Gå til innhold

Autisme er utbredt i IT-miljøene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg har store interesser for science fiction og vitenskap ( det er sikker ikke så bra å blande dem) så liker jeg enkelte former for sport ( jeg er interessert i hvordan de lokale fotballaget og handballaget gjør det , uten at jeg gidder å gå på kampene) samt data elles så synes jeg at det meste av sport er ganske kjedelig i lengde.

hvilken diagnose har jeg ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Selv om jeg har store interesser for science fiction og vitenskap ( det er sikker ikke så bra å blande dem) så liker jeg enkelte former for sport ( jeg er interessert i hvordan de lokale fotballaget og handballaget gjør det , uten at jeg gidder å gå på kampene) samt data elles så synes jeg at det meste av sport er ganske kjedelig i lengde.

hvilken diagnose har jeg ?

Du har diagnosen Homo Sapiens, som oppstår ved fødsel og har en 100% dødlighet.

Jeg har mange sære interesser og null interesse for sport, men det betyr ikke at jeg har en sykdom, det betyr bare at jeg har mange sære interesser og null interesse for sport.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt Aspergers Syndrom en kombinasjon av flere forskjellige aspekter, det blir vanskelig å definere 100% hva det går ut på, da den er vidt forskjellig fra person til person.

Jeg fikk selv diagnosen Aspergers Syndrom i 2004, etter to utredninger på grunnskole-trinnet. Den gangen jeg fikk diagnosen var jeg vesentlig hardere berørt enn det jeg er i dag, jeg kunne ikke gå på butikken alene engang, og jeg snakket lite med andre.

I dag pendler jeg til Oslo, hvor jeg jobber med support ut mot brukere, så ting har definitivt gått seg til, man må gjøre det beste ut av ting, og presse grenser. Det er den eneste måten å greie seg på, om man skal bli sittende igjen i det gamle hele tiden, så ender mange av de med Aspergers opp på NAV, det har jeg liten intensjon om å gjøre.

Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt Aspergers Syndrom en kombinasjon av flere forskjellige aspekter, det blir vanskelig å definere 100% hva det går ut på, da den er vidt forskjellig fra person til person.

Jeg fikk selv diagnosen Aspergers Syndrom i 2004, etter to utredninger på grunnskole-trinnet. Den gangen jeg fikk diagnosen var jeg vesentlig hardere berørt enn det jeg er i dag, jeg kunne ikke gå på butikken alene engang, og jeg snakket lite med andre.

I dag pendler jeg til Oslo, hvor jeg jobber med support ut mot brukere, så ting har definitivt gått seg til, man må gjøre det beste ut av ting, og presse grenser. Det er den eneste måten å greie seg på, om man skal bli sittende igjen i det gamle hele tiden, så ender mange av de med Aspergers opp på NAV, det har jeg liten intensjon om å gjøre.

Hva med personlighetstypene ekstrovert og introvert, jeg tror nok en introvert person lett kan forveksles med en som har asbergers syndrom. I hvertfall er det ganske synd å tenke på at noen går rundt å tror de har asbergers og får mentale problemer pga det når det i realiteten bare er at man har en personlighetstype Introvert.

Lenke til kommentar

En diagnose er gjerne noe som kommer av større sosiale problemer, eller store funksjonsproblemer. Det virker som endel tror at interesser gir en diagnose, du får ikke diagnoser av å være flink i noe, du får diagnosere av å ha problemer med å fungere sammen med samfunnet eller deg selv.

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om diagnosen blir stilt med for lite opplysninger om den personen det gjelder ( noe jeg os prøvde å få frem i det forrige innlegget mit ) ?

Dessverre overdrev jeg såpass at alle forsto det

Det har egentlig ingenting å si ettersom behandling skjer etter resultater og ikke diagnoser. Så en autist vil ikke få spesialhjelp før det trengs, og ytterst få trenger medisinering. Men du kan vel bruke Google og finne ut hvordan diagnose-prosessen fungerer.

http://www.autism.org.uk/about-autism/all-about-diagnosis/diagnosis-the-process-for-children.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Har selv vært på fler kurs om autisme pga. har en unge med autisme.

Det er utrolig hvor tåpelig en artikkel skal forenkle livet til noen som virkelig sliter.

Et eksempel på en egenskap som er forbløffende og man gjerne ville hatt.

Noen autister har fotografisk hukommelse. Oi sier vi og blir fascinert over han som etter en flytur over Roma nesten tegner byen i detalj. Vi ønsker jo alle en bra hukommelse, men tenk dere dette. Tenk at du kan ramse opp klokkeslett og dato alle gangene du har kjøpt pølse med brød på Statoil . Absolutt alle gangene og du føler verden nesten går under om du ikke får fullføre den oppramsingen.

Forestill deg å ramse opp alle jenter med lyst hår og rød leppestift du har møtt og hilst på.

Tenk deg for et slit det er å ikke kunne velge vekk hva du vil huske...

Alle de kursene jeg har vært på så fortelle de at personer som får en diagnose er fordi de har STORE problemer, men ikke ser de det selv. Sheldon Cooper i The Big Bang Theory er en høytfungerende asperger, men han ville jo aldri klart seg uten hjelp utenfra.

På et kurs jeg var på, så ramset en lege opp mange symptomer og jeg kjente meg igjen i mange, så jeg spurte henne at det der er jo normal så hvordan kan de stille diagnose basert på noe som jeg ser på som normalt. Ja sa hun, det er faktisk sånn at man kan stå opp om morgenen og spørre seg selv om hvor mye autist er jeg i dag, men de som får diagnosen er fordi de har store problemer. Vi har alle symptomer, men vi friske kan forandre tankene våres, men de med autisme kan ikke det.

De største tenkerne i historien var nok ikke autister da de gjorde ting autister generelt ikke kan, det å tenke utenfor boksen. Der finnes unntak.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...