Redaksjonen. Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Her er det du må huske på. Guide: I morgen kan du bytte julegavene Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg lurer på om journalisten her har tenkt over en del problemstillinger man møter når man jobber i butikk. Jeg jobbet selv i en butikk for noen år siden, og ikke alt er like lett som det høres ut som. Du kan ikke uten videre regne med å få byttet noe kjøpt hos en annen kjede. Spesielt for elektroartikler kan dette være kronglete, da man ikke vet sikkert om den andre butikken har importert produktet fra norsk importør eller gråimportert fra et annet land. Hvis de tar inn et gråimportert produkt, selger til en annen kunde og denne får problemer, kan verkstedet nekte å reparere produktet fordi det er gått gjennom feil kanaler. Da har butikken et problem. Noen gjør det sikkert, men hvis noe kan bli et problem, er det mange forhandlere som er forsiktige med å gjøre det. Det står også at det ikke skal være noe problem å få tilbake pengene, men jeg vet at mange forhandlere ikke gjør dette helt uten videre selv om de gjerne bytter produktet i noe annet/tilgodelapp. Mindre butikker har ikke uten videre mange titusen kroner liggende i kassa, spesielt ikke på begynnelsen av dagen. Det skal heller ikke være noe problem å bytte nettvarer i fysisk butikk, sier journalisten. Det er nok sant, men det er verdt å merke seg at enkelte kjeder har franschise eller veldig adskilte budsjettet fra avdeling til avdeling, samt at ikke alle avdelinger fører alle produktene som nettbutikken gjør, og da kan du møte på et problem. Det største trikset av dem alle, klarer heller ikke journalisten å nevne; Ikke krev noe som helst (ettersom du ikke har krav på noe i utgangspunktet), men spør pent. Vær blid og hyggelig mot den som står bak disken (de møter mange kranglefanter som krever alt mulig i romjulen), så får du mest sannsynlig et smil og kanskje bedre service enn de fleste andre. Kanskje får du pengene tilbake i stedet for tilgodelapp fordi du gjorde selgerens dag litt bedre Mest sannsynlig går det bra, men det er ikke en selvfølge selv om det høres slik ut i artikkelen. Endret 26. desember 2012 av Bergendahl 4 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det står også at det ikke skal være noe problem å få tilbake pengene, men jeg vet at mange forhandlere ikke gjør dette helt uten videre selv om de gjerne bytter produktet i noe annet/tilgodelapp. Mindre butikker har ikke uten videre mange titusen kroner liggende i kassa, spesielt ikke på begynnelsen av dagen. Pengene blir overført til bankkonto kanskje? Lenke til kommentar
Jan K. Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Jeg skal i alle fall ikke bytte ut min nye Nexus 7. Det er sikkert! :-) Lenke til kommentar
Mr. Smartphone Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Jeg skal bytte min ipad 4 32gb til en samsung galaxy note 10.1. er ikke i mot apple men jeg er litt nerdete. Liker å sette opp ting på min egen måte. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Returrett praktiseres også hos noen nettbutikker – for eksempel har Komplett.no 45 dagers åpent kjøp. På nett har du forøvrig alltid en 14-dagers angrerett, som i praksis gjelder fra dagen varen ble bestilt. Juridisk gjelder den fra det tidspunkt da "hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte". At fristen i praksis begynner å løpe allerede ved bestilling, var nytt for meg. Jeg lurer på om journalisten her har tenkt over en del problemstillinger man møter når man jobber i butikk. Jeg jobbet selv i en butikk for noen år siden, og ikke alt er like lett som det høres ut som. Du kan ikke uten videre regne med å få byttet noe kjøpt hos en annen kjede. Spesielt for elektroartikler kan dette være kronglete, da man ikke vet sikkert om den andre butikken har importert produktet fra norsk importør eller gråimportert fra et annet land. Hvis de tar inn et gråimportert produkt, selger til en annen kunde og denne får problemer, kan verkstedet nekte å reparere produktet fordi det er gått gjennom feil kanaler. Da har butikken et problem. Om man kun tar retur på varer hvis EAN-kode gjenkjennes av systemet slipper man i stor grad unna den problemstillingen. 1 Lenke til kommentar
Edgeis Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr Flott kjøpt av fetter'n det ja Lenke til kommentar
skjamsjung Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Du ser kanskje dette som en arbitrasjemulighet, men i praksis er dette ren svindel. Slik praksis kan føre til at butikkene ser seg nødt til å innføre strengere krav på returordningene sine. Du ødelegger for alle andre 5 Lenke til kommentar
MRLH Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Hilsen ansatt i Elkjøp? 6 Lenke til kommentar
Einar Iversen Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Det jeg pleier å gjøre er å finne den dyreste butikken til f.eks. ett spill. Jeg fikk ett spill i fjord av fetteren min, han betalte bare 100kr for spillet. Det var Crysis :-P Jeg gikk til elkjop og spurte om å bytte, da fikk jeg tilgode lapp på 500kr https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Flott kjøpt av fetter'n det ja https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/inv_biggrin.gif Du er litt av en kjeltring. Lenke til kommentar
srt Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Power har ikke mobiltelefoner på lista si, men har fått opplyst tidligere at de ikke tillater retur av uåpnet mobil uten abb. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Juridisk gjelder den fra det tidspunkt da "hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte". At fristen i praksis begynner å løpe allerede ved bestilling, var nytt for meg. Om man kun tar retur på varer hvis EAN-kode gjenkjennes av systemet slipper man i stor grad unna den problemstillingen. De 14 dagene starter når du henter pakken på posten eller kvitterer for at du har tatt imot pakken, ved hjemlevering 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå