekk her.

Og som sagt:

- Pc-en har internett-tilgang, og både opplasting og nedlasting makser.

I tillegg:

- Jeg har fri tilgang til å kunne lese filer, laster over fra NAS til pc på 41MB/s, men andre veien er det full blokk.

- Kan overføre fritt til NAS-en via både laptopen i stua med win8beta og den stasjonære med xp.

Lenke til kommentar

Skal sjekke, holder en knapp på at det er denne pc'en det er noe bug med. Jeg har til nå brukt TeraCopy til filoverføring. Avinstallerte det for å se hva som skjedde uten.

Når jeg drar en fil over går det laaang tid før overføringsvinduet i det hele tatt poper opp. Da det først popet opp, står det bare og henger på "calculating". Etter langt og lenge kommer følgende beskjed opp:

"The action can't be completed because the folder or file in it is open in another program

Close the folder and try again."

Ingen angre pc-er er tilkoblet. Det eneste programmet som bruker denne mappa, er utforkeren på denne pc-en..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå fått testet med flere maskiner, og det er bare denne som har dette problemet. Jeg har også oppdaget at sending av epost med større vedlegg viser samme symptom, aner ikke om det har noen sammenheng.

Hva bør jeg sjekke/teste?

Lenke til kommentar

Neste punkt er vel å finne ut om dette er et software eller et hardware problem. Dette kan enkelt sjekkes ved å ha en USB-penn med linux som du tester nettet på samme maskin med. Hvis problemet er det samme vet du at det er en hardwarefeil, hvis problemet er borte, så er windows installasjonen problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gadd ikke prøve stort selv, så endte med at jeg la inn win7p på nytt, og la inn alle drivere fra Asus manuelt, og det var nok driver-relatert. Nå funker det som det skal, 100MB/s i alle retninger :-D

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...