Gå til innhold

For oss med Nikon og møkkete sensor..


Anbefalte innlegg

Det er flere som har D600 og D800 som oppdager møkkete sensor.

 

Hva er beste måte for fastslå om det er behov for sensorrens ?

Ser at noen foreslår å ta bilde av en lys bakgrunn ( hvitt papir )

 

Neste spørsmål er hvordan gjør man en sensorrens. ( våtrens )

 

Har selv en D600 og har enda ikke tatt meg bryet med å sjekke noe jeg kanskje burde gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solid pris på det renseutstyret.

Om Nikon anser dette for et kameraproblem og ikke en brukerfeil, burde de kanskje tatt en del av kostnadene.

 

Ja iallefall på D600 der virker det jo som dette problemet er på stort sett alle kameraene, her burde Nikon klart gått ut og sagt at alle som får dette problemet vil få renset kameraet kostnadsfritt .

Lenke til kommentar

Nå ar jeg hørt at det ikke er alle verkstedene som er like oppgående når det gjelder sensor rens ...

 

Det er klart at det er et problem med D600; men det er nok ikke så alvorlig som enkele web-siter skal ha det til.

 

Jeg har vært så heldig å låne D600-en som Akam har inne til test, og vi tok en liten test (etter ca. 1000 bilder) og det var egenlig ikke nok tilå erte på seg noen som helst. Min Canon 30D var mye verre etter 1000 bilder - men den gang testet vi ikke etter slikt.

 

Snekker'n viser noen eksempler fra han har opplevd med sin D800 i D800 tråden, og det er såpass uvanlig at der vil jeg si at det er verdt en videre undersøkelse.

Lenke til kommentar

Sensoren på min D800 var dekket av små svarte flekker, noe som viste seg å være olje. Tok en våtrens, og etter det var alt vel. Det er alltid støv på sensoren, men anser det ikke som et problem. Ikke før jeg må bruke mye tid på kloning. Da blåser jeg det verste av med en blåsebelg. Det er vel ganske individuelt hvor mye støv man tolererer før man kjører rens. Men er man redd for støv, bør man låse seg selv og kameraet inn i et sterilt rom.. Skulle behovet melde seg, så har jeg alltid med Digital Survivor Kit Professional. :D

Lenke til kommentar

Har samme problemet på mitt nye D600. Oljelignende flekker og sorte prikker som ikke er støv.

Etter å ha lest meg gjennom de fleste meldingene rundt omkring, er min konklusjon å vente til jeg

har tatt 2-3000 bilder og så ta en våtrens av brikka. Etter det skal problemet med overskuddsolje

være borte og da handler det om normal støvfjerning, noe som er relativt enkelt å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt noen bilder for å avsløre om min D600 har noen flekker. Har sett etter på bildene i LR om

jeg kunne se noe der men finner ikke noe. Så ennå er ikke "problemet" større enn jeg kan leve med.

Det betyr derimot ikke at problemet kan melde seg senere og da er det greit å være forberett.

Våtrens og Survivor Kit ( takk for den Kenneth ) bør jeg ha liggende.

I mellomtiden vil jeg sjekke om Nikon Norge har et tilbud for de kameraene som er tilgriset. Også hva nettbutikkene mener om dette.

Prisen for rensekit var imponerende høy, så om en kan komme til en enighet om en lavere pris for problemkameraer, så er jeg med på det. Heller det enn event. å sende kameraet inn for rens.

Lenke til kommentar

Sensor Swabs er forbruksvare, i hvertfall for oss som bruker kameraet ute i friluft. Fåes mye billigere på eBay. Pass på at du kjøper riktig størrelse (Type 3 for fullformatkamera) og å kjøpe de som heter 'Plus' - de som ikke heter 'Plus' er ikke innsatt med rensevæske, så da må du i så fall kjøpe det utenom.

Lenke til kommentar

Støvfjerning er nok nødvendig av og til, ventle. Men da tenker jeg på lett børsting/blåsing. Sensor Awabs er vel for de tilfellene hvor dette ikke er nok.

 

Det som over dammen selges for ca tretti dollar blir her på bjerget omsatt for seks/sju hundre kroner, så eBay er nok løsningen.

Lenke til kommentar

Hmm, når jeg leser dette blir jeg veldig nysgjerrig.

 

Oljen? Hvor kommer denne fra?

Er produsentene så sløve at det ligger oljesøl rundt om sensoren på D600 eller?

 

Og støvet som kommer, hvor kommer dette fra?

 

Etter 5000 eksponeringer med mitt forrige kamera, GH2, og sikkert 200 objektivbytter, var det kun ett eneste mikroskopisk hår på sensoren. Kikket da med forstørrelsesglass og lys. Helt "sterilt" ren var den også.

 

Så spørsmålet er da hvor støv, prikker og olje kommer fra når huset taes direkte ut av esken og man fester ett objektiv til det og tar feks 1000 bilder uten å bytte objektiv. Er det støv fra fabrikken som ligger inni der og som fester seg på sensor når speilet flytter litt på luften inni der?

 

Det har forundret meg helt siden jeg så de første trådene om dette problemet :p

 

Veldig synd igrunn, for D600 viser seg jo å være et merkverdig potent kamera, spesielt til tross for størrelsen.

Lenke til kommentar

 

Etter 5000 eksponeringer med mitt forrige kamera, GH2, og sikkert 200 objektivbytter, var det kun ett eneste mikroskopisk hår på sensoren. Kikket da med forstørrelsesglass og lys. Helt "sterilt" ren var den også.

 

 

Du får kjøpe deg et kamera med speil så finner du hvor oljen/støvet kommer fra :)

 

Når produsenten monterer sammen speilet bruker de noen dråper olje på de bevegelige delene, dette blir delvis gjort automatisk og i begynnerfasen av en produksjon kan det bli litt store mengder olje, støvet er det man kaller produksjonstøv og vil bli redusert etterhvert som innkjøringsfasen i produksjon blir perfeksjonert.

Lenke til kommentar

Etter at den første frustrasjonen med olje og støv på sensoren har lagt seg, er jeg optimist igjen og har jeg bestilt nødvendig renseutstyr.

Velger å se positivt på overskuddsoljen som havner på brikka - det bør bety at når "skvettinga" har gitt seg ved 3000 bilder +, så ligger alt til rette for en mekanikk som holder leeenge. I mellomtiden holder jeg problemet i sjakk og fryder meg over et herlig kamera med bl.a knallgod følgefokus og støyegenskaper. Dette blir bra, etterhvert!

Lenke til kommentar

Du får kjøpe deg et kamera med speil så finner du hvor oljen/støvet kommer fra :)

 

Når produsenten monterer sammen speilet bruker de noen dråper olje på de bevegelige delene, dette blir delvis gjort automatisk og i begynnerfasen av en produksjon kan det bli litt store mengder olje, støvet er det man kaller produksjonstøv og vil bli redusert etterhvert som innkjøringsfasen i produksjon blir perfeksjonert.

 

*rister på hodet og slår seg i pannen*

 

Ja, hehe, det glemte jeg helt bort :)

 

Er et par ekstra bevegelige deler i et speilrefleks enn mft ja :)

Veldig fin forklaring :)

 

Men det skal vel strengt tatt ikke være tilfellet slik det har vært på D600 eller?

Virker som om fabrikasjonsprosessen har vært altfor dårlig gjennomført når så mange brukere har fått så tydelige problemer med nettopp dette.

 

Er det ikke like greit å uansett sette kameraet på ac strøm og bruke remote til å fyre av 5000 eksponeringer med en gang man får det. Bør ikke ta lengre tid enn ca 13 minutter i jpeg modus med et raskt minnekort.

 

Når man så har gjort det kan man ta en full rens, og da bør det vel aldri gjenta seg?

Lenke til kommentar

 

Men det skal vel strengt tatt ikke være tilfellet slik det har vært på D600 eller?

Virker som om fabrikasjonsprosessen har vært altfor dårlig gjennomført når så mange brukere har fått så tydelige problemer med nettopp dette.

 

Canon hadde akkurat samme problem i begynnerfasen med 60D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...