Gå til innhold

Fra HTC Desire til ny windows 8 mobil, men aner ikke hvilken?

smurfine

Anbefalte innlegg

Inntil Huawei (og muligens andre) slipper sine WP8-mobiler, har du disse å velge mellom:

HTC 8X og 8S (kalles signatur-modellene av Microsoft).

Nokia Lumia 920 (kalles flaggskipet av pressen) og 820.

Samsung Ativ S.

Av disse er det 8S, 820 og Ativ S som har støtte for minnekort. Du kan filtrere søket på Prisjakt.no basert på dine ønsker.

Kun Lumia-modellene har bl.a. Nokia Kjør+, en forbedret navigasjons-app med 'turn-by-turn voice' og Nokia Musikk, gratis radio og offline spillelister basert på artist, sjanger (du kan ikke velge sangene direkte).

Jeg har ikke inntrykk av at HTC sine modeller tilbyr noe unikt.

Det blir med stor sannsynlighet vist fram nye modeller i januar (CES i Las Vegas) og/eller i februar (MWC i Barcelona).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del sludder og vås her.

Nettleseren i WP8 er fantastisk, at db.no ikke fungerer er latskap fra db sin side. Fane-håndteringen kunne dog vært noe bedre.

Angående Youtube har man en fantastisk kritikerrost klient kalt Metrotube som knuser alle andre klienter uavhengig av operativsystem.

Andre apper kommer på samlebånd om dagen, det er ingenting jeg savner for øyeblikket. Spill er det også flusst av.

Lenke til kommentar

LOL. Nettleseren er ikke fantastisk.

Den er helt grei, og suger på fanehåndtering.

At den ikke funker mot db.no er nok minst like mye MS sin skyld, de er jo ikke så glad i å forholde seg til de samme standardene som alle andre.. Her likner de en del på Apple faktisk.

Metrotube koster penger, og å betale for en youtube-klient er for meg fullstendig uaktuelt.

Jeg savner en hel del applikasjoner, og her er de viktigste:

-Mobilbanken min

-Tapatalk (jada, finnes noen som mener de er like bra på WP8, men de skrøner)

-En mailklient som når K-9 Mail opp til knærne.

I tillegg er en del for godt gjemt unna som standard.

-For å se hvor mye batteri man har igjen må man i praksis gå til Settings, og se under "battery saver", ellers får man bare en sånn dårlig grafisk fremstilling.

-Klokka burde vært synlig til en hver tid.

-Nettverksstatus burde vært synlig til en hver tid.

-Det samme gjelder status for trådløst nett osv.

Nå må jeg gå ut av det jeg holder på med for å se hva klokka er, det funker rett og slett ikke godt nok.ø

Det eneste sludderet i tråden her så langt kommer nok fra deg, Inspektør Dingseboms.

Lenke til kommentar

Off topic: I følge IT-Avisen så skal db.no fungere på WP8 (ikke at jeg har for vane å ta IT-Avisen seriøst): Nå er det fikset - Dagbladet virker med Windows Phone 8

Ang. faner: På WindowsPhone.com finner jeg dette tipset under Bruke Internet Explorer:

Du kan tilpasse adressefeltknappen for å få faner og favoritter raskt, eller for å stoppe og oppdatere nettsidene. Trykk Mer >> Innstillinger, og velg det du vil ha, under Bruk adresselinjeknapp til.

On Topic: Hvis du trenger mobil NÅ, så har du som nevnt tidligere FEM WP8-modeller å velge blant. Hvis ikke du MÅ ha Windows Phone, kan du kjøpe en rimelig Android-mobil. Huawei Ascend G300 er et godt alternativ da, selv om jeg personlig ikke er noen fan av merket (etter egen erfaring).

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Det funker ikke med min HTC 8X i dag. Dagbladet har bekreftet ovenfor meg at de er på saken.

OK, jeg stoler mer på dere :)

men er nettleseren lik på HTC og Lumia da?

Ja, foreløpig er det kun Internet Explorer 10 (IE10) som er å finne på Windows Phone 8.

Lenke til kommentar

Heller egentlig mot en 920 nå (klarer aldri bestemme meg), men er det noen her som virkelig kan gå god for den? Er redd det skal være masse barnesykdommer osv på den. Og får man oppdatert den med nyere versjoner hvis det kommer noen?

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en 820, men fant et bra tilbud på 920 til samme pris, så da burde jeg jo kjøpe 920 istedet. Syns også 920 virker litt stor og tung. Er den det? Så den i butikken idag, men den var festet med alarm så fikk ikke kjent på vekta.

Hm, er veldig i tvil her og håper noen kan overbevise meg.

Lenke til kommentar

Snylter: situasjonen fra WP7.5->WP8 kontra evt. WP8->WP9 kan ikke sammenlignes, egentlig. Grunnen til at WP7.5 ikke kan oppdateres til WP8 er jo skifte av kernel. Vil mest sannsynligvis ikke bytte kernel igjen.

Dog skal det sies at WP7.5 sin WP7.8 oppdatering er en rein WP8 "lite", rent bruksmessig er det vel ikke noe som skiller WP7.8 fra WP8 i en normal brukers øyne, da hjemmeskjerm/låseskjerm og alt slike forandringer er med i WP7.8?

Blir som iOS til IPhones eldre mobiler; de får en slags "lite" upgrade av den gjeldende.

Når det gjelder faner i IE10: du legger bare en faneknapp til ved adresselinjen, så har du oversikt over alle tabs ved ett trykk. Det er ikke like nice som i Dolphin/Chrome, men så er det jo andre nettlesere som gjør ting bedre enn Dolphin/Chrome igjen og, de har sine svakheter alle sammen.

Selv gikk jeg fra SGS3 til Lumia 920, og jeg digger den. Det er en omstilling å gå fra Android, helt klart, men for mitt bruk er 920 ganske "on the money". Savner SNES/PSX emulator, det er vel bortimot alt.

Lenke til kommentar

Snylter: situasjonen fra WP7.5->WP8 kontra evt. WP8->WP9 kan ikke sammenlignes, egentlig. Grunnen til at WP7.5 ikke kan oppdateres til WP8 er jo skifte av kernel. Vil mest sannsynligvis ikke bytte kernel igjen.

Nå vet vi faktisk ikke hvordan det blir.

Inntil Microsoft har vist oss annet antar jeg at neste major versjon av WP ikke vil støttes på dagens maskinvare.

Lenke til kommentar

Nå vet vi faktisk ikke hvordan det blir.

Inntil Microsoft har vist oss annet antar jeg at neste major versjon av WP ikke vil støttes på dagens maskinvare.

Inntil Microsoft har vist oss annet antar jeg at neste major versjon av WP vil støttes på dagens maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...