Gå til innhold

Hvordan fjerne glass på objektivet?

Anbefalte innlegg

Veska mi fikk seg en tur i bakken, så UV filteret knuste skikkelig. Og nå ligger det fint støv av glass på objektivet etter at jeg har ristet vekk de store partiklene og har skrudd av det knuste UV filteret). Tenker det er mulig for meg å tabbe meg ut nå. Så lurer på hva som er det smarte å gjøre for å unngå riper.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvde med en 1700W miele, det dro av det meste, men fortsatt noe som sitter på, eventuelt er det skader på objektivet vet ikke jeg. Var en bra smell. Tror egentlig det hadde gått bra, om jeg ikke hadde hatt UV filter. Tør egentlig ikke prøve å dra det utover. Så har bare satt på et nytt UV filter og lar det være sånn foreløpig.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ja, så lenge du ikke legger hardt på press på det så går det bra. Tørk av restene forsiktig med papir ellere bruk en børste, det er ikke noe å være redd for. Objektivet tåler mye mer enn du tror.

Det ville antakelig gått enda bedre hvis du ikke hadde UV filter på. Filteret tåler ingenting i forhold til linsene i objektivet så det som pulveriserer et filter tenderer til å ikke skade objektivet. Filteret kan være fint for å beskytte mot sand og småting som ikke knuser filteret. Men når filteret knuser så gjør det bare ting verre med å spre skarpe og harde glassbiter som kan ripe opp objektivet i tilfeller der objektivet ellers ikke ville tatt skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare smelt på UV filteret foreløpig så prøver jeg å ignorere det, inntil jeg for prøvd med trykkluft. Satser på det. Jeg begynte med UV filter fordi dekselet på objektivet falt av mens jeg hadde kameraet i vesken flere ganger og jeg var redd for at det skulle bli ripet opp av det,ikke kameraveske jeg bruker, men en slags man bag som har litt av hvert. Hadde også ett dyrt apple produkt som tok kvelden i samme smellen, for prøve å skaffe et bedre system tror jeg.

Lenke til kommentar

Ellers er det vel å begynne å tørke det av. Jeg vil tro det skal gå fint om du er forsiktig; tørk fra midten og ut, ikke i sirkler.

Tørke av glassskår - det går dårlig, enten du tørker fra midten eller i sirkler. Glass er en av de få tingene som lager riper i glass. Hvis objektivet er værtettet, så kan du jo forsøke skylle frontelementet under rennende vann (lavt trykk).

edit: alternativt prøve teip, som Nautica foreslår.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det ser så ille ut nå, etter jeg brukte støvsuger. Så lar UV filteret stå på fremfor å risikere å gjøre det verre. Ser sånn noenlunde greit ut til mitt bruk. Skal gjøre et forsøk senere på å få det perfekt, men tror det er innenfor det jeg har tatt greie bilder med før. For bare håpe det ikke har fått problemer med mikro fokus eller lignende. Trodde først hele objektivet hadde gått når jeg rista på kameraet og det låt av glass, men heldigvis var det bare UV filteret. Lurer egentlig litt på hvor solid sånne objektiv glass er sammenlignet med f.eks brilleglass i plast, i forhold til riper.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Tørke av glassskår - det går dårlig, enten du tørker fra midten eller i sirkler.

Enig med Tomsi42, ville ikke prøvd å tørke av glasskår. Har mer tro på trykkluft og ikke hardere trykk enn nødvendig. Det går også ann å prøve å skylle med en renseveske (som er mer flyktig enn vann).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...