Gå til innhold

Bruke JPEG i CAMERA RAW?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal la andre forklare den tekniske biten, men min arbeidsflyt er som følgende. Jeg importerer RAW filer til mitt "favoritt-bildebehadlingsprogram" (Lightroom). Jeg "finpusser" der på de bildene som jeg vil bruke i en eller annen sammenheng.

Jeg eksporterer så aktuelle bilder til jpg-format hvis de f.eks. skal publiseres her på forumet eller sendes til en fotolab for utprinting på ett eller annet medium.

Så for meg er det bedre å redigere RAW-filer enn det er med jpeg-filer, da snakker jeg om punkt som hvitbalanse, farge lys, støy m.m.

Hvis det kun er snakk om manipulering som kloning m.m. så vet jeg ikke om det ene er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Jeg har alltid tatt i JPEG, flere tusen bilder, så disse er bare ikke RAW! Jeg har aldri gjort noe med dem, så jeg prøver og rydde dem ut nå, og plukke ut de beste, og etterbehandle dem. Kan noen da heller svare på hvordan jeg gjør dette best? :p Det blir jo å endre lys stryke,kontraster, osv... Få de slik jeg vil. Er det best å gjøre dette i photoshop, eller camera raw, hva gjør dere??

Jeg har begynt å kun ta RAW fra nå av, men de gamle er bare JPEG!

Lenke til kommentar

Det er vel fordi du behandlet bildet forskjellig? Fint hvis du kan poste eksemplene i tråden....

Jepp, det er nok sant! Jeg synes det var lettere i camera raw, fordi da har man alle behandlings instillingene på ett sted, og da var det enklere! Derfor lurte jeg egentlig bare på om det går fint selvom det egentlig er til raw?

Lenke til kommentar

Leter forresten etter noen tutorials, en god, hvordan man etterbehandler bilder. Altså, jeg finner ingenting nesten på youtube, det kommer opp alt mulig annet! Skal bare ha en bra, som viser ting som komposisjon, nivåer osv... Har funnet en norsk, noe som

. Vet noen om noen gode? :p men føler det må finnes noe bedre en dette?
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Hvordan redigerer dere bilder forresten? Jeg ser at en del også lager visuelle bilde-serier med en bestemt fargetone, synes det også kan være ganske kult, eller liksom helt realistisk? Å gjengskapet øyeblikket akuratt slik det var. Har veldig mye bilder fra Thailand osv som jeg vil få mest ut av.

Lenke til kommentar

Som flere andre så bruker jeg Lightroom, det først jeg gjør er og aktivisere en Presets jeg har laget så alle bildene får en standard oppskarping som er Nødvendig for mitt kamera, så justerer jeg bildene sånn som jeg vil ha de og eksporterer de bildene som jeg skal bruke.

Fordelen med Lightroom er at du gjør omtrent 95% av det som er nødvendig i et program og du har alltid originalfilen intakt, samt et meget bra bildebibliotek.

Det finnes titusenvis presets/plugins til Lightroom som man kan laste ned for og få spesielle uttrykk på bildene.

Lenke til kommentar

Som flere andre så bruker jeg Lightroom, det først jeg gjør er og aktivisere en Presets jeg har laget så alle bildene får en standard oppskarping som er Nødvendig for mitt kamera, så justerer jeg bildene sånn som jeg vil ha de og eksporterer de bildene som jeg skal bruke.

Fordelen med Lightroom er at du gjør omtrent 95% av det som er nødvendig i et program og du har alltid originalfilen intakt, samt et meget bra bildebibliotek.

Det finnes titusenvis presets/plugins til Lightroom som man kan laste ned for og få spesielle uttrykk på bildene.

Takk for det, tenkte ikke på lightroom! :) Det virker jo ganske greit og etterbehandle bilder der, men så, og si, så er det ikke noe lightroom kan gjøre, som ikke photoshop kan? En tusen lapp er jo ikke mye, men er det nødvendig når jeg bruker photoshop egentlig?

Lenke til kommentar

Photoshop kan gjøre alt, egentlig, så ingenting nytt i Lightroom. Dog synes jeg Lightroom er mye bedre til å sortere bildene, jobbe med flere bilder samtidig og til å legge samme justeringer på mange bilder. Og ikke minst funker det veldig bra sammen med PS. Juster litt i LR, dra det over til PS for litt retusjering og så tilbake til LR for siste endringer og eksport.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...