Zeo9772 Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Heisann skulle sette inn en viftekontroll... så var den en kabel som gikk i fra den 700 wats strømforynern og gikk til hardisken også... datan sto jo på da. da jeg kobla inn den 4 pin kabelen så blinka det i lysa og smalt til, og begynte og lukte svidd... så nå da jeg kobla av viftekontrollen står det bare ingen signal på skjermen.... har prøvd og resete bios... Hovedkort : Asus Crosshair v am3+ strømforsyner : OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Første bud når du skal mekke pc er jo at den er slått av. Har du prøvd å slå av bryteren på PSU? Evt ta ut strømmen fra veggen? Uansett dårlig tegn at det lukter svidd, du har nok tatt knekken på noe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Har du mulighet for å ta bilde av viftekontrolleren og hvilken kabel du prøvde å koble hvor? Var noe som helst koblet til HK? Strømforsyningene pleier som regel å ha ganske god beskyttelse mot kortslutning. Lenke til kommentar
Zeo9772 Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Har du mulighet for å ta bilde av viftekontrolleren og hvilken kabel du prøvde å koble hvor? Var noe som helst koblet til HK? Strømforsyningene pleier som regel å ha ganske god beskyttelse mot kortslutning. den kabelen jeg koblet til kontrollen med var overhodet ikke innom HK ... bildet kommer senere.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Var PCen på når du gjorde dette? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Gratulerer, du må kanskje dessverre kjøpe et nytt hovedkort. Det du kan gjøre er å teste PSU-en ved å jump-starte den. Står mer om det her. Klarer du å starte PSU-en vet du at den ikke har ryket og må da teste hovedkortet. Ta ut alle komponenter (ikke cpu da), så setter du i RAM-en og prøver å starte maskinen. Det som skal stå i hovedkortet er da: CPU RAM Ledninger: 24pin, 4/8-pin til CPU + start-knapp og eventuell høytaller om det fulgte med (til å feilsøke!). Får du start på maskinen når du prøver følgende? Og husk, når du driver med en datamaskin, sørg ALLTID for å koble ut strømmen ved å slå av PSU-en og trekke ut strømledningen til den. Du helst også bruke antistatisk-armbånd. Endret 26. desember 2012 av Gjest Lenke til kommentar
Zeo9772 Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Gratulerer, du må kanskje dessverre kjøpe et nytt hovedkort. Det du kan gjøre er å teste PSU-en ved å jump-starte den. Står mer om det her. Klarer du å starte PSU-en vet du at den ikke har ryket og må da teste hovedkortet. Ta ut alle komponenter (ikke cpu da), så setter du i RAM-en og prøver å starte maskinen. Det som skal stå i hovedkortet er da: CPU RAM Ledninger: 24pin, 4/8-pin til CPU + start-knapp og eventuell høytaller om det fulgte med (til å feilsøke!). Får du start på maskinen når du prøver følgende? Og husk, når du driver med en datamaskin, sørg ALLTID for å koble ut strømmen ved å slå av PSU-en og trekke ut strømledningen til den. Du helst også bruke antistatisk-armbånd. Jupp det fungerte da starte psuen da må jeg ha nytt hovedkort da ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Nei, det beviser ingenting. Så dessuten ikke at du skrev noe om at PSU ikke starter? Problemstillingen var "ingen signal på skjermen". Da må man anta at PSU har startet, og det å teste jumpstart av PSU er en avsporing. En slik test sier ingenting om at PSU ikke er defekt. 1 Lenke til kommentar
Zeo9772 Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Nei, det beviser ingenting. Så dessuten ikke at du skrev noe om at PSU ikke starter? Problemstillingen var "ingen signal på skjermen". Da må man anta at PSU har startet, og det å teste jumpstart av PSU er en avsporing. En slik test sier ingenting om at PSU ikke er defekt. Jeg har da bestilt nytt hovedkort da... så men åssen skal jeg finne det ut da ???? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Nei, det beviser ingenting. Så dessuten ikke at du skrev noe om at PSU ikke starter? Problemstillingen var "ingen signal på skjermen". Da må man anta at PSU har startet, og det å teste jumpstart av PSU er en avsporing. En slik test sier ingenting om at PSU ikke er defekt. Mitt poeng var å finne ut hva som var galt, ja det var kanskje feil av meg å be Zeo9772 teste sin PSU. Skal lese litt bedre over neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå