tepe2 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Skal kjøpe ny pc. Lurer på hva jeg trenger av harddisker for å kunne overføre og redigere hjemmevideoer effektivt. Ser for meg en SSD på 128 GB som systemdisk. Har fra før av 2 eldre harddisker som jeg tror jeg blir å utnytte i den nye pc`n. En på 250 GB og en på 500 GB. Materialet jeg har å jobbe med er foreløpig et sted mellom 25 og 45 DV-taper tatt opp med mitt gamle Panasonic videokamera. Har nå også et nyere som tar opp på minnekort. Lurer på å kjøpe en eller flere Barracudaer. Har aldri jobbet med video før. Har tenkt til det mange ganger, men aldri blitt noe av. Hvor mange og hvor store disker trenger jeg? Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Jo mer jo bedre, ville vell ha startet med en 500GB disk. Du kan gjerne bruke de gamle diskene men da anbefaler jeg strekt og ha en backup på de. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Takker for svar. Litt mer info: Jeg skal uansett ha minst 1 stk. ekstern for å lagre backup på. Backup av alt som er viktig. Bilder, videoer, dokumenter m.m. Så på denne havner til slutt en kopi av alt jeg gjør. Det jeg først og fremst lurer på er hva jeg skal ha inni maskinen. De to jeg har 250 GB og 500 GB er noen år gamle og sikkert ikke blant de kjappeste. Men håper de duger til ett eller annet de også. Problemet mitt er at jeg har liten peiling på hvordan selve jobbprosessen foregår. Vet jeg leste en tråd om det, muligens her inne, for noen år siden. Der var det beskrevet eksempel på hvordan arbeidet foregår. Var flere disker involvert for å lette arbeidet. Flere små disker ala 500 GB, eller få store på 1 eller 2 TB? Kan det pga hastighet være hensiktsmessig å bruke en SSD også til selve arbeidet. Endret 26. desember 2012 av tepe2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hvorfor ikke kjøpe en "billig" 2TB disk, og muligens to, som du kjører i RAID? Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Har aldri brukt RAID. Tror ikke jeg vil ha dobbelt opp av materiale i to disker inni maskinen. Går noe til h....e inni der så kan man jo miste alt. En annen sak er muligens at billige disker er litt tregere? Mye video som skal overføres og konverteres og redigeres. Men som sagt, dette har jeg lite peiling på. Blir en læreprosess i starten. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Har aldri brukt RAID. Tror ikke jeg vil ha dobbelt opp av materiale i to disker inni maskinen. Går noe til h....e inni der så kan man jo miste alt. En annen sak er muligens at billige disker er litt tregere? Mye video som skal overføres og konverteres og redigeres. Men som sagt, dette har jeg lite peiling på. Blir en læreprosess i starten. Det gjør det jo uansett, hvis ene disken går, så går den. Men du får en halvpart i hver disk, derfor raskere. Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Angående RAID og tap av data med 2 harddisker , så kommer det helt an på hvilken type RAID som kjøres. Kjører du RAID 0 , og 1 hdd ryker , så mister du alt av data på begge diskene. Kjører du RAID 1 , og 1 hdd ryker , så har du fremdeles alle data inntakt på den andre harddisken. Jeg mener at det nesten vil være galskap å kjøre RAID 0 på lagringsdisker uten backup av alle data. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Har fra før av 2 eldre harddisker som jeg tror jeg blir å utnytte i den nye pc`n. En på 250 GB og en på 500 GB. Jeg ville aldri satt gamle disker inn i en ny PC. Disker har begrenset levetid og er så rimelige at jeg alltid kjøper nye når jeg bytter PC. Videoredigering er ressurskrevende, men eldre DV-materiale krever mindre enn nye full HD opptak. Personlig ville jeg kjøpt et par 2TB disker hvis pris/ytelse er viktig, 3TB eller 4TB hvis maks kapasitet er viktig. Men hvis du ikke trenger så mye plass får du 1TB disker fra rundt 500 kroner og oppover. Hvis du ikke er teknisk interessert hadde jeg ikke gått for RAID-løsning, heller passet på å ha backup. Endret 25. desember 2012 av se# Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Vil i utgangspunktet helst unngå RAID. Uansett hvilken type. Backup skal jeg ha på en ekstern uansett. Og etter hvert kanskje på en jeg oppbevarer utenfor eget hjem også. Vet ikke hvor mye plass materialet vil ta, men kan ikke tenke meg at jeg trenger større enn 2 TB. Kanskje er følgende nok: 1 SSD 128 GB 2 hdd 2 TB Noen som kan fortelle meg hva som er mest tidkrevende i arbeid med video og redigering? Har i utgangspunktet tenkt å ha SSD kun til OS og programvare. Men kan den utnyttes i forbindelse med arbeidet i tillegg? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Vet ikke hvor mye plass materialet vil ta, men kan ikke tenke meg at jeg trenger større enn 2 TB. Jeg har ikke importert fra DV noen gang, men litt googling tilsier 13-14GB per time opptak hvis du beholder samme koding som på DV-tapene (og det bør du) - i praksis får du da en eksakt kopi av det som ligger på tapene. Da burde det være ganske enkelt å regne ut total diskbehov. I tillegg trengs litt ekstra plass for redigering og de ferdigredigerte filemene. Og så spørs det om du fortsatt filmer, gjør du det og kanskje i Full HD er det dumt å ikke ta høyde for en del fremtidig plassbehov. Med en 128GB SSD er det ingenting i veien for å bruke den som midlertidig lagring for det du redigerer, men åpenbart ikke alt for mye på en gang. Om du trenger det for å redigere HD-format er en annen sak, ville i utgangspunktet trodd at en vanlig disk var OK for HD, men det kan kanskje noen andre svare på. Endret 26. desember 2012 av se# Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Takker! Tror det blir 2X2 TB da. Skal etter hvert se etter guider og programvare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå