Gjest medlem-83883 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Jeg har en FreeNAS-maskin som fungerer helt ypperlig, men vurderer å prøve noe annet rett og slett fordi jeg har lyst. Jeg kjører 5 disker med ZFS1. Jeg har forstått det slik at dette poolet kan overføres direkte til en ubuntu server uten å måtte gjenoppbygge det. Stemmer det? I så fall ser jeg for meg å bruke en liten SSD jeg har liggende til å installere Ubuntu server på, for så å smekke den inn i FreeNAS-boksen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Tja, zfs er ikke standard i Ubuntu da. Ikke ennå ihvertfall. Så du må nok lese deg litt opp hvis du vil ha det slik. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Prøv openmedia vault. Det er bygget som server os men er basert på debian linux. Der er det støtte for mange filsystemer men jeg valgte ext4 da det ble anbefalt som default. Meget bra server system og helt gratis! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Prøv openmedia vault. Det er bygget som server os men er basert på debian linux. Der er det støtte for mange filsystemer men jeg valgte ext4 da det ble anbefalt som default. Meget bra server system og helt gratis! men jeg får ingen treff på "zfs" der, hverken på selve nettstedet eller på wikien. Så ikke sikkert at OMV hjelper TS noe særlig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Tja, zfs er ikke standard i Ubuntu da. Ikke ennå ihvertfall. Så du må nok lese deg litt opp hvis du vil ha det slik. Det skal gå fint å installere zfs via apt. Det jeg egentlig er ute etter, er om det er mulig å overføre mitt nårværende zfs-pool fra FreeNAS til Ubuntu server uten å miste noe. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Det har jeg aldri prøvd, så det vet jeg ikke. Du må nesten prøve det for å vite om det funker. Installere Ubuntu (på en SSD'en, eller på en minnepenn), installere zfs, og så se om du får importert poolen uten at du får feilmeldinger. Det som er "kilent" med zfs er versjoner: dersom zfs i Ubuntu er en lavere versjon enn zfs i FreeNAS (her snakker vi både om versjon på filsystemet og på poolen) så er det ikke sikkert at du får importert poolen. Og oppgradering av versjoner i zfs er enveiskjøring - du kan ikke "nedgradere". Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Takker! Må nesten bare prøve, som du sier. Har nettopp oppgradert til FreeNAS 8.3, så det er en viss mulighet for at den zfs-versjonen jeg kjører er nyere enn den som kan installeres via apt i Ubuntu. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Er nok kun FreeBSD som har den beste støtten for ZFS, derfor benytter jeg da i motsettning til den nas4free som er opprinnelsen til freenas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå