Kvartsli Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hallo og god jul! Trenger litt hjelp fra dere som kan. Jeg har ingen fotoerfaring, men håper med å få meg et ok kamera at jeg skal oppdage gleden med fotografering. Hittil har jeg kun brukt første generasjon ixus til jul og nyttår - thats it! Så jeg har sett litt på diverse innstegsmodeller i speilrefleksseksjonen. Hadde egentlig landet på Nikon D3100, så fikk jeg et tips om Powershot SX 50 og bestemte meg så for det. Men nå er visst d kommet gode priser på D5100. Så da står valget mellom SX 50 og D5100 med 18-55 linse. Noen gode tips for mitt utgangspunkt tas i mot med takk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Det er to helt forskjellige kameraer du snakker om her, det blir vanskelig og anbefale det ene over det andre på det grunnlaget D5100 er et speilreflekskamera som du kan og burde bytte objektiver på for og få de beste bilderesultater som mulig, normalobjektivet som følger med har et zoomområden på 27 til 83mm "ekvivalent" 3x zoom. SX 50 er et såkalt superzoom kompaktkamera med et stort zoomområde faktisk fra 24 til 1200mm "ekvivalent" 50x zoom. Du kan bruket et såkalt superzoomobjektiv på D5100, foreksempel 18-300mm VR som gir 17x zoom, men da blir bildekvaliteten redusert i forholdt til det du faktisk kan få til med et D5100 og mye av vitsen med å bruke et speilrefleks faller bort. Du får ikke like god bildekvalitet med en SX 50 superzoom og det har mange begrensinger både på bildekvalitet, hurtighet, lysstyrke og bruksområde. Så du burde først tenke på om du vil ha et stort systemkamera og kjøpe et par tre objektiver eller et mindre kamera med noe dårligere prestasjoner. Endret 25. desember 2012 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Det er to helt forskjellige kameraer du snakker om her Enig med Nautica, dette er to modeller hvor helt forskjellige egenskaper er vektlagt og den eneste som kan prioritere er egentlig deg. Hvis du ikke forstår forskjellene så bør du ta en tur i en butikk som har begge (eller i hvert fall lignende modeller) for å få et intrykk av hva du velger mellom. Endret 25. desember 2012 av se# Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Men nå er visst d kommet gode priser på D5100. Så da står valget mellom SX 50 og D5100 med 18-55 linse.Dette er en klassisk tabbe, ikke kjøp det som ser ut til å gi mest for pengene. Kjøp det du trenger. Hvis du trenger en hammer og kommer hjem med en sag som var på tilbud så vil du ikke bli fornøyd når du setter i gang med arbeidet. Definer først hva du trenger også finner du det som dekker behovet på best mulig måte. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Å velge mellom D5100 og SX50 er vel som å velge mellom en liten personbil og en spesialsykkel .... (og da tenker jeg ikke på en sykkel i titanchassis - men den med trekasse foran styret ) Lenke til kommentar
Kvartsli Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 OK og takk for tilbakemeldinger. Ser at mine valg ikke er sammenlignbare, men hvis dere skulle anbefale meg et innstegskamera ut fra mine preferanser - uansett merke og modell - hva ville det være? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 OK og takk for tilbakemeldinger. Ser at mine valg ikke er sammenlignbare, men hvis dere skulle anbefale meg et innstegskamera ut fra mine preferanser - uansett merke og modell - hva ville det være? Da må du nesten komme med litt utfyllende info om hva du liker/har tenkt å ta bilde av. Lenke til kommentar
Kvartsli Skrevet 26. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2012 I første omgang et ok allroundkamera. Ikke dyr og blomster tenker jeg, men et kamera som jeg kan ta med i sekken på tur, på besøk hos venner og samtidig ha ok kvalitet på film. Går mye turer både i byen og i fjellet, så d må være enkelt å bruke men samtidig ønsker jeg å lære om fotografering slik at manuelle innstillinger blir mye brukt etterhvert. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hvis du skal utvikle deg som fotograf ville jeg anbefalt et speilrefleks, her har f.eks både nikon og canon gode tilbud på begynnerkamera med kitobjektiv. Canon har 550D, 600D og 650D som kan anbefales. Det finnes og andre fabrikater som pentax og sony. SX50HS er en superzoom som har sine sterke områder, men og sine svake som f.eks ved dårlig lys, i tillegg kan du ikke skifte objektiv. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå