Hanske Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Hei, Jeg er nå utvekslingsstudent på vgs, og i tvil om jeg får året mitt godkjent, ettersom jeg ikke får noen av valgfagene som tilbys i Norge. Jeg har det lokale språket i to fag, fire engelskfag, matte og gym, og masse tid på biblioteket. Naturfag, sosiologi etc, tilbys ikke på skolen min. Det jeg lurer på er om det er mulig å begynne rett i tredjeklasse igjen når jeg kommer tilbake til Norge, men bare ha fellesfagene? Altså ta privatisteksamen for valgfagene i løpet av tredjeklasse? På den måten slipper jeg å bruke et ekstra år på dette. Takker for svar. Endret 26. desember 2012 av Hanske Lenke til kommentar
Ulvar Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hei! Jeg var på utveksling selv og slet med å finne fag som passet - særlig siden rådgiverne på skolen min hjemme i Norge sluttet å svare på e-poster like etter at jeg dro, noe som gjorde det vanskelig å bedømme hvilke fag jeg skulle ta. Jeg er redd for at det kanskje ikke går. Selv om du leser deg opp til f.eks. sosiologi og tar den eksamenen etter at du har kommet hjem, så hjelper ikke det siden du trenger å ha tatt faget for å i det hele tatt velge tredjeklassefaga (politikk og menneskerettigheter eller sosialkunnskap). Det spørs veldig på rådgiverne dine, og han ene jeg hadde å gjøre med var veldig vanskelig å kommunisere med. Etter at jeg kom hjem fikk jeg heldigvis faga jødedomslære og verdensstridigheter, som jeg hadde i utlandet, til å telle som noe à la sosiologi. Siden dette var ganske på vippen, så ville de egentlig ha meg til å begge faga som sosiologi forbereder til, men jeg greide heldigvis å avverge det. Videre hadde jeg jo hatt et engelskfag i utlandet, som da automatisk telte som internasjonal engelsk. Jeg hadde egentlig planlagt å ta fransk 3 da jeg kom hjem (jeg hadde forstått det sånn at fransk 1 var VG1, fransk 2 VG2 og fransk 3 VG3), men siden rådgiverne sluttet å holde kontakten med meg, fant jeg aldri ut at de hadde sluttet med nivå 3, og heller ikke at det var umulig for meg uansett! De sa nemlig jeg bare kunne søke på det før jeg dro. Oppsummert så tror jeg neppe det går. Jeg var så uheldig å komme til en skole i utlandet der matematikklassen var full, så jeg fikk noe som vel langt over det jeg kunne. Altså: stryk. Måtte ta privatisteksamen i matematikk da jeg kom hjem, men det var bare mulig fordi VG2 var siste året mitt med matematikk, og det krevdes derfor ikke for å kunne fortsette til VG3. Dette var litt forvirrende, men håper det hjelper! PS vet om en annen som har fått året godkjent etter å ha bodd i samme land som deg, og btw, jeg bor i samme by som deg Endret 6. januar 2013 av Ulvar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå