Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis passasjerer smugler.

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, skal ta en tur over grensa for å handle litt alkohol og diverse, ikke tenk til å ta med over kvota. Men er mulig noen kompiser skal være med, hvis feks kompis 1 og 2 har med over kvota og vi stoppes er det meg som sjåfør og eier av bilen som får all skyld og må betale boten selvom jeg personlig ikke har med over kvota?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dokke skal jo framvise alt.

La oss sei ein av kompisa dine legger noe igjen i bilen, mens dokke går for kontroll.

Så blir det oppdaget at det var noe ekstra i bilen.

Då blir det stilt enkel spørsmål "kven sin er det".

Om kompis din inrømmer - så får han skylda selvfølgelig.

Men om han nekter og sei han kjenner ikkje til det - då kan du få alt skylda som sjåfør/eiger av bilen.

Lenke til kommentar

Eventuelle privatrettslige avtaler om ansvar (av betydningen "dere tar ansvar for deres hvis vi blir tatt") får ingen betydning for det strafferettslige ansvaret. Dette blir også "æresgjeld", fordi staten/domstolene ikke vil bidra til å overholde en slik avtale.

Hvem som er tollskyldner, altså hvem som tollrettslig er ansvarlig for å betale toll og avgifter (tollskyld), reguleres av tolloven pgf 2-3. Tollskyld er definert i lovens pgf 2-1. Bestemmelsene regulerer bare toll, men de gjelder også for merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven pgf 11-2.

Tolloven pgf 2-3 annet til fjerde ledd:

(2) Ved manglende overholdelse av lovens forpliktelser i forbindelse med innførsel, transport, lagring eller annen disponering av varer, er den som er ansvarlig for å overholde forpliktelsene, tollskyldner.

(3) Den som har medvirket til manglende overholdelse av forpliktelsene eller vilkårene er også tollskyldner, dersom medvirkeren visste eller burde ha kjent til den manglende overholdelsen.

(4) Den som har ervervet eller oppbevart varen er også tollskyldner, dersom vedkommende på tidspunktet for mottak av varen visste eller burde ha visst at forpliktelsene eller vilkårene ikke var overholdt.

Bilfører kan, avhenglig av de nærmere omstendigheter, bli personlig ansvarlig for alt som tas med i bilen over grensen etter alle disse alternativene, men kanskje særlig fjerde ledd. Dette er da ansvaret for toll og avgifter.

Straffansvaret kommer i tillegg til avgiftsansvaret. Tolloven pgf 16-2, 16-3, og 16-4 omhandler alle straffansvar som kan ramme bilfører enten i tillegg til eller i stedet for hovedsmugler. Du blir ikke automatisk personlig ansvarlig, men du er den som kan knyttes til både en fast rolle (sjåføren) og tollskyld som følge av denne. Så hvis alle de andre holder kjeft skal man ikke se bort fra at det er deg de henger det på.

Dersom du vil være på den sikre siden, ikke kjør folk du er usikre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man går utfra at kompisene er redelige, og innrømmer at det er deres varer, som sjåfør ikke var klar over var i bilen, må man vel kunne anta at ansvar legges på den faktiske smugler(passasjer)?

Hva med om jeg tar taxi eller buss over grensen, og loader opp med sprit - sier seg selv at sjåføren må kunne fritas om han ikke hadde anelse, og det innrømmelig eller beviselig er mine varer?

Lenke til kommentar

Problemet oppstår vel bare om 1. passasjeren din ikke påtar seg skyld og 2. du ikke kan sannsynliggjøre at det er dem som står for smuglingen. Ligger det i deres bagasje, men de nekter, så er sannsynligheten stor for at de blir tatt for det. Ligger det løst i bilen blir det værre.

Men om du blit sittende med regninga, så vet du i alle fall hvem du har med å gjøre om ikke annet(hint: douchebags).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hva om eier av bilen lar smuglerkompisen kjøre blir akkurat over grensen? Er det da fører eller eier som vil sitte med ansvar for det godset som ingen vil vedkjenne seg?

(Jeg hadde gjettet på eier så lenge denne befinner seg i bilen)

Lenke til kommentar

Hva om eier av bilen lar smuglerkompisen kjøre blir akkurat over grensen? Er det da fører eller eier som vil sitte med ansvar for det godset som ingen vil vedkjenne seg?

(Jeg hadde gjettet på eier så lenge denne befinner seg i bilen)

Mens jeg hadde gjettet på fører - den som faktisk FØRER varene over grensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...