Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerkontrakt-penger

Anbefalte innlegg

Nå er det slikt at vi skal flytte sammen. Pr dagsdato eier jeg en leilighet og han leier. Tanken er at jeg skulle selge og med den kapital skulle vi kjøpe noen sammen. Problemet mitt er at jeg vil gjerne skrive det ned et sted at i tilfelle det blir brudd ville jeg fortsatt ha disse pengene ved salg av min nåværende bolig. Hvordan kan jeg formulere det og ikke minst hvordan ta det opp uten at det tolkes "du tror ikke på oss"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er vel helt normalt å skrive en slik kontrakt. Skjønner godt at du ikke vil gamble alle pengene dine. Det eneste som står i kontrakten er jo at du eier en viss andel av leiligheten og han eier da en mindre andel.

Som sagt er dette helt vanlig, tror det kalles samboerkontrakt eller noe sånt. Hvis han ikke skjønner dette så ville jeg gått stille videre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en slik skriftlig avtale med min kone, hun hadde litt penger med inn i forholdet. Vi gjorde det tidsbegrenset. Etterhvert er det umulig å måle hvem som bidratt med hva. Hun jobbet mens jeg studerte, jeg jobbet mens hun studerte, og vi tok begge vår tørn med ungene når de var små.

Jeg er enig med TityBoi, det burde være en selvfølge å skrive under på noe slikt.

Det formelle får du antagelig bedre svar på i juss-kategorien, du kan jo be om at den flyttes dit.

Geir :)

Ok, men hva mente du med "Hvis han ikke skjønner dette så ville jeg gått stille videre."?

At da er det ikke sikkert han er verd å flytte sammen med. Men det kan jo ikke vi vurdere, som ikke kjenner ham.

Lenke til kommentar

Ahh ok. Det er snakk om ca 600 000 kr. Da tenker jeg det er mer naturlig å ta opp et slk tema at jeg skal eie mer i brøkdel av det nye boligen? Men dettegår vel an åordne med den banken man tar lån hos og kreve at i kontrakten skal det stå hvor mange prosenter hver av oss skal eie før vi skriver under?

Lenke til kommentar

Nja, jeg tror ikke det er så enkelt. For banken svarer dere begge for 100% av lånet, slik at dersom den ene ikke betaler kan de gå etter den andre. Dere kunne hatt hvert deres lån, men det er vanskelig når samme leilighet skal stå som sikkerhet, siden begge bankene ønsker første prioritet hvis lånet misligholdes, og det hjelper deg ikke ikke nødvendigvis dersom han ikke betaler sin del. Da kommer kanskje hans bank og forlanger pengene sine i alle fall. Det kan bety tvangssalg. På en eller annen måte må dere ha en avtale dere imellom, og den må si at ved eventuelt brudd og/eller salg så har du krav på dine 600 000 tilbake før resten deles på to.

Men jeg er hverken økonom eller jurist, så ta det med forbehold.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal dele økonomien så ville jeg ha skrevet at jeg skulle hatt maks 600k + tillegg for inflasjon tilbake, og om huset synker i verdi så ville jeg hatt tilbake den prosent andelen jeg la inn i starten. Og resten deles på to.

Om dere ikke skal dele økonomien så ville jeg hatt igjen prosent andelen av det jeg la inn uansett, slik at jeg fikk en fortjeneste om huset steg i verdi. Pluss halvparten av resten, så sant dere hele tiden har delt likt på lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...