Gå til innhold

Fotograferingshjelp! (Canon 550D)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er ny på dette forumet, og trenger desperat hjelp til å forstå kameraet mitt. Hittil har jeg bare brukt den på automatisk da jeg ikke forstår noe i det hele tatt. Prøvde å stille litt på det her og der, men det ble bare rot og tull. Jeg har lest i bruksanvisningen. men alt blir bare gresk for meg, desverre.

Jeg skal bruke kameraet mitt mest ifht og fotografere hundene mine, og barna.

Jeg ser mange andre tar så fine hundebilder, der dyret kommer så klart frem, og bakgrunn blir mer diffus. Har forstått at dette har noe med blenderåpning og gjøre, om jeg ikke bommer helt her nå. Det jeg lurer på er om jeg trenger et nytt objektiv enn det som fulgte kameraet, og hva med evt blitz?

Og er det noen her som kan forklare meg hvordan man får så lyse bakgrunner på svart/hvitt bilder?

Mvh Linda.

Legger ved et bilde så dere skjønner hvilken type bilder jeg ønsker å ta :-)

post-292365-0-09679400-1356548058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvaslags objektiv/kamera har du - og hva er den største blenderåpningen (minste f-tall) den kan ha? Det står som regel 1:tall hvor tall gjerne er mellom 1.5 og 4 - dette tallet er det minste f-tallet objektivet ditt støtter.

Om du skrur på et mindre f-tall (større blender), så slipper objektivet inn mer lys, og du får et smalere fokusplan - dvs. at ting som er lenger vekk (eller nærmere) enn det du fokuserer på blir raskere og mer ute av fokus. Da får du resultater tilsvarende dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bokeh

For å få en brukbar uskarphet av bakrunnen bør du ha et f-tall under ca 2.5.

Ellers så er det slik at de fleste objektiver lager skarpest bilder rundt f-tall 6-8, verd å tenke på om man skal ta landskapsbilder etc.

Lenke til kommentar

Jeg har et Canon 550d kamera, med den linsen som fulgte med ny. Det står Zoom lens EF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 på det. ( Nå hører dere virkelig hvor amatør jeg er :nei: )

Bildet jeg la ved hovedinnlegget er ikke tatt i studio, hun som har tatt det sa hun brukte hvitt bord og hvit vegg for å få det slik. Og dum som jeg er tør jeg ikke spørre hvordan det er mulig.

Tar i mot alle tips jeg kan få med takk, har mest lyst til å sende kameraet mitt i posten til noen som kan stille det inn for meg, ha-ha. Skulle vært arrangert et fotokurs i nærheten av meg, men det blir det nok aldri... :hm:

Jeg suger til meg alle tips, jeg tar bilder både inne og ute av hundene. Desverre har jeg svært få jeg er fornøyd med...

Lenke til kommentar

hun som har tatt det sa hun brukte hvitt bord og hvit vegg for å få det slik. Og dum som jeg er tør jeg ikke spørre hvordan det er mulig.

Sa hun hvilket lys hun brukte? Det er ikke dumt å spørre om....

Finn en vegg, sett et bord inntil, heng opp en bred blendingsgardin, som du kjøper drittbillig på Ikea, ca. 1 meter høyere opp på veggen enn selve bordet. Rullllll'n ned og ut over bordet til litt over bordkanten nærmest deg selv. Finn noen små, søte svarte hunder som du plasserer på bordet...

Still inn kameraet - ta bilder - juster bildene i Photoshop...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med flagerborg - det der burde funke. Bare å prøve seg fram til hundene blir lei...

Ang utstyret ditt så skulle en tro det var meeer enn bra nok! Jeg er ingen ekspert på Cannon speilrefleks, men man kan ta bra bilder med de fleste kameraer - det forran og bak kameraet betyr stort sett mer enn det i midten. Eneste unntaket er mobiltelefoner med oppskrapede plastlinser i dårlig lys... Selv har jeg tatt mange bra bilder med et (fancy) digitalkamera fra 2001...

Dersom du lurer på mer utstyr, er kanskje det beste kjøpet et objektiv UTEN zoom, men fast brennvidde tilsvarende ditt kamera's normalbrennvidde og stor blender (under 2.0 - den du har nå har brennvidde 3.5 på vidvinkel og 5.6 på tele) - disse kan ofte fåes relativt rimelig, men veldig veldig skarpe, da de er ganske enkle å bygge. I tillegg slipper en stor blender (under 2.0, mindre tall = større blenderåpning) mer lys inn i kameraet (så du slipper å bruke blits i ett kjør) og muligheten til å "blurre ut" bakgrunnen. En siste fordel er at en linse med fast brennvidde er enklere å bruke - færre knapper å vri på, og mer fokus på komposisjon osv. - flott når man skal lære. Annbefaling på slikt utstyr er jeg sikker på at Cannon-folka på forumet vil kunne gi deg i haugevis :)

Fotokurs er nok nyttig, men det finnes mange gode bøker og nettsider. Her kan jeg dog heller ikke gi så mange gode annbefalinger, da yndlingsboken min ble skrevet ca. samtidig som den første månelandingen - de fleste grunnleggende tingene ved håndtverket har ikke forandret seg at man har byttet ut filmen med en chip - den største forskjellen er at man nå kan se resultatet med én gang og at det er gratis å ta mange bilder, noe som er en fordel når man skal lære :) Øvelse gjør mester...

Det er ei heller skummelt å spørre på forumet her - vi er mange som liker å svare på spørsmål, også de elementære :)

Lenke til kommentar

Takker så masse for svar! Det setter jeg kjempestor pris på!

Men til dere som tydeligvis er litt mer erfaren enn meg: Hvis jeg skulle kjøpe et objektiv til, som er mer allround, hvilket burde jeg da ha til mitt kamera? Og er det slik at bildestabillisatoren er i linsen og IKKE kameraet? Finner sevlfølgelig ikke igjen bruksanvisningen til kameraet heller, så dette blir jo bare mer og mer gøy :huh:

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpe et objektiv til, som er mer allround, hvilket burde jeg da ha til mitt kamera?

Utifra det du skriver i førsteposten skulle jeg tro at en 50mm f/1.8 burde fungere til den type fotografering, det er ikke et allsidig objektiv og har heller ikke zoom det har kun fast brennvidde på 50mm og krever at man trener litt med den før man få gode resultater, men til portrettfotografering av dyr burde det fungere ypperlig. Du kan sette det objektivet du har på 50mm og se om du vil trives med det brennvidden.

Du har også 55-250 IS det er et teleobjektiv med zoom som begynner der ditt nåværende objektiv slutter på 55mm, det vil gi deg mer allsidighet ved bruk av to objektiver uten og gå på bekostning av bildekvaliteten.

Her er en guide angående portrettfotografering som Akam faktisk utga i dag, den kan gi deg noen tips.

Edit: tilførte litt mer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er ny på dette forumet, og trenger desperat hjelp til å forstå kameraet mitt.

Du har fått svar som dekker det du spør om, men jeg tror hovedproblemet ditt er at du prøver å lære for mye nytt på en gang og da er det ikke lett å forstå hva som går galt. Kjøper du deg et ekstra linse får du en ting til å lære uten å helt forstå hva som ikke virker i utgangspunktet. Kanskje en ny linse kan hjelpe, og kanskje det er noe du trenger etter hvert, men jeg tror du med fordel kan bruke litt mer tid på å lære det du har først.

Det finnes masse gratis informasjon på nettet, både her på Akam og andre steder, både artikler og videoer hvis du foretrekker det. Start med håndboken en gang til, det er egentlig ikke så mye av den du trenger å lese, det viktigste er informasjon om lukkertid, blender og Iso. Hva alle innsillinger gjør trenger du ikke vite nå, og sannsynligvis aldri.

Ellers er det bare å søke på nettet eller spørre på forumet når du lurer på noe, men det er viktig å spørre om en ting av gangen ellers får du en haug (muligens korrekte) svar som det ikke nødvendigvis er svar på det du tror du spurte om. "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til" som du allerede har fått link til er en bra start.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har fått svar som dekker det du spør om, men jeg tror hovedproblemet ditt er at du prøver å lære for mye nytt på en gang og da er det ikke lett å forstå hva som går galt. Kjøper du deg et ekstra linse får du en ting til å lære uten å helt forstå hva som ikke virker i utgangspunktet. Kanskje en ny linse kan hjelpe, og kanskje det er noe du trenger etter hvert, men jeg tror du med fordel kan bruke litt mer tid på å lære det du har først.

Det finnes masse gratis informasjon på nettet, både her på Akam og andre steder, både artikler og videoer hvis du foretrekker det. Start med håndboken en gang til, det er egentlig ikke så mye av den du trenger å lese, det viktigste er informasjon om lukkertid, blender og Iso. Hva alle innsillinger gjør trenger du ikke vite nå, og sannsynligvis aldri.

Ellers er det bare å søke på nettet eller spørre på forumet når du lurer på noe, men det er viktig å spørre om en ting av gangen ellers får du en haug (muligens korrekte) svar som det ikke nødvendigvis er svar på det du tror du spurte om. "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til" som du allerede har fått link til er en bra start.

Håndboken er grei den, men som nybegynner så hadde jeg mer glede av "fotobøker" som kunne forklare slikt på et språk (med enkle ord) som var mer "utdannende" for meg enn håndboken.

Lenke til kommentar

Håndboken er grei den, men som nybegynner så hadde jeg mer glede av "fotobøker" som kunne forklare slikt på et språk (med enkle ord) som var mer "utdannende" for meg enn håndboken.

Til dels enig, og og guiden jeg (også) refererte til er et bra supplement (eller modtsatt). Fordelen med håndboken er at den forklarer ting ut fra kameraet og hvordan instilligen av dette gjøres og det er også en viktig faktor selv om guider osv er mer pedagogiske.

Lenke til kommentar

Det hjelper fint lite med en håndbok som forteller deg hvilke knapper man skal trykke på for å stille inn en greie, når man ikke aner hva denne greia er for noe...

Nå er dog Canon sine kameramanualer veldig informative selv for en som aldri har tatt i et kamera før, problemet er at man har rundt 200/300 sider å lese i før man begynner og forstå dette :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er du som meg så er det tungt å lese de linkene som folk nevner. Det ble for mye informasjon på en gang for meg da jeg var fersk med kamera. Før jeg helt hadde forstått det ene skulle jeg lese videre om det neste, og til slutt ble det bare rot.

Isteden så lagde jeg meg en liten lapp. Der noterte jeg ned hva de forskjellige modusene på kameraet egentlig endret på når man stilte og testet det ut selv. Ingenting var "for enkelt" til å havne på den lappen. Det hjalp meg mye i begynnelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Jeg er ny på dette forumet, og trenger desperat hjelp til å forstå kameraet mitt. Hittil har jeg bare brukt den på automatisk da jeg ikke forstår noe i det hele tatt. Prøvde å stille litt på det her og der, men det ble bare rot og tull. Jeg har lest i bruksanvisningen. men alt blir bare gresk for meg, desverre.

Jeg skal bruke kameraet mitt mest ifht og fotografere hundene mine, og barna.

Jeg ser mange andre tar så fine hundebilder, der dyret kommer så klart frem, og bakgrunn blir mer diffus. Har forstått at dette har noe med blenderåpning og gjøre, om jeg ikke bommer helt her nå. Det jeg lurer på er om jeg trenger et nytt objektiv enn det som fulgte kameraet, og hva med evt blitz?

Og er det noen her som kan forklare meg hvordan man får så lyse bakgrunner på svart/hvitt bilder?

Mvh Linda.

Legger ved et bilde så dere skjønner hvilken type bilder jeg ønsker å ta :-)

Jeg har samme kamera som deg. Her er noen tips:

Innendørs:

Det første "ekstra" som jeg kjøpte til min 550D var ekstern blits, av typen Canon Speedlite EX430 II. En slik blits kan settes på toppen av kameraet, og vris slik at den peker oppover eller til siden. Kjøp minst 4 stk oppladbare AA-batterier med tilhørende lader samtidig som du kjøper ekstern blits.

Nybegynnertips: (Essensielt!)

Sikt blitsen mot en stor hvit flate ikke alt for nært motivet, som f. eks tak eller vegg eller liknende. Da får du mye penere belysning av det du tar bilde av, enn om du sikter blitsen rett mot det du skal ta bilde av.

Eksperttips 1:

Vurder også å skaffe blits og diffuser (hvit paraply) som kan stå på stativ - dvs ikke sitter på kamera. Du kan bruke samme type blits som over, men du må velge en løsning for hvordan blitsen avfyres når den ikke står på kameraet.

(Canon har en del forskjellige løsninger for å avfyre blitser som står på stativ. Det må du evt. sette deg inn i)

Eksperttips 2:

Vurder å bruke minst to blitser samtidig. En for å belyse objektet (de svarte hundevalpene), og en for å belyse bakgrunnen (hvitt laken).

Om du går hele veien til "eksperttipsene" så behersker du snart teknikken med å ta bilder med helt hvit bakgrunn, som i eksemplet ditt. Se forøvrig http://strobist.blogspot.com/

For innendørsbilder er det å bruke riktig belysning mye viktigere enn hva slags objektiv du har på kameraet. I tillegg er det viktig å passe på komposisjon av bildet. Dvs at alt av tilfeldige "ting" er utenfor det som kommer med på bildet osv.

Utendørsbilder:

Når det gjelder utendørs, så skal man være over middels ivrig for å rigge opp et bra blitsoppsett. Da er det ofte bedre å bruke naturlig lys. I tillegg er det til stor hjelp å ha et objektiv med lang brennvidde og forholdsvis stor blenderåpning. Tipsene nedenfor fungerer imidlertid uansett hva slags kamerautstyr du har:

Nybegynnertips 1:

Ikke la objektet (hunden/barna) eller bakgrunnen være i direkte sollys. Finn et sted i skyggen, eller ta bilder når det er overskyet. Prøv evt. å ta bilder når solen står veldig lavt på himmelen, altså veldig tidlig om morgenen eller litt ut på ettermiddagen. (ikke nødvendigvis skyggen i slike tilfeller hvor lyset kan skape fine effekter)

Nybegynnertips 2:

Pass på at det ikke er noen ting rett bak objektet (hunden/barna) som du tar bilde av. Lang avstand til bakgrunnen sammenliknet med objektet er bra. I tillegg er det viktig å finne en bakgrunn som ikke stjeler oppmerksomhet fra det du ønsker å ta bilde av. Et objektiv med lang brennvidde og forholdsvis stor blenderåpning kan være til hjelp her, for å gjøre bakgrunnen diffus

Nybegynnertips 3:

Stå forholdsvis nær det du tar bilde av. Med 18-55 mm objektiv utendørs er det lett at man kommer for langt unna det man tar bilde av, spesielt med hunder og barn som har en tendens til å bevege seg hele tiden :-). For å få til diffus bakgrunn hjelper det å gå nærmere det du tar bilde av, og evt. nøye deg med å ta bilde av ansiktet istedenfor hele hunden eller barnet. Igjen, et objektiv med lang brennvidde og forholdsvis stor blenderåpning kan være til hjelp her, både for å gjøre bakgrunnen diffus og for å slippe å gå så nær objektet.

Nybegynnertips 4:

Varier mellom å ta blider fra "voksenperspektiv" og "hunde/barne-perspektiv". Avhengig av situasjonen fungerer ofte det ene mye bedre enn det andre.

Eksperttips 1:

Les deg opp på komposisjon av bilder. 1/3-regelen osv.

Kjøpstips for ekstra objektiv:

Hvis du i det hele tatt har tenkt å kjøpe noe nytt objektiv, anbefaler jeg å kjøpe ett skikkelig bra porttrettobjektiv. Altså med lang brennvidde og mulighet for forholdsvis stor blenderåpning. Hunder og barn tilsier at zoom og bildestabilisering også kommer til å være svært nyttig. Det kommer isåfall antakeligvis til å være det dyreste du noen gang kjøper til kameraet ditt :-). Jeg ville ikke ha kjøpt billig tele-zoom, da disse ofte er lite brukervennlige, og etter min mening litt irriterende å jobbe med. Lån av noen du kjenner og prøv før du kjøper, hvis du har mulighet. Prøv f. eks en av Canon sine 70-200 mm zoom-objektiver (de med grå-hvit farge og rød ring :-) ).

Softwaretips: (Dette er essensielt)

Still in kameraet slik at det lagrer bildene som "RAW"-filer. Bruk programmvaren som heter "Canon Digital Photo Professional" til å justere kontrast, hvitbalanse og eksponering før du lager jpeg bilder. I tillegg kan du bruke dette programmet til å beskjære bildene for å forbedre komposisjonen.

"Canon Digital Photo Professional" er gratis når du har Canon kamera, og kan brukes både på PC og Mac. Finnes på CD'en som fulgte med kameraet, men kan også lastes ned fra Canon sin hjemmeside dersom du taster inn serienummer på kameraet ditt.

Dette innlegget ble alt for langt, men det får gå...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...