Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hei hei fikk en netgear nas til jul, og tror jeg har fått satt den opp riktig men forstår ingenting av dette. Jeg finner den på nettverket, men skjønner ikke hvordan jeg skal få lagret data på den noe som har peiling og kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hei. Gå til Datamaskin (Windows-knapp + E) og velg øverst "Legg til nettverksstasjon" / "Map Network Drive". Her skriver du inn \\ etterfulgt av IP-adressen, for eksempel: \\192.168.1.10 Da legger den seg som en disk og du kan lese/skrive filer avhengig av rettighetene til brukeren du har satt opp på selve NASen. Lenke til kommentar
Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Tusen takk for svar, får nå lagret bilder og mindre filer men prøvde å lagre en tv serie episode på 350 mb og da fikk jeg opp at det skulle ta nesten 1 time og etter ett minutt ca så kom det opp feilmelding. Så mitt spørsmål er om det virkelig skal ta 1 time på 350mb? eller finnes det enn annen måte å lagre på? Sånn det ser ut nå så får jeg ikke laste opp noen store filer i det heletatt :-( Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Hei igjen, så bra du fikk det til å funke! Hva står det på feilmeldingen som kommer opp? Det er ikke vanlig at det skal ta 1 time på 350MB. Nå er ikke den tidsberegningen i Windows så veldig mye å stole på heller, men 1 time stemmer uansett ikke. Dette kan skyldes litt forskjellige ting. Er routeren/switchen som PCen din og NASen er koblet til Gigabit? Bruker du Cat5e- eller Cat6-nettverkskabler? Lenke til kommentar
Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Hei igjen Nå spør du om ting jeg ikke har peiling på :-) Når jeg prøver å overføre store filer sier den først at det tar 40 min deretter endrer den til 3 timer og til slutt kommer det opp feilmelding om at den ikke får tilgang til IP-adressen, kontroller at du er koblet til nettverket og prøv på nytt. Ang det du spør om på slutten så har jeg ikke peiling. Jeg har en Altibox fra lyse og den kabelen som fulgte med som jeg bruker til den bærbare PC om jeg kobler meg til via kabel (Noe jeg stort sett aldri gjør bruker bare tråløs) den puttet jeg inn i NASen. Endret 25. desember 2012 av Starspitz Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Da er antakelig problemet at du er på trådløst. Trådløst egner seg ikke spesielt godt til overføring av filer. Lenke til kommentar
Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Var desverre det jeg var redd for. Kan jeg bruke en usb kabel mellom NASen og den bærbare Pc'en ell? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Nei, du kan nok ikke det. NAS står for Network Attached Storage Det du kan gjøre for å forbedre signalet er f. eks. å laste ned et program som heter inSSIDer, her får du opp alle de trådløse nettverkene rundt deg til naboene dine etc og da kan du velge en kanal på ruteren din som ikke det er så mange av i området, da forhindrer du litt signalforstyrrelse. Hvis ruteren har støtte for 5GHz-signaler burde du bruke det om laptopen støtter det. Så er det forskjellige trådløse teknologier som gir bedre overføringshastighet jo nyere de er: http://en.wikipedia....02.11#Protocols Endret 25. desember 2012 av TMB Lenke til kommentar
Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Uffda kan du fortelle meg hvilke kabler jeg skal bruke og mellom hva? Jeg ønsket meg mer lagringsplass til filmene og trodde ikke det skulle være så mye vanskeligere enn en ekstern hardisk men ser at jeg ikke har peiling på noe og manualen som følger med er på1,5 A4 side så ikke mye hjelp å få der heller :-( Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Du har koblet det riktig, og du får kontakt med den akkurat som det er meningen at du skal. Eneste problemet her er at det er lav overføringshastighet fordi du ikke er på kabel med PCen, men trådløs. Lenke til kommentar
Starspitz Skrevet 25. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2012 Ok men om jeg da skal bruke kabel på pc'en også bare til overføringen hvordan gjør jeg det. Finner bare ett uttak på altiboxen til nettverkskabel og den er jo i bruk til NASen Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Da må du ha en switch eller en router til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå