Gå til innhold

Anbefaling av kontrollerkort

fUsiOn

Anbefalte innlegg

Hei

Skal utvide diskplassen min litt og har behov for flere SATA.porter. Kan noen anbefale meg et godt kontrollerkort jeg kan kjøre RAID 10 med? Vurderte en stund RAID 5, men er ikke fornøyd med skriveytelsen dette har, og har ikke lyst til å bruke mange tusen på et kort.

Prisklassen jeg kunne tenke meg er rundt 1000kr. Kortet skal brukes til spinnedisker og jeg trenger minimum 4 porter.

Bare et kjapt tilleggsspørsmål. Vil det være vanskelig å bygge opp igjen RAIDet med et annet kort dersom kortet i seg selv tar kvelden? Må man da ha et identisk kort for å gjøre dette? Eller kanskje software RAID hadde vært noe for å unngå dette?

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har erfart må man ha identisk kort/chipset. Unntaket er hvis du kjører software RAID i windows/Linux/whateverOS.

Er kanskje ikke så vanlig at kontollerkort dør. Kjører Winows og da er kanskje software RAID særlig bra?

Planen er 4 stk 3TB eller 2TB diker.

Lenke til kommentar

Må du ha Windows, så burde du slå ifra deg software RAID med en gang, ett svært dårlig alternativ.

Linux har mdadm som er overlegent Windows, og BSD siden sitter på ekstremt kompetente ZFS som er neste generasjon lagring.

Med Windows burde du nesten heller se på en fakeRAID løsning og vurdere backup om du er redd for dødt kontrollerkort.

Lenke til kommentar

Må du ha Windows, så burde du slå ifra deg software RAID med en gang, ett svært dårlig alternativ.

Linux har mdadm som er overlegent Windows, og BSD siden sitter på ekstremt kompetente ZFS som er neste generasjon lagring.

Med Windows burde du nesten heller se på en fakeRAID løsning og vurdere backup om du er redd for dødt kontrollerkort.

Ja, må ha Windows da det er på min arbeidsstasjon. Kjører allerede RAID 10 på hovedkortet og er derfor jeg trenger et kontrollerkort i tillegg da jeg ikke har flere SATA-porter.

Om det er fake-RAID eller en hardware RAID spiller egentelig ingen rolle for meg, så lenge RAID 10 støttes, ytelsen er grei (skal kjøre VMer fra RAIDet) og kortet har minst 4 porter.

Lenke til kommentar

Har lest litt om IBM ServeRAID M1015, det virker jo som et ok kort og er noe billigere. Noen erfaringer med det?

JEg har hatt et par stykker av dem og har hatt god erfaring med dem. JEg la inn LSI firmware på dem for enda bedre ytelse. Jeg brukte dem til ssder i raid-0. Kjøpte det ene for 1000kr her på bruktmarkedet. På ebay koster de ikkje så veldig mye. Så man kan nok greitt få dem til ca 1000kr ink frakt derfra.

http://www.prisjakt....risid=102912907

900 kr!

Ett igjen på lager... Løp og kjøp!!! :w00t:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=2247000-R

Kabel for 4 disker...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

JEg har hatt et par stykker av dem og har hatt god erfaring med dem. JEg la inn LSI firmware på dem for enda bedre ytelse. Jeg brukte dem til ssder i raid-0. Kjøpte det ene for 1000kr her på bruktmarkedet. På ebay koster de ikkje så veldig mye. Så man kan nok greitt få dem til ca 1000kr ink frakt derfra.

http://www.prisjakt....risid=102912907

900 kr!

Ett igjen på lager... Løp og kjøp!!! :w00t:

https://www.deal.no/...entID=2247000-R

Kabel for 4 disker...

Kabel får jeg billigere et annet sted, så det er ikke noe problem. Trenger vel ikke flashe de om til bruk med vanlige spinnedisker?

Eneste jeg sitter å tenker på er dersom kortet ryker. Burde være mulig å få tak i det kortet de neste 2-4 årene, skulle det skje noe galt. Mulig jeg kjøper meg en ekstra disk eller to til backup, koster jo det samme som et nytt kort.

Ser det er to forskjellige varenummer på kortet: 90Y4556 og 46M0831, hvor 46M0831 ser ut til å være den mest vanlige og dyreste. Er det noen forskjell i det heletatt?

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...