Valkyria Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Jeg har de fleste mediefilene mine på en hjemmeserver som kjører Win8. Nå når jeg kom hjem fra ferie har et problem oppstått med hjemmegruppen til nettverket mitt. Når jeg prøver å åpne mapper som ligger på serveren min får jeg bare opp melding om at: Nettverksfeil Får ikke tilgang til \\HAL-9001-Server\. Kontakt systemansvarlig for å få tilgang. Med andre ord kommer jeg ikke inn på noen av mediefilene som ligger inpå serveren. Via serveren derimot kommer jeg inn på ting som ligger på hovedPCen min. Jeg er rett og slett tom for ideer om hva som forosaker dette problemet, og har gjort alt jeg vet kan gjøres for å bli kvitt problemet, blandt annet å lage ny hjemmegruppe og selektere på nytt hvilke filer som skal deles. Jeg har ikke rørt noen innstillinger, alt virket fint rett før jul, og ingen oppdateringer har skjedd i mellomtiden. Er det noen som har noen ide om hva det kan være som er problemet, evt hva jeg må feilsøke for å reparere problemet? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 28. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2012 *bump* Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Vurder å bruke linux til filserver, så får du hjelp. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Hjemmegruppe begynte å fungere av seg selv igjen etter den 28. men nå er det på'n igjen. Akkurat samme problemet, ingen konfigurering er gjort. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Sleng inn linux, så kan vi feilsøke. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Sleng inn linux, så kan vi feilsøke. Faen for et idiotisk svar. Akkurat sånne som deg er et enormt problem for hele "bevegelsen" som støtter og forsøker å spre Linux. Hva mener du at du har oppnådd ved å poste noe så dumt? For å svare trådstarter også så jeg ikke bare klager på Del..... Har du installert eller oppdatert noe antivirus eller firewall i det siste? Kan du dobbeltsjekke at firewallen i Windows enten er slått av eller har satt opp unntak for fildeling? Hvordan er maskinene koblet sammen? Kabel eller trådløst? Får du pinget mellom maskinene? 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Har ikke installert verken firewall eller antivirus. Jeg har også forsøkt å skru brannmur av på begge maskinene, i tilleg til å gi hjemmegruppe og fil- og skriverdeling et unntak i windows brannmur. Jeg kan også nevne at jeg får full tilgang fra hjemmeserver til hovedPC, men ikke andre veien, selv om alle instillinger tilsynelatende er tilsvarende på begge maskiner. Maskinene er kablet via en Switch og Switch er koblet til router. De får pinget hverandre fint. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Faen for et idiotisk svar. Akkurat sånne som deg er et enormt problem for hele "bevegelsen" som støtter og forsøker å spre Linux. Hva mener du at du har oppnådd ved å poste noe så dumt? Opp til flere ting. Den ene er å provosere deg nok til å få ut fingeren å hjelpe, noe jeg verken kan eller vil så lenge det handler om et os jeg aldri har brukt. Den andre er å opplyse trådstarter om at han/hun vil få hjelp av meg hvis han/hun slenger inn linux, en operasjon som er gjort på ti minutter. Det tredje er å lede trådstarter mot det beste valget for filserver. Jeg har vel allerede hjulpet noen hundre personer med å sette opp linux filserver, så at jeg skal være til skade for stort mer enn lommeboka til microsoftaksjonærene har jeg lite tro på. Var det mer du lurte på? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Opp til flere ting. Den ene er å provosere deg nok til å få ut fingeren å hjelpe, noe jeg verken kan eller vil så lenge det handler om et os jeg aldri har brukt. Den andre er å opplyse trådstarter om at han/hun vil få hjelp av meg hvis han/hun slenger inn linux, en operasjon som er gjort på ti minutter. Det tredje er å lede trådstarter mot det beste valget for filserver. Jeg har vel allerede hjulpet noen hundre personer med å sette opp linux filserver, så at jeg skal være til skade for stort mer enn lommeboka til microsoftaksjonærene har jeg lite tro på. Var det mer du lurte på? Hehe, provosere meg for å fingeren ut faktisk. Kunne du ikke bare postet "beklager, dette kan jeg ikke, men jeg vil ikke innrømme det"? Jeg gleder meg til den dagen bilmekanikerene ber meg bytte til Opel når Forden min blir ødelagt Endret 4. januar 2013 av DCG Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Nå må du lære deg å lese, jeg tilbød meg å hjelpe. TS ville antagelig hatt stabil og velfungerende filserver nå hvis han/hun hadde slengt inn linux. Jeg kan faktisk ganske mye om filservere. TS fikk ikke hjelp og bumpet tråden, da mente jeg tiden var inne for å opplyse om at alternativer er tilgjengelig. Bilanalogier er stort sett alltid (ennå ikke sett et moteksempel) ...idiotiske. Flott om du nå kan holde deg til tema, og vise trådstarter at windows er et godt valg hvor god hjelp er greit å få. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Nå må du lære deg å lese, jeg tilbød meg å hjelpe. TS ville antagelig hatt stabil og velfungerende filserver nå hvis han/hun hadde slengt inn linux. Jeg kan faktisk ganske mye om filservere. TS fikk ikke hjelp og bumpet tråden, da mente jeg tiden var inne for å opplyse om at alternativer er tilgjengelig. Bilanalogier er stort sett alltid (ennå ikke sett et moteksempel) ...idiotiske. Flott om du nå kan holde deg til tema, og vise trådstarter at windows er et godt valg hvor god hjelp er greit å få. At du kan ganske mye om filservere har jeg ingen grunn til å tvile på, det har jeg heller ikke påstått. Men svaret du kom med har ingen verdi for TS. Bilanalogien passer helt fint inn her selv om du synes de er idiotiske. TS ber om hjelp til å fikse et problem med sine Windows maskiner, altså et spesifikt problem. TS ber derimot ikke om råd til hvilket operativsystem han/hun burde bruke. Hittil har jeg en post som er ontopic i denne tråden, du har ingen. Hold deg til tema selv eller opprette en egen tråd :-) Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Å bytte bil koster penger, å teste linux koster ingenting. Analogi død. For å feilsøke nettverksproblemer er linux typisk å foretrekke, du trenger ikke engang installere til harddisk, men kjøre rett fra USB-penn. Det er mulig du fortsatt ikke får hodet ditt rundt det, men det er en effektiv måte å feilsøke på. TS trenger å få feilsøkt. TS ber om hjelp til et problem, jeg foreslår en problemløsningsstrategi (som aldri har sviktet meg), en strategi du av en eller annen grunn hisser deg voldsomt opp over. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Å bytte bil koster penger, å teste linux koster ingenting. Analogi død. For å feilsøke nettverksproblemer er linux typisk å foretrekke, du trenger ikke engang installere til harddisk, men kjøre rett fra USB-penn. Det er mulig du fortsatt ikke får hodet ditt rundt det, men det er en effektiv måte å feilsøke på. TS trenger å få feilsøkt. TS ber om hjelp til et problem, jeg foreslår en problemløsningsstrategi (som aldri har sviktet meg), en strategi du av en eller annen grunn hisser deg voldsomt opp over. Som sagt, lag en egen tråd om du absolutt vil diskutere det.... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg hadde opprinnelig Ubuntu på serveren, men hadde masse problemer i forbindelse med softwareraidet jeg kjørte, noe jeg lagde tråd om på forumet til de som supplerte meg softwaren, men ingen løsning var tilgjengelig, så jeg byttet til Windows8. Dette har fungert brillefint fram til nå, når hjemmegruppen ikke fungerer. @Del Hvis det er så enkelt å feilsøke hjemmegruppen med linux fra usb, gi meg gjerne en guide på hva jeg skal gjøre istedet for å prøve å "frelse" meg med løse løfter. @DCG Får du noe nytte ut av infoen jeg ga? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Kan det være et problem med DNS? Hva skjer om du forsøker med IP addressen istedet for navnet? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Har nå hvertfall funnet en løsning som fungerer på egenhånd, men da dukker alle mapper opp under "Nettverksplassering", så jeg må finne meg en storeage pooling løsning ser jeg Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg hadde opprinnelig Ubuntu på serveren, men hadde masse problemer i forbindelse med softwareraidet jeg kjørte, noe jeg lagde tråd om på forumet til de som supplerte meg softwaren, men ingen løsning var tilgjengelig,Hva snakker du om her? Jeg har saumfart dine innlegg og tråder uten snev av hint til at du noensinne har brukt mdadm raid (standard software raid i alle linuxdistribusjoner). Jeg har også hittil ikke sett noen som har hatt problemer med det uten å få hjelp.Hvis det er så enkelt å feilsøke hjemmegruppen med linux fra usb, gi meg gjerne en guide på hva jeg skal gjøre istedet for å prøve å "frelse" meg med løse løfter.Jeg prøver ikke å frelse noen, jeg tilbød meg å hjelpe deg. Først nå deler du at du faktisk har kjørt ubuntu før, med slikt nivå på kommunikasjonen tror jeg det er best vi avslutter her. Lykke til. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Har nå hvertfall funnet en løsning som fungerer på egenhånd, men da dukker alle mapper opp under "Nettverksplassering", så jeg må finne meg en storeage pooling løsning ser jeg Da er det jo interessant om du sier hva løsningen var. Oppsett? Nettverk? Rettigheter? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 @Del Jeg har da aldri sagt jeg har kjørt mdadm. Jeg kjører flexRAID, og som du har sitert, er det på de sidene jeg har spurt om hjelp. Om jeg har brukt linux eller ikke er uansett irrelevant for problemet mitt. @DCG Feilen er at brukeren på hovedPC av en eller annen grunn ikke blir gjenkjent som vanlig bruker på serveren. Da er det en autofunksjon i windows som gjør at du spør om gjesterettigheter, noe som var skrudd av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå