Gud_vår_Far Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Jesus - Guds Sønn som selv er Gud Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jesus - Guds Sønn som selv er Gud Joh 14:8 > "Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: ‘Vis oss Far’? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld." Bare Gud kan gjøre det Jesus Kristus gjorde og gjør ! Endret 28. desember 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
Gud_vår_Far Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 I Bibelen står det at Jesus er: Den høyeste Sønn: Luk 1,32 Frelseren og Herren: Luk 2,11 Synderes venn: Luk 15, 1f Den gode hyrde: Joh 10,11 Guds lam: Joh 1,29 Ordet: Joh 1,1 Livet: Joh 11,25; 14,6 Veien: Joh 14,6 Verdens lys: Joh 8,9 Guds bilde: 2 kor 4,4 Troens fullender: Hebr 12,2 Bare Gud kan gjøre det Jesus Kristus gjorde og gjør ! Så det vil si at Gud styrte/styrer Jesus som at Han var en robot, og gjorde/gjør alt sammen? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Så det vil si at Gud styrte/styrer Jesus som at Han var en robot, og gjorde/gjør alt sammen? Nei, Jesus Kristus lot Gud få gjør sine gode gjerninger gjennom Ham, noe alle kristne bør la Gud gjøre, Gud ønsker å gjøre gode gjerninger, gjennom alle mennesker. Jeg er verdens lys (Joh 8:12) Dere er verdens lys! (Mat 5:14) Endret 28. desember 2012 av IHS 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Såvidt jeg ser quoter dere begge ting fra 'nye testamentet'. Ganske funny, siden det er skrevet par generasjoner etter at jesus døde. Ingen av de har mao. aldri møtt duden, er fortellinger som har gått i arv. 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Såvidt jeg ser quoter dere begge ting fra 'nye testamentet'. Ganske funny, siden det er skrevet par generasjoner etter at jesus døde. Ingen av de har mao. aldri møtt duden, er fortellinger som har gått i arv. Nei, se her 1. Joh: 1 > Det som var fra begynnelsen, det vi har hørt, det vi har sett med egne øyne, det vi så og som hendene våre tok på, det forkynner vi Endret 28. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Jesus - Guds Sønn som selv er Gud Så det vil si at Gud styrte/styrer Jesus som at Han var en robot, og gjorde/gjør alt sammen? Først så påstår du at Gud er den samme som Jesus, og så setter du spørsmålstegn ved at Gud styrer Jesus som Han var en robot? Dere er meg noen underlige skruer dere kristne... =) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Først så påstår du at Gud er den samme som Jesus, ... Nja, det er vel heller du som (med vilje) leser det slik, turbonello Endret 28. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Nå har du sett dokumentaren to ganger, turbonello Ikke enda. Kun en gang... Det virker som om du har en annerledes forståelse av virkeligheten enn alle andre. Til og med andre kristne på forumet her. Og det virker også som om du oppfatter denne dokumentaren på en heeeeeeeeelt annen måte enn meg. Du får noe helt annet ut av den. Akkurat som evangelisten Matteus, vil at leserene skal tro at Jesus Kristus er det nye Moses, Det fantes ingen Matteus, men det fantes de som skrev i navnet til Matteus.. I alle fall om man skal tro de historikerne som står bak denne dokumentaren vi nå snakker om. De hentet inspirasjon til enkelte av historiene om Jesus i den jødiske toraen, samt drog inn elementer fra de fleste eksisterende religionene i romerriket og formet en ny myte. så vil Josefus Flavius i sin bok at leserene skal tro Titus Flavius er Jesus Kristus Som sagt nevner ikke den jødiske historikeren Jesus Kristus med et ord. Du har jo ikke forstått noe som helst! Nei. Josefus Flavius har aldri hatt noen tanker om å få leserene til å tro det du sier... Lyver du med vilje? Hvor har du dette fra? Om det du sier er riktig, så burde man vel kunne henvise til disse skriftene skrevet av Josefus som beskriver det slik du påstår her??? (the Second Coming) Det er derfor han skriver at Titus Flavius gikk den samme vei som Jesus Kristus til Jerusalem, ting er altså omvendt av det denne gjengen hevder. Hvor er kildene på at han beskriver at Titus Flavius gjør dette? Hva påstår denne gjengen? bilde ca: 59:25 ut i filmen Du tar tingene ut av sammenheng... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Nja, det er vel heller du som (med vilje) leser det slik, turbonello Han skrev: "Jesus - Guds Sønn som selv er Gud" ... Da sa han jo at Jesus er Gud? Eller har du en annen forståelse av hva han sa enn meg? ...Merkelig.Forresten: Har du noen gang lest noe uten vilje, IHS? Endret 28. desember 2012 av turbonello Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) ... Det virker som om du har en annerledes forståelse av virkeligheten enn alle andre. Til og med andre kristne på forumet her. Og det virker også som om du oppfatter denne dokumentaren på en heeeeeeeeelt annen måte enn meg. Du får noe helt annet ut av den. Ja. mener du det denne gjengen sier skal tas for god fisk ? Du må tenke litt selv, ikke bare svelge alt som blir sagt i denne "dokumentaren" Endret 28. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Akkurat som evangelisten Matteus, vil at leserene skal tro at Jesus Kristus er det nye Moses, så vil Josefus Flavius i sin bok at leserene skal tro Titus Flavius er Jesus Kristus (the Second Coming) Det er derfor han skriver at Titus Flavius gikk den samme vei som Jesus Kristus til Jerusalem, ting er altså omvendt av det denne gjengen hevder. Hvor er kildene på at han beskriver at Titus Flavius gjør dette? Hva påstår denne gjengen? Denne gjengen hevder det omvendte, at historien om Jesus Kristus, ble skrevet slik at den ligner historien om Titus Flavius. Mens det i virkeligheten er historien om Titus Flavius som er skrevet slik at den ligner historien om Jesus Kristus. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg har ingen kilder akkurat nå, men er ganske sikker på at det er funnet over 5000 skrifter om Jesus. Er jo ikke rart du ikke har noen kilder på dette... For det er jo ikke sant Er litt fasinert av Bibelen pga i Joh. Evangeliet så beskriver Joh. og forteller om hva som skal angripe Israel i fremtiden, og beskrivelsen er ganske likt en beskrivelse på et helikopter. Akkurat ja... Israel blir i fremtiden angrepet av et helikopter. Ja, det hørtes jo svært så logisk ut. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Nja, det er vel heller du som (med vilje) leser det slik, turbonello Han skrev: "Jesus - Guds Sønn som selv er Gud" ... Da sa han jo at Jesus er Gud? Eller har du en annen forståelse av hva han sa enn meg? ...Merkelig. Kanskje denne episoden får deg til å forstå ? Matt 10:31 > "Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’" Det ser ut til at du tror det bare er én Gud, turbonello Det er feil Endret 28. desember 2012 av IHS Lenke til kommentar
iNcredible_CrAzY Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Er jo ikke rart du ikke har noen kilder på dette... For det er jo ikke sant Akkurat ja... Israel blir i fremtiden angrepet av et helikopter. Ja, det hørtes jo svært så logisk ut. Rimelig sikker på at det med skriftene er sant. Skal ta en rundtur og finne noen kilder. Vi lærte også på vgs, den gang jeg gikk der, at romerne brente så mange skrifter de kunne om Jesus. Hvis Israel blir forsøkt invadert, så regner jeg med at et chopper blir en del av angrepet, så jeg syns det er fascinerende at Joh. har klart å beskrive en fremtidig krigsmaskin. Det eneste Bibelen bommer grovt på (etter hva jeg har studert) er da Jesus gikk på vannet. Nå husker jeg ikke navnet på sjøen han gikk på vannet, men jeg vet at det er noe rart som skjer med sanden der hvert år, som minker vannivået, en tidsperiode i året. Så sannsynligvis gikk Jesus på 10cm vann. Om Jesus faktisk fantes eller ikke, tror jeg er umulig å få svar på. Selv er jeg ikke særlig religiøs, men jeg tror heller på at vi har en Gud enn alle de latterlige teoriene som forskere osv har funnet på. Endret 28. desember 2012 av iNcredible_CrAzY Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Kanskje denne episoden får deg til å forstå ? Matt 10:31 > "Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’" Det ser ut til at du tror det bare er én Gud, turbonello Det er feil Hva er det da som gjør Jesus så spesiell når vi alle er guder? 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Om Jesus faktisk fantes eller ikke, tror jeg er umulig å få svar på. Selv er jeg ikke særlig religiøs, men jeg tror heller på at vi har en Gud enn alle de latterlige teoriene som forskere osv har funnet på. Hvilke latterlige teorier er det du tenker på? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Kanskje denne episoden får deg til å forstå ? Matt 10:31 > "Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ‘ Dere er guder’" Det ser ut til at du tror det bare er én Gud, turbonello Det er feil Hva er det da som gjør Jesus så spesiell når vi alle er guder? Hva fikk deg til å tro at "Dere" gjaldt deg og alle andre ? 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Ja, dokumentaren argumenterer på en svært troverdig og sammenhengende måte; hvorfor, og hvordan det Flaviske dynastiet "skapte kristendommen". Faktisk den mest logiske forklaringen jeg har hørt. Det forklarer anti-semetismen i bibelen. Hvorfor det er hovedsakelig jødene som får skylda for Jesu død, og ikke romerne. Det forklarer hvorfor den største makten i kristendommen ligger i Roma, og så videre... Denne dokumentaren er en av de mest interessante og beste dokumentarene jeg har sett rundt dette temaet i hele mitt liv... Jeg håper at det blir mer av denne typen dokumentarer. Svært godt laget sånn rent teknisk og kvalitetsmessig. Lett forståelig, sakelig og logisk... Hva er det som gjør at du har tiltro til disse folkene? Atwill, Eisenmann, Freke, Acharya S, Blackhirst, Humphreys og Hudson er jo ikke akuratt de mest velrenomerte i bransjen. Det er en overdrivelse å si at de to sistnevnte sisteres ofte (Hudson har jeg ikke hørt om heller). Eisenmanns svært spekulative, og diskrediterte, teorier rundt dødshavsrullene, Acharya S' bachlorgrad stiller vel i samme konspirasjonsklasse som Dan Brown, men selv Freke/Gandy..? Dette er jo også folk som heller ikke er spesielt populær, eller har særlig kredibilitet, blant egne rekker.. Robert M. Price it is Atwill himself whose creation demonstrates the limitless possibilities of perverse and gratuitous interpretations of the text. One hates to be so severe in the analysis of the work of an innovative thinker who gives us the gift of a fresh reading of familiar texts, but in the present case it is hard to euphemize. The reading given here is just ludicrous. Thomas Verenna Certainly MANY mythicists are unreliable (Acharya S, Freke and Gandy, Atwill, etc…) Når selv "lettvektere" som Thomas Verenna er skeptisk (No, Joe Atwill: Rome Did Not Invent Jesus) er det vel en grunn til å trekke på skulderne. Richard Carrier The Jesus Mysteries by Freke & Gandy (and I did not hyperlink that title because I absolutely do not want you to buy it: it will disease your mind with rampant unsourced falsehoods and completely miseducate you about the ancient world and ancient religion). Det er nok heller ikke helt tilfeldig at de aller fleste tilhengere av myteteorier har for lengst forkastet Freke og Gandy. De publiserer heller ikke på forlag tilknyttet universiteter, om dette skyldes fordi de støtter seg til pseudoforskning som er bevist som historieforfalskning, og håper at ingen seriøse scholars skal sjekke, eller om de ikke vet bedre, er ikke godt å vite. At Freke/Gandy selv ikke gjør kildestudier, men støtter seg til selektive sitater fra "moderne forskere" (som i hovedsak er fra 1800-tallet til 1970) er ingen overraskelse. Freke and Gandy's selective quoting of the data seems to be driven by the results the authors wish to achieve, rather than by an honest pursuit of truth. At historien er troverdig og god er så-som-så. Selv Zeitgeist virker svært troverdig ut fra det man blir servert, helt til man faktisk begynner å lese en bok eller fem om det selv. Og da er spørsmålet; hvorfor skal jeg ha mer tillitt til det disse folkene sier enn f.ex. hva en hvilkensomhelst random person på et forum sier? Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Hva fikk deg til å tro at "Dere" gjaldt deg og alle andre ? Hvem inkluderer det da? Jødene? Da alt som stod skrevet når Jesus skulle ha vandret rundt var Jødiske skrifter. Poenget var heller at jeg lurte på hva som gjør Jesus så spesiell når det tydeligvis er flere guder. Hvem disse gudene er spiller ikke så mye rolle. Har liksom fått intrykk av at Jesus var spesiell siden han var Gud i kjøttet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå