Zamot Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Foreldrene mine trenger ny PC, i utgangspunktet stasjonær. Men bærbar kan også vurderes. Trenger ikke skjerm og tastatur. Skal brukes til: Internett, epost, Office, se bilder (kanskje lett redigereing). Med andre ord ingen store krevende oppgaver. Men jeg lurer på SSD for få rask respons (i tillegg til en større lagringsdisk). Ergo er dette ønskene: -Ikke for stort/glorete kabinett -Stillegående -Helst SSD + HDD -Kobles til ekstern skjerm på 1920x1200 -Skal ikke spilles med what so ever -Pris 3-5000,-. Kan bygge selv, men i nedre prisklasse er det kanskje likegreit å kjøpe ferdigbygget på tilbud? Så slipper man å spane på tilbud på alle delene, og bruke masse tid på installering av windows drivere etc. Noen anbefaligner - enten ferdig PC, eller liste med komponenter? Bærbare er jo så billige nå, så det kan vel også vurderes så lenge den har nok oppløsning på skjermutgangen.. Her er noen tilbud på ferdig bygget, førstnevnte virker ålright (men støyer den?): ASUS CM6431-NR003S til kr 4500,- Intel Core i5-3450, 8GB RAM, 1TB HD, Radeon 7470 1GB, DVD±RW, Windows 8 http://www.komplett....aspx?sku=761998 HP Pavilion P6-2320EO AMD A6-5400K 3.6 GHz, 8GB RAM, 1TB HD, Radeon HD7540, DVD±RW, WLAN, Windows 8 http://www.komplett....aspx?sku=763807 Acer Veriton X2610G Intel Core i3-2130, 4GB RAM, 500GB HD, WLAN, DVD±RW, Win7Pro64/32 http://www.komplett....aspx?sku=766867 Packard Bell iMedia S stasjonær PC iMdS2870 til 4000,- http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/PBDTU7HEG048/packard-bell-imedia-s-stasjonar-pc-imds2870 Endret 25. desember 2012 av Zamot Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Asusen er best av de du linket til Veldig bra, og liten PC: https://prisguiden.no/liste/132680 Endret 25. desember 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Jeg ville også ha en liten og nett pc og endte opp med et Cooler Master Cosmos 2. Moralen er: sjekk og dobbeltsjekk målene som står oppgitt i webshopen... Lenke til kommentar
whattodo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Zamot: Hvorfor "mistenker" du at ASUSen støyer?? Jeg er også på jakt etter en enkel PC der det viktigste kriterium er: at den IKKE støyer.(SSD hadde da også vært kjekt, kanskje?) Er takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Zamot: Hvorfor "mistenker" du at ASUSen støyer?? Jeg er også på jakt etter en enkel PC der det viktigste kriterium er: at den IKKE støyer.(SSD hadde da også vært kjekt, kanskje?) Er takknemlig for alle svar! Mistenker det ikke spesielt, har ikke hørt noe som helst om det, men så lenge det motsatte ikke er bevist (eller i det minste bekreftet), så går jeg ut i fra at alle PC-er støyer... Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 Asusen er best av de du linket til Veldig bra, og liten PC: https://prisguiden.no/liste/132680 Takk for link! Er det noen ting som kan byttes ut for å gjøre den rimeligere? F.eks. er det innebygget skjermkort i hovedkort (men som drar 1920x1200 skjerm uten å bli tregt).. Nødvendig med vannavkjølt kjøler? Rimeligere kabinett, ikke fullt så kraftig prosessor og strømforsyning? (uten at det går på bekostning av støynivå).. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Du kan bytte til dette kabinettet: https://prisguiden.no/produkt/bitfenix-prodigy-166978 og da trenger du ikke vannkjølingen, som er nødvendig i det andre kabinettet (for å ikke kvele CPUen) Hvis du ikke vil ha så mye støy. så kan du kjøpe en CM 212 Ja, du kan bruke iGPU, men de 850,- du investerer i den GPUen gir ganske mye mer ytelse, hvis du noen gang vil spille noen spill, elns. men hvis du er helt sikker på at du ikke skal det, så kan du bruke iGPU, og spare 850,- ekstra Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Takker! Det er til foreldrene mine så de spiller garantert ikke.. Det heftigste de skal bruke den til er å kopiere bilder fra et minnekort, eller humorting på youtube... Er det mulig å spare noen hundrelapper her og der til? F.eks. el Core i5 3470 i stedet? Andre alternativer? Mindre strømforsyning, f.eks. Corsair CX 500W V2 ? Eller støyer den mer? Vurderer også en mindre SSD (noen alternativer?), samt en 500 eller 1TB HDD, noen forslag? Setter pris på hjelp, da det er så mye å velge blant, og mye jeg ikke har satt meg inn i (forskjellige standarder/sockets, om ting passer sammen osv). Synes også det er upraktisk om det ikke går ann å kjøpe mesteparten fra et (eller 2) steder, og setter gjerne pris på om det er noe tilbud man kan utnytte. F.eks. CM 212 er ikke på lager noe sted ser det ut som... Endret 26. desember 2012 av Zamot Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 1: Du kan bytte til en intel i3, til deres bruk, bruke iGPU, og kjøpe HX 650W 2: SSD: Samsung 830/840, eller intel 330/520/335 3: 2TB HDD koster ikke mange kronene mer en 1 TB Gå for Seagate Barracuda, eller WD black 4: Kjølere: Noctua NH-L9i eller CM 212 Lenke til kommentar
dopus Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) i3 holder i massevis. Bruk IGPU og du trenger ikke en hx650 for et så lett oppsett. SSD, Kjøp rimligst mulig (om den leser med 350 eller 550 merker ikke dine foreldre noe til, det er access tiden som gjelder og den er lav uansett ssd) men som ikke bruker sanforce kontroller (sandforce= blåskjerm, slik var det tidligere i hvertfall). For lagring trenger du ikke en WD black serie disk,,,gå heller for en 2tb wd green, mer en nok ytelsen for lagring av bilder og slikt. Kjøler. overkill med cm 212, men den er billig i forhold til ytelse, og kan anbefales.Støysvak og gir god kjøling til en rimlig pris. Endret 27. desember 2012 av dopus Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 Takker, setter pris på innspill! Men dette er en kabal å bli svimmel av. Tenkte å prøve å handle fra ett sted, men det er håpløst. Enten er det en hundrelapp eller to mer for endel ting, eller så har de det ikke på lager.. I tillegg dukker det stadig opp utfordringer med å forstå eller finne produktene - f.eks. RAM så kommer det opp flere forskjellige varianter, og for Samsung SSD så er det mulig å kjøpe bulk uten strømkabel, datakabel og braketter. Men trenger jeg dette? Trenger jeg kjølepasta, eller følger det med vifte? Kabinettet hadde vært kjekt om det hadde minnekortleser og usb foran forresten.. I teorien er jeg nede på litt over 4100,-, men det er uten frakt, og uten ekstra hundrelapper om man ikke skal bestille en del her og en del der. Da har jeg heller ikke tatt med HDD. Lyst å bygge selv, men sliter litt med å se at det kan bli like rimelig som et bra tilbud på ferdig bygget PC. Da har jeg heller ikke tatt med DVD eller windows i regnestykket som følger med ferdig bygget... Hm... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå