Gå til innhold

USA hadde vist planer om å lande på sola.

b-real

Anbefalte innlegg

Det er jo langt ifra et par mill grader på overflaten da. Er jo bare et par tusen
Nei, nei, nei... du tar så TOTALT feil. Faktisk er et av de ytterste atmosfærene den aller varmeste på hele sola, og jeg kan det her. JA, det er bare noen tusen grader lenger inn, men det er som sagt flere millioner i et av lagene ytterst. Det er et av universets store mysterier hvorfor, men slik er det nå bare.

Edit: nå kommer det litt ann på hva du mener med overflate da. Sola har jo egentlig ikke noen overflate...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CFD: skulle du finne det litt vanskelig å tro det jeg sier på dette feltet så har jeg funnet litt bevis til deg hentet fra http://home19.inet.tele.dk/p_k_s/universet.html#solen (var dessverre den første kilden jeg kunen finne...):

Solen har en opbygning ligesom gasplaneterne, i lag, dog på en lidt anden måde. Det yderste synlige lag kaldes fotosfæren, det er her der findes solpletter, hvilket skyldes Solens indviklede magnetfelt(nærmere forklaring følger). Fotosfæren er ca. 6000° varm. Over fotosfæren findes kromosfæren, Solens inderste atmosfære. Solens yderste atmosfære kaldes koronaen, den kan man kun se under en total solformørkelse. Koronaen er (mærkelig nok) varmere end fotosfæren, 2 mio.°. Hvorfor den er varmere ved man ikke, måske fordi der her er partikler der kan absorberer noget af varmen og dermed være med til at varme koronaen op.

Og btw: jeg skal bli sivil ingeniør i romteknologi så dette er noe jeg skal kunne ;)

Edit: enda en link, denne gangen er det UiO http://www.uio.no/miljoforum/stral/t3/s_ov...overflate.shtml (les det som står under overskriften "Koronaen")

Lenke til kommentar
Prøv bare å finne et stoff som overlever noen millioner grader.

På overflaten er det på de kaldeste stedene ca. 5000 grader. Problem for en ekspedisjon til sola:

*Varme.

*Gravitasjon

*Stråling

*Overflate

*$

Dessuten er det vel ikke noe point å dra til sola. Man veit allerede det meste som er å vite om sola.

Lenke til kommentar

En ting? Jeg har ikke sagt at overflaten er flere millioner grader, bare at en del av atmosfæren er det. For de som ikke vet forskjellen mellom overflate og atmosfære så skal jeg gi en liten rask innføring:

Atmosfæren er et beskyttende lag rundt et legeme, mens overflate som oftest er... ja, overflaten :D. Overflaten kan jo også sies å være ytterste synlige lag på et legeme.

Så til alle som fortsatt mener at man trenger noe som overlever litt over 6.000 grader. Man må igjennom atmosfæren som da har en tempratur på 2millioner grader et sted.

Lenke til kommentar
Det er jo langt ifra et par mill grader på overflaten da. Er jo bare et par tusen
Nei, nei, nei... du tar så TOTALT feil. Faktisk er et av de ytterste atmosfærene den aller varmeste på hele sola, og jeg kan det her. JA, det er bare noen tusen grader lenger inn, men det er som sagt flere millioner i et av lagene ytterst. Det er et av universets store mysterier hvorfor, men slik er det nå bare.

Edit: nå kommer det litt ann på hva du mener med overflate da. Sola har jo egentlig ikke noen overflate...

Hva holder du på med Ørniåttifem? Først sier du at jeg har feil også sier du at jeg har helt rett etterpå.. Men går du VK2 Romteknologi nå? Er jo f...meg 5år etter VK2 og bli SIv ing da. FIkk tlf om at jeg kunne komme inn med rimelig stor sikkerhet ,men jeg takket nei. Går du der nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...